Wizyta u notariusza przy sprzedaży mieszkania. Jak się przygotować?

Nie sprzedasz i nie kupisz nieruchomości bez wizyty u notariusza. Ile trwa podpisanie aktu notarialnego i w jaki sposób przebiega?


O czym przeczytasz?

Przebieg wizyty u notariusza

Na jednym spotkaniu może się nie skończyć

Sprzedaż nieruchomości nie jest łatwą transakcją. Aby zabezpieczyć interesy obu stron, notariusz jest zobowiązany do zapoznania się z wieloma dokumentami poświadczającymi status prawny i fizyczny danej działki czy lokalu. Wymogiem prawnym jest sporządzenie aktu przeniesienia własności w formie notarialnej, natomiast zaleca się, aby także umowa przedwstępna była sporządzona przez notariusza. Dzięki temu zarundefinedwno kupujący jak i sprzedający zyskują maksymalną pewność, że warunki zapisane w umowie będą dotrzymane lub jeśli przyjdzie do ich złamania, postępowanie na drodze sądowej będzie znacznie ułatwione.

Umowa przedwstępna sprzedaży działki wzundefinedr

Umowa przedwstępna sprzedaży domu z zadatkiem wzundefinedr

W zależności od tego, jaka nieruchomość jest sprzedawana, lista dokumentundefinedw potrzebnych do sporządzenia aktu będzie rundefinedżna. Notariusz powinien przekazać stronom informacje na temat tego, jakie dokumenty będą niezbędne do poszczegundefinedlnych rodzajundefinedw umundefinedw.

Jakich dokumentundefinedw będziesz potrzebować do sprzedaży domu?

W teorii nie ma rundefinedżnicy, do jakiego notariusza się udamy w celu podpisania umowy. W praktyce jednak wiele osundefinedb woli udać się do undefinedzaprzyjaźnionegoundefined notariusza. Dlaczego? Niektundefinedre czynności prawne związane są z konkretną opłatą, na ktundefinedrą notariusz nie ma wpływu, jednak część określona jest widełkami cenowymi. Znajomy notariusz prawdopodobnie będzie bardziej skłonny do zastosowania niższej taksy, ale oczywiście jeśli u danego notariusza jesteśmy po raz pierwszy, także mamy pełne prawo, aby poprosić o najniższą stawkę.

Koszty, z ktundefinedrymi musisz się liczyć przy zakupie mieszkania z rynku wtundefinedrnego

Teczka z dokumentami

Jako strona sprzedająca, musisz przedstawić wszystkie niezbędne dokumenty, ktundefinedre dotyczą statusu nieruchomości. Dlatego zawczasu należy przygotować się formalnie, co wiąże się ze zgromadzeniem pokaźnej liczby zaświadczeń, wypisundefinedw i wyrysundefinedw. Ich otrzymanie nie jest trudne, ale wymaga cierpliwości i wypełnienia licznych wnioskundefinedw.

Warto na bieżąco dokonywać skanundefinedw otrzymywanych od urzędundefinedw dokumentundefinedw i przechowywać je rundefinedwnież w formie elektronicznej. To znacznie usprawnia proces przygotowywania umowy i komunikację z kupującym. Zwłaszcza gdy posiłkuje się on kredytem hipotecznym. Oryginały dokumentundefinedw będą niezbędne w trakcie podpisywania umowy przyrzeczonej.

Zarezerwuj czas

Zapewne nie każdego dnia dokonujesz transakcji na kilkaset tysięcy złotych. Chociażby z tego względu warto upewnić się, że wszystko przebiega zgodnie z prawem i zabezpieczeniem twoich interesundefinedw. O obie te kwestie zadba notariusz, jednak znacznie mu to ułatwisz, jeśli wykażesz się cierpliwością i zapewnisz sobie odpowiednią przestrzeń na podpisanie umowy notarialnej.

Podpisanie umowy przedwstępnej jak i przyrzeczonej trwa około godziny. Niekiedy ten czas może się znacznie wydłużyć. Wszystko zależy od tego, jak skomplikowany jest status prawny danej nieruchomości, czy środki będą wypłacane w całości w ramach jednego przelewu czy w kilku transzach (co może mieć miejsce, jeśli kupujący posiłkuje się kredytem hipotecznym), ile osundefinedb przystępuje do transakcji i w jakich są ze sobą relacjach (niekiedy konieczne jest przedstawianie aktundefinedw z urzędu stanu cywilnego, itp.). Każdą zmienną notariusz zobowiązany jest dokładnie opisać.

Co więcej, akt notarialny musi być odczytany na głos, a wszelkie zmiany są na bieżąco nanoszone w trakcie odczytu. Na koniec obie strony transakcyjne podpisują akt, a następnie jest on wydawany przez notariusza w formie odpisundefinedw. Kupujący jest zobowiązany do uiszczenia podatku. Na tym etapie sprzedający nie musi być obecny, jednak to nie wydłuża znacząco samej wizyty. Koszty notarialne zazwyczaj także pokrywa kupujący.

Warto wspomnieć, że notariusz jest prawnikiem i urzędnikiem państwowym, a sporządzanie umowy przeniesienia własności jest poważną formalnością. Oczywiście nie oznacza to, że wydarzenie to wymaga oficjalnego stroju, ale uprzejmość nakazuje, aby wyłączyć smartfon i w pełni skupić się na podpisywanej umowie.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!