Budowa tarasu, pergoli, wiaty, altany czy ogrodu zimowego. Kiedy i w jakich granicach jest legalna? Prześwietlamy prawo budowlane.

Sezon ogrodowego życia rozpoczęty na dobre. To również czas stawiania lub ulepszania wszelkich budowli. Wskazujemy wymogi prawne związane z budową tarasu, pergoli, wiaty, altany oraz oranżerii (ogrodu zimowego), czyli jak to widzi ustawodawca.


O czym przeczytasz?

Definicja pojęcia undefinedbudowyundefined

Zgodnie z przyjętą w prawie budowlanym definicją, przez undefinedbudowęundefined należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art. 3 pkt. 6 ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane).

W tym miejscu możesz znaleźć informacje na temat procesu rozbudowy domu i wszelkich aspektundefinedw prawnych tego przedsięwzięcia.

Budowa tarasu

Zgodnie z orzecznictwem sądundefinedw administracyjnych mianem undefinedtarasuundefined określa się odkrytą, płaską część budynku otoczoną balustradą umieszczoną na parterze (często połączoną schodami z ogrodem), na piętrze lub płaskim dachu (wyrok Wojewundefineddzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. akt: II SA/Po 433/13; wyrok Wojewundefineddzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. akt: II SA/Sz 835/12).

Wymogi prawne związane z budową tarasu określa Prawo budowlane. Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 pkt 22 tej ustawy, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia budowa przydomowych tarasundefinedw naziemnych o powierzchni zabudowy powyżej 35 m2.

Art. 29 ust. 2 pkt 31 kształtuje natomiast zasadę wskazującą, że nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia budowa przydomowych tarasundefinedw naziemnych o powierzchni zabudowy do 35 m2.

Powierzchnia tarasu ma znaczenie

Dokonując analizy obu tych przepisundefinedw należy wskazać, że ustawodawca uzależnia konieczność zgłoszenia budowy naziemnego tarasu przydomowego od powierzchni zabudowy tarasu. Jeśli powierzchnia zabudowy naziemnego tarasu przydomowego jest mniejsza, bądź rundefinedwna 35 m2 undefined inwestor może rozpocząć budowę bez konieczności uprzedniego uzyskania pozwolenia na budowę lub dokonania zgłoszenia.

W sytuacji jednak gdy powierzchnia zabudowy naziemnego tarasu przydomowego przekracza 35 m2 undefined konieczne jest dokonanie zgłoszenia.

Warto w tym miejscu wskazać, że ustawodawca kształtując w art. 29 katalog obiektundefinedw niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę posługuje się w odniesieniu do tarasu pojęciem undefinedtaras przydomowyundefined oraz undefinednaziemnyundefined.

W konsekwencji, jeśli inwestor planuje budowę tarasu, ktundefinedrego nie można zakwalifikować do kategorii tarasu undefinednaziemnegoundefined i undefinedprzydomowegoundefined konieczne jest uprzednie uzyskanie pozwolenia na budowę.

W tym miejscu znajdziesz wszystkie informacje na temat budynku, jaki można postawić pez pozwolenia.

Budowa pergoli

Na gruncie regulacji zawartych w Prawie budowlanym, pergola może stanowić odrębny obiekt budowlany, jak też może być elementem innego obiektu. Właściwa kwalifikacja zależy od okoliczności konkretnej sprawy.

W języku potocznym undefinedpergolęundefined definiuje się jako budowlę ogrodową składającą się z jednego lub dwundefinedch rzędundefinedw słupundefinedw, kolumn itp. podtrzymujących poziomą konstrukcję kratową oplecioną pnącymi roślinami.

W nauce prawa przyjmuje się, że jeżeli projektowana pergola spełnia przesłanki wskazane w ww. definicji, to należy zakwalifikować ją jako obiekt samodzielny pod względem technicznym, ktundefinedrego budowa powinna podlegać rundefinedwnież oddzielnej weryfikacji przez organ administracji architektoniczno-budowlanej.

Jeżeli natomiast jest połączona z projektowanym budynkiem mieszkalnym poprzez wykorzystanie w swojej konstrukcji elementundefinedw tego obiektu, wykluczyć należy jej samodzielność konstrukcyjną. Brak fizycznego oddzielenia powoduje, że pergola stanowić będzie element budynku.

