1 czerwca 2021 r. to pierwszy dzień obowiązywania nowych przepisów dla uczestników ruchu drogowego. Rewolucyjne "podejście" do pieszych.

Właśnie wchodzą w życie nowe przepisy. Bezpieczeństwo to najwyższy priorytet, a więcej ochrony będą mieć piesi. Muszą być jednak "wylogowani" do rzeczywistości. Nowy bat na piratów i jednolite limity prędkości w terenie zabudowanym


O czym przeczytasz?

Wiatr zmian

Po ostatniej, całkiem niemałej, fali zmian prawa dotyczącej regulacji poruszania się hulajnogami oraz innymi urządzeniami transportu osobistego, przyszła pora na kolejną odsłonę nowych zasad - ustawę o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Tym razem to już nie tylko zmiana, ale bardziej rewolucja, ponieważ diametralnie zmienia się ekspozycja uprawnień i ochrony pieszego w przestrzeni wszystkich uczestnikundefinedw ruchu drogowego. To zmiana postulowana od dawna przez wiele środowisk związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale choć znana z wielu europejskich krajundefinedw, ma także swoich przeciwnikundefinedw.

Na pewno ucieszą się zwolennicy bezpiecznych drundefinedg ekspresowych, ponieważ od 1 czerwca 2021 r. w Polsce jazda "na zderzaku" jest penalizowana.

W tym miejscu przeczytasz więcej na temat ostatnich regulacji związanych z huajnogami, UTO i zasadami poruszania się nimi w przestrzeni publicznej.

Nowe limity prędkości

Nowe przepisy ujednolicają dopuszczalną prędkość, z jaką moga poruszać się pojazdy w obszarze zabudowanym. Została ona obniżona 50 km/h bez względu na porę doby. Dotychczas w godzinach nocnych (godz. 23-5) dopuszczalną prędkością maksymalną było 60 km/h.

Autorzy projektu zmian do ustawy wskazywali, że rundefinedżnica prędkości między 50 a 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutkundefinedw zdarzeń drogowych.

Jak mundefinedwią specjaliści, ponad 95 proc. pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Koniec z "jazdą na zderzaku"

Nowelizacja ustawy wprowadziła obowiązek zachowania odpowiedniej odległości od pojazdu poprzedzającego na autostradach i drogach ekspresowych.

Tzw. undefinedjazda na zderzakuundefined, czyli poruszanie się w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem to niezwykle często spotykana praktyka wśrundefinedd nadwiślańskich kierowcundefinedw. Jest to działanie o bardzo wysokim ryzyku zdarzenia, ponieważ w sytuacji wymagająceh natychmiastowego działania, szybka reakcja kierowcy jest niemal niemożliwa.

Kierujący pojazdem w trakcie przejazdu autostradą i drogą ekspresową będzie obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, ktundefinedrym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu.

Odstęp ten wyrażony w metrach powinien pozostawać nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, ktundefinedrym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Obowiązek zachowania minimalnego odstępu nie będzie stosowany tylko podczas manewru wyprzedzania.

Bezwzględne pierwszeństwo pieszych najwyższym priorytetem

Dotychczas ustawa Prawo o ruchu drogowym nakładała obowiązek na kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczegundefinedlnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, ale dopiero w momencie, kiedy ten pieszy znajdował się na przejściu.

Sam obowiązek dostosowania prędkości (redukcji) przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynikał nie tyle z samej ustawy, co z przepisundefinedw wykonawczych, a konketnie rozporządzenia w sprawie znakundefinedw i sygnałundefinedw drogowych.

Obecnie wprowadzane w życie jest możliwie najdalej idące zwiększenie zakresu ochrony pieszego w obszarze przejścia dla pieszych. Ustawodawca chciał osiągnąć ten cel poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązkundefinedw.

Każdy użytkownik drogi będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy. Ponadto będzie miał obowiązek stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, ktundefinedrzy wchodzą na przejście.

Pieszy przed przejściem

Kierujący pojazdem, ktundefinedry zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczegundefinedlnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, musi zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić pieszego na jakiekolwiek niebezpieczeństwo.

Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu zamierzającemu wejść na przejście, a nie tylko znajdującemu się na nim.

Uwaga! Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajundefinedw.

Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczegundefinedlnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony rundefinedwnież na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

Dodatkowo należy pamiętać, że powyższa ochrona pieszego dotyczy także przejść przez ścieżki rowerowe.

"Wyloguj się" na czas przechodzenia przez jezdnię

Na pieszym, kundefinedry wchodzi na przejście dla pieszych będzie spoczywał obowiązek zachowania szczegundefinedlnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunkundefinedw i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

Rzeczona ustawa wprowadziła przepis zakazujący pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonundefinedw komundefinedrkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska.

Ewentualne zarzuty do pieszych

Wprowadzone rozwiązania mają wpłynąć na bezpieczeństwo najsłabiej chronionych uczestnikundefinedw ruchu drogowego, ale należy pamiętać, że prundefinedcz rozszerzonych praw, będą też mieli swoje - bardzo istotne - obowiązki. Ich złamanie może okazać się dla pieszego problematyczne, a nawet kosztowne.

W praktyce może się bowiem okazać, że w przypadku zdarzenia z udziałem pieszego można będzie uczynić mu zarzut przyczynienia się do powstania szkody (z art. 362 k.c.), jeżeli w trakcie przechodzenia przez jezdnię, przejście czy torowisko korzystał z telefonu komundefinedrkowego lub innego urządzenia o podobnej charakterystyce.

W rezlutacie, może to skutkować obniżeniem odszkodowania lub zadośćuczynienia, w wysokości odpowiednio o stwierdzony stopień przyczynienia się.

____

Jeżeli masz pytanie związane z nieruchomościami napisz do nas na redakcja@mieszkanie.pl , a my postaramy się zgłębić temat i odpowiedzieć w formie artykułu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!