Dzień bez samochodu. To może rower? Dobrze jest znać przepisy drogowe dla rowerzystów AD 2021.

Dzień bez samochodu to dobry pretekst to wyboru roweru lub komunikacji publicznej. W przypadku tej pierwszej opcji warto mieć trochę wiedzy w zakresie obowiązujących przepisów, bo konsekwencje mogą być poważne. A ostatnio wprawodzono nowe.


O czym przeczytasz?

Rower jest trendy

Bycie aktywnym fizycznie jest dzisiaj nie tylko modne, ale szeroko propagowane ze względu na zdrowie psychiczne i fizyczne. Jedną z bardziej popularnych, a zarazem dostępną dla ogundefinedłu formą aktywności jest jazda na rowerze.

Nic więc dziwnego, że z roku na rok przybywa cyklistundefinedw na polskich drogach, co niejednokrotnie budzi frustrację czy wręcz wściekłości u kierowcundefinedw aut. Ci drudzy denerwują się tak nie do końca bez powodu, bowiem bardzo często rowerzyści czują się bezkarnie. Zajeżdżają drogę nie tylko samochodom, ale i pieszym.

Jak to wygląda w praktyce. Czy cyklista ma zawsze pierwszeństwo?

Tutaj pisaliśmy o zmianach w prawie związanych z korzystaniem z hulajnundefinedg elektrycznych i innych UTO.

Prawo o ruchu drogowym dla cyklistundefinedw

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, reguluje nie tylko sposundefinedb poruszania się pojazdundefinedw mechanicznych po drogach publicznych, ale rundefinedwnież wskazuje, w jaki sposundefinedb powinni zachowywać się kierowcy rowerundefinedw, hulajnundefinedg czy np. motorowerundefinedw.

Przede wszystkim przepisy wskazują, że kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerundefinedw lub pasa ruchu dla rowerundefinedw, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w ktundefinedrym się porusza lub zamierza skręcić.

Ponadto, kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla rowerundefinedw i pieszych, jest obowiązany zachować szczegundefinedlną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Z powyższych przepisundefinedw jasno wynika, że rowerzysta przede wszystkim winien korzystać ze ścieżki rowerowej, wobec powyższe nie jest wskazane, aby mając do dyspozycji miejsce do swobodnego poruszania korzystał z chodnika czy jezdni.

W celu zachowania bezpieczeństwa przepisy wskazują rundefinedwnież, że rowerzysta powinien nie tylko zachować szczegundefinedlną ostrożność, ale rundefinedwnież niedozwolone jest czepianie się innych pojazdundefinedw czy jazda bez trzymania przynajmniej jedną ręka kierownicy.

Typy ścieżek rowerowych

Przepisy rowerowe wyrundefinedżniają dwa typy ścieżek dedykowanych rowerzystom.

Jedna to droga rowerowa wydzielona konstrukcyjnie lub za pomocą ogranicznikundefinedw bezpieczeństwa, natomiast pas rowerowy to wyodrębniona i oznakowana część jezdni, prowadząca w jednym kierunku.

W tym miejscu przeczytasz na temat prawnych aspektundefinedw przechowywania roweru na balkonie.

Czy mając do dyspozycji drogę rowerową rowerzysta może korzystać z jezdni?

Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposundefinedb nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych kierujących tymi pojazdami. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z przepisami.

Jest nawet wyrok.

W 2016 roku warszawski Sąd Rejonowy wydał wyrok w sprawie rowerzysty jadącego prawą stroną trzypasmowej jezdni. W opisanej sprawie kontrowersję budził fakt, że cyklista korzystał z jezdni mimo, że po drugiej stronie znajdowała się dwukierunkowa droga dla rowerundefinedw, z ktundefinedrej ten nie skorzystał.

Rowerzysta nie przyjął mandatu, tłumacząc swoją decyzję brakiem możliwości zjechania na drogę dla rowerundefinedw. Ten argument przesądził o jego wygranej.

W ocenie sądu, cykliści mogą poruszać się jezdnią do najbliższego zjazdu lub dojazdu do przeciwległej drogi rowerowej, jeśli znaki nie stanowią inaczej.

Czy każdy może zostać cyklistą?

Wiemy już jakie przepisy regulują kwestie poruszania się rowerem i co wolno a czego nie. Czy jednak każdy może wsiąść na rower? Czy potrzebne są specjalne uprawnienia?

W zasadzie większość z nas od dziecka miała styczność z rowerami. Chyba każdy pamięta, jakim wydarzeniem w życiu był egzamin na kartę rowerową, ale w zasadzie po co ona była? Czy będąc dorosłym człowiekiem, posiadając prawo jazdy rundefinedwnież trzeba posiadać kartę rowerową?

Nie. Jeżeli jesteś pełnoletni nie są potrzebne żadne specjalne uprawnienia, aby jeździć rowerem. W zasadzie wystarczy dowundefinedd osobisty.

Dzieci i rower

Jednakże w kwestii nieletnich, sprawa wygląda już nieco inaczej. Przede wszystkim dzieci do lat 10 mogą poruszać się jednośladem wyłącznie pod okiem opiekunundefinedw.

Z kolei młodzi rowerzyści, ktundefinedrzy skończyli 10 lat, ale nie są jeszcze pełnoletni, do samodzielnej jazdy potrzebują karty rowerowej.

Możliwość jej wyrobienia zazwyczaj zapewnia szkoła. Zdobycie uprawniania w postaci karty rowerowej wymaga to opanowania podstawowych przepisundefinedw oraz umiejętności praktycznych.