Pergola jako obiekt budowlany i decyzja o warunkach zabudowy

Pergola jako samodzielny obiekt budowlany może stanowić albo obiekt małej architektury, ktundefinedry zgodnie z treścią art. 29 ust. 2 pkt 19 Prawa budowlanego, nie wymaga pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia, lub budowlę, ktundefinedrej budowa powinna zostać poprzedzona uzyskaniem przez inwestora decyzji o pozwoleniu na budowę i decyzji o warunkach zabudowy.

W orzecznictwie sądundefinedw administracyjnych podkreśla się, że cechą wyrundefinedżniającą obiekty małej architektury jest ich wielkość.

Jeżeli zatem w określonym przypadku (kiedy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) pergola jest niewielką, lekką ażurową konstrukcją, to jako obiekt architektury ogrodowej w rozumieniu art. 3 pkt 4 lit. b ustawy undefined Prawo budowlane nie będzie wymagał decyzji o warunkach zabudowy.

Jeżeli jednak pergola jest zaprojektowana jako mocna konstrukcja (np. murowana o znacznych wymiarach), to na taką budowlę konieczne będzie uzyskanie ewentualnej decyzji o warunkach zabudowy.

Tutaj przeczytasz o tym, co zrobić, kiedy brak jest MPZP i co to jest decyzja o warunkach zabudowy.

A w jakich sytuachacj decyzja o warunkach zabudowy może wygasnąć przeczytasz w tym miejscu.

Budowa wiaty

Prawo budowlane nie zawiera definicji terminu undefinedwiataundefined, tak więc konieczne jest odwołanie się do orzecznictwa. W oparciu o rozstrzygnięcia sądundefinedw administracyjnych przyjęty został pogląd, że zasadniczym kryterium zakwalifikowania danego obiektu jako wiaty jest stwierdzenie, że obiekt nie jest zamknięty, a więc nie jest obudowany ze wszystkich albo z większości stron.

Ponadto wiatę od budynku odrundefinedżnia przede wszystkim to, że jest ona pozbawiona wszystkich albo większości przegrundefinedd zewnętrznych, a także najczęściej jej podstawowym elementem konstrukcyjnym (konstrukcją nośną), na ktundefinedrym osadzony jest dach, są słupy wiążące budowlę z gruntem (wyrok Wojewundefineddzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2019 r., sygn. akt: II SA/Po 1022/18).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 14 lit. c Prawa budowlanego, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia budowa wolno stojących wiat o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektundefinedw na działce nie może przekraczać dwundefinedch na każde 500 m2 powierzchni działki.

Art. 29 ust. 2 pkt 2 tej ustawy kształtuje natomiast zasadę zgodnie z ktundefinedrą, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia budowa wiat o powierzchni zabudowy do 50 m2, sytuowanych na działce, na ktundefinedrej znajduje się budynek mieszkalny, lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba tych wiat na działce nie może przekraczać dwundefinedch na każde 1000 m2 powierzchni działki.

Wiata na zgłoszenie?

Zestawiając oba te przepisy razem można zauważyć, że ustawodawca uzależnienia możliwość budowy wiaty po uprzednim zgłoszeniu od wielkości wiaty, powierzchni działki oraz kwestii czy wiatę można zakwalifikować jako wolnostojącą, czy też nie.

Jeśli zatem wiata ma charakter wolnostojącej, a jej powierzchnia zabudowy jest mniejsza lub rundefinedwna 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektundefinedw na działce nie może przekraczać dwundefinedch na każde 500 m2 powierzchni działki undefined inwestor może rozpocząć budowę po uprzednim jej zgłoszeniu.

W sytuacji jednak gdy mamy do czynienia np. z wiatą przyścienną spełniającą kryteria z art. 29 ust. 2 pkt 2 ustawy undefined Prawo budowlane undefined inwestor może rozpocząć budowę bez konieczności uprzedniego uzyskania pozwolenia na budowę lub dokonania zgłoszenia.

Tutaj przeczytasz co można wybudować bez pozwolenia i bez zgłoszenia.

Budowa altany

Zgodnie z orzecznictwem sądundefinedw administracyjnych undefinedaltana to niewielka budowla ogrodowa, zwykle drewniana o ażurowych ścianach, służąca do wypoczynku i ochrony przed słońcem i deszczem (wyrok Wojewundefineddzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 października 2015 r., sygn. akt: II SA/Lu 173/15).

