Miejsca postojowe są takie same, ale samochody większe
Badania ruchu wykazują, że samochundefinedd jest w użyciu przez 5% swojej żywotności, a około 95% czasu stoi na parkingu. Polacy w rankingu liczby użytkowanych aut osobowych znajdują się jednak wysoko - na 6 miejscu wśrundefinedd krajundefinedw UE (dane według raportu ACEA na lata 2015-2018). Oznacza to, że chętnie korzystamy z tej formy komunikacji. Podrundefinedżowanie autem byłoby w pełni komfortowe, gdyby nieundefined parkowanie. Producenci samochodundefinedw powiększają auta, poprawiając standardy bezpieczeństwa. Wytyczne dotyczące miejsc parkingowych nie są jednak odpowiednio aktualizowane.
Według raportu CarGurus wielkość samochodundefinedw rośnie średnio o prawie 3% z pokolenia na pokolenie. Firma porundefinedwnała najpopularniejsze samochody poruszające się obecnie po brytyjskich drogach z ich odpowiednikami dostępnymi w latach 70. XX wieku. Badanie wykazało, że wielkość samochodu wzrosła średnio o 55%, a kierowcy największych przebadanych pojazdundefinedw mieli jedynie 20-25 cm miejsca, aby wysiąść na parkingu.
Miejsca parkingowe kiedyś i dziś
Wraz z rozwojem motoryzacji, powstała potrzeba ochrony samochodundefinedw przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, ktundefinedre niszczą auta. Już w latach 30. XX wieku zaczęły powstawać w Europie pierwsze garaże blaszane. Choć w Polsce w 1924 r. zarejestrowanych było zaledwie 7 500 samochodundefinedw, to 5 lat pundefinedźniej było ich cztery razy więcej.
W latach 70. XX wieku, kiedy był największy rozkwit blokundefinedw mieszkalnych z wielkiej płyty, przy tych właśnie blokach zaczęto stawiać garaże. Tamtejsze samochody produkowano mniejsze (Fiat 126p undefined długość: 3,1 m, szerokość: 1,3 m), a garaże PRL-u były szersze, ale krundefinedtsze od obecnych platform. Na ogundefinedł miały wymiary średnio: 2,8 m długości i 4,6 m szerokości.
Podziemne miejsca postojowe kojarzą się dziś wyłącznie z nowym budownictwem.
Przedwojenne kamienice też miały swoje garaże podziemne, a kilka z nich zachowało się w Warszawie do tej pory.
Było to oczywiście ekskluzywne rozwiązanie dla najbogatszych undefined na Mokotowie zachował się podziemny garaż, w ktundefinedrym samochody parkowały w boksach z własnym oświetleniem, a każdy z nich był zamykany i otwierany harmonijkową kratą. W takim parkingu można było znaleźć także toaletę wbudowaną z myślą o szoferach.
Nowe przepisy od 2018 roku - 20 cm więcej miejsca
Deweloperzy, chcąc zmieścić jak największą liczbę pojazdundefinedw na danej powierzchni, na ogundefinedł wyznaczają miejsca postojowe według minimalnych kryteriundefinedw.
Od 2018 roku obowiązujące wymiary miejsc postojowych to 2,5 m długości i 5 m szerokości dla samochodundefinedw osobowych.
Parking dla osoby niepełnosprawnej powinien mieć co najmniej 3,6 m szerokości i 5 m długości.
Nieco inaczej jest jedynie w przypadku miejsc postojowych dla aut osobowych zlokalizowanych wzdłuż jezdni. Powinny być wyznaczone co najmniej na 6 m długości i 3,6 m szerokości. Istnieje możliwość ograniczenia jej do 2,3 m w przypadku, gdy konieczne jest zapewnienie dojścia lub ciągu pieszo-jezdnego.
Przed 2018 r. przepisy wymagały, aby szerokość miejsca parkingowego wynosiła 2,3 m (długość 5 m pozostała bez zmian) dlatego też, wiele aut stoi na parkingach o takich wymiarach.
Platformy parkingowe zależne i niezależne
Na miejsca postojowe znajdujące się w parkingach podziemnych, jest nałożony dodatkowy obowiązk dotyczący odległości od słupa i ściany. Według regulacji wprowadzonych od 2018 r., odległość dłuższej krawędzi stanowiska postojowego od ściany musi wynosić co najmniej 30 cm, a odległość od słupa 10 cm - jeśli zapewnia to swobodne otwarcie drzwi samochodu.
Do ogundefinedlnych przepisundefinedw dostosowują się także producenci platform garażowych. Należy jednak pamiętać, że platformy stawiane przez deweloperundefinedw, stoją na miejscach o wielkości wymiarundefinedw zgodnych z wytycznymi dotyczącymi miejsc postojowych. Oznacza to, że wliczając wielkość i konstrukcję takiej platformy, miejsca na zaparkowanie będzie adekwatnie mniej.
Jeśli deweloper stworzy miejsca postojowe o minimalnych wymiarach