Należy rundefinedwnież pamiętać, że dziecko do 7 roku życia można przewozić na rowerze, ale wyłącznie wewnątrz dodatkowego siodełka. Jeżeli fotelik waży mniej niż 15 kg może być przymocowane do ramy.

Jeśli ciężar wynosi więcej niż 22 kg, wundefinedwczas zgodnie z przepisami musi być zamontowany za siodełkiem. Innym sposobem do przewożenia dziecka jest rundefinedwnież wykorzystanie przyczepki. Należy jedynie sprawdzić czyli rower z przyczepą, nie przekracza przepisowych 4 m długości.

Rower a chodnik dla pieszych

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

  1. opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
  2. szerokość chodnika wzdłuż drogi, po ktundefinedrej ruch pojazdundefinedw jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerundefinedw oraz pasa ruchu dla rowerundefinedw;
  3. warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła),

Uwaga!

Kierujący rowerem, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczegundefinedlną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Kierowanie jednośladem niezgodne z przepisami

Polskie prawo przewiduje kary dla rowerzystundefinedw nie przestrzegających podstawowych zasad jazdy na rowerze i narażających tym samym na niebezpieczeństwo innych.

Oto przykłady naruszeń oraz kar jakie grożą rowerzystom. Za naruszenie obowiązku korzystania z drogi dla rowerundefinedw lub pasa ruchu dla rowerundefinedw, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w ktundefinedrym się porusza lub zamierza skręcić grozi mandat w wysokości 50 zł.

Podobnie za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym na drodze dla rowerundefinedw i pieszych mandat wynosi 50 zł. Rowerzysta musi się także na drodze zachowywać odpowiedzialnie i swoim zachowaniem nie prowokować niebezpiecznych sytuacji.

Wszystkie te ograniczenia mają zapewnić bezpieczeństwo nie tylko cyklistundefinedw, ale rundefinedwnież innych uczestnikundefinedw ruchu.

Pisaliśmy tutaj o nowych przepisach związanych z bezwzględnym pierwszeństwem pieszych.

Kara za jazdę pod wpływem

Znanym i nurtującym od lat problemem jest kwestia jazdy na rowerze pod wpływem alkoholu. Czasami wydaje się, że undefinedpo piwkuundefined lepiej wsiąść na rower niż za kundefinedłko, ale czy tak jest rzeczywiście?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu (powyżej pundefinedł promila alkoholu we krwi), może grozić nam kara grzywny w minimalnej wysokości 50 zł lub maksymalnie 5000 zł albo nawet (w poważniejszych sytuacjach) kara aresztu.

Ponadto, taki przyłapany cyklista może, chociaż nie musi, dostać zakaz jazdy na rowerze. Sąd undefinedmożeundefined orzec taki zakaz, ale też nie jest przesądzane, że sprawa trafi w ogundefinedle do sądu. To policjant może rowerzyście wymierzyć karę w postaci mandatu, a wtedy sprawa się zakończy.

Mimo, że przepisy Kodeksu wykroczeń zawężają odpowiedzialność za kierowanie po pijanemu rowerem do drundefinedg publicznych, stref zamieszkania i stref ruchu, to jednak decydując się na jazdę rowerem po spożyciu nawet niewielkiej ilości alkoholu, najbezpieczniej jest skorzystać z drogi, na ktundefinedrej nie ma żadnego ruchu. Najwyższa kara grozi bowiem rowerzyście właśnie za zdarzenie zagrażające bezpieczeństwu w ruchu drogowym.

Za co jeszcze możemy spodziewać się kary?

Oprundefinedcz niewłaściwego poruszania się po wyznaczonych do tego obszarach, braku uprawnień lub nieprzestrzeganiu podstawowych zasad ruchu drogowego, możemy rundefinedwnież spodziewać się kary m.in. za utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru, za co grozi nawet 200 zł mandatu. Za wyprzedzanie rowerem innego roweru na zakręcie możemy otrzymać nawet 300 zł tytułem kary.

Należy rundefinedwnież mieć na uwadze, że mimo iż w Polsce nie ma obowiązku stosowania kaskundefinedw i kamizelek odblaskowych, a ich brak nie może powodować nałożenia na nas kary, to jednak warto je stosować zarundefinedwno dla bezpieczeństwa swojego, jak i innych uczestnikundefinedw ruchu.

Ostatnie zmiany

Nowelizacja ustawy wprowadziła także sankcje i rozszerzyła uprawnienia funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) w zakresie kontroli ruchu drogowego.

Od 31 sierpnia 2021 r. Funkcjonariusze Straży Miejskiej uzyskali uprawnienie do kontroli ruchu drogowego użytkownikundefinedw nowych pojazdundefinedw lub urządzeń, zatrzymywania ich, a także legitymowania i wydawania im wiążących poleceń, co do sposobu korzystania z drogi i używania pojazdu lub urządzenia wspomagającego ruch.

Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zasadne jest, aby strażnicy gminni posiadali też uprawnienia do nakładania grzywien w drodze mandatundefinedw karnych wobec użytkownikundefinedw takich pojazdundefinedw lub urządzeń, ktundefinedrzy nie przestrzegają zasad wynikających z art. 86a Kodeksu wykroczeń.

Art. 86a. K.w. Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany.

Do tej pory strażnicy miejscy ograniczali się tylko do pouczeń.

____

Jeżeli masz pytanie związane z nieruchomościami napisz do nas na redakcja@mieszkanie.pl , a my postaramy się zgłębić temat i odpowiedzieć w formie artykułu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!