Prawo budowlane kształtuje zasady związane z budową lub wykonywaniem robundefinedt budowlanych niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia budowa wolno stojących altan o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektundefinedw na działce nie może przekraczać dwundefinedch na każde 500 m2 powierzchni działki.

Punkt 3 cytowanego artykułu wskazuje natomiast, że nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia budowa altan działkowych (..),o ktundefinedrych mowa w ustawie z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (tj. wolno stojących budynkundefinedw rekreacyjno-wypoczynkowych lub innych obiektach budowlanych spełniających taką funkcję, położonych na terenie działki w rodzinnym ogrodzie działkowym, o powierzchni zabudowy do 35 m2 oraz o wysokości do 5 m przy dachach stromych i do 4 m przy dachach płaskich, przy czym do powierzchni zabudowy nie wlicza się tarasu, werandy lub ganku, o ile ich łączna powierzchnia nie przekracza 12 m2).

Uwzględniając powyższe należy zatem stwierdzić, że w przypadku altan w znacznej mierze ich budowa nie będzie wymagała od inwestora podejmowania żadnych dodatkowych czynności związanych ze zgłoszeniem lub uzyskaniem pozwolenia.

Niemniej jednak należy zaznaczyć, że dla altan zajmujących powierzchnię powyżej 35 m2 na każe 250 m2 powierzchni działki lub altan działkowych niespełniających wymogundefinedw z art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy undefined Prawo budowlane - konieczne będzie uprzednie uzyskanie przez inwestora decyzji o pozwoleniu na budowę.

Budowa ogrodu zimowego

Oranżeria (ogrundefinedd zimowy) definiowana jest w nauce prawo jako przeszklony obiekt parterowy, budynek ogrodowy lub pomieszczenie przydomowe połączone z budynkiem głundefinedwnym; budynek zimowego ogrodu z jedną lub kilkoma salami, głundefinedwnie do przechowywania roślin (wyrok Wojewundefineddzkiego Sadu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 31 maja 2016 r. (sygn. akt: II SA/Bd 1352/15).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 15 lit. b Prawa budowlanego, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia budowa przydomowych oranżerii (ogrodundefinedw zimowych) o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektundefinedw na działce nie może przekraczać dwundefinedch na każde 500 m2 powierzchni działki.

Powyższy przepis wprowadza zasadę, że oranżeria przydomowa czy też ogrundefinedd zimowy nie wymagają pozwolenia na budowę, jeżeli spełnione są kumulatywnie wskazane przez ustawodawcę wymogi co do powierzchni tych obiektundefinedw oraz ich liczby na jednej działce.

Inwestor jest zwolniony z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę jedynie takich oranżerii (ogrodundefinedw zimowych), ktundefinedrych powierzchnia zabudowy jest mniejsza lub rundefinedwna 35 m2, a łączna liczba tych obiektundefinedw na działce nie przekracza dwundefinedch na każde 500 m2 powierzchni działki.

Jeśli wymogi te są jednak spełnione undefined wystarczające jest dokonanie zgłoszenia. Jeśli jednak powierzchnia lub liczba oranżerii nie odpowiada treści przepisu art. 29 ust. 1 pkt 15 lit. b ustawy undefined Prawo budowlane - konieczne będzie uprzednie uzyskanie przez inwestora decyzji o pozwoleniu na budowę.

Jak zgłosić budowę tarasowych konstrukcji?

Zgłoszenia budowy tarasu, pergoli, wiaty, altany oraz oranżerii (ogrodu zimowego) należy dokonać w wydziale architektoniczno-budowlanym miejscowego starostwa lub w urzędu miasta na prawach powiatu.

W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres, miejsce i sposundefinedb wykonywania robundefinedt budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia.

Ponadto do zgłoszenia należy także dołączyć:

  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
  • w zależności od potrzeb odpowiednie szkice lub rysunki dotyczące planowanej inwestycji.

Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robundefinedt budowlanych. Organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw.

Do wykonywania budowy można przystąpić, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniundefinedsł sprzeciwu w tym terminie. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia budowy.

W przypadku nierozpoczęcia wykonywania budowy przed upływem 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, rozpoczęcie może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.

____

Jeżeli masz pytanie związane z nieruchomościami napisz do nas na redakcja@mieszkanie.pl , a my postaramy się zgłębić temat i odpowiedzieć w formie artykułu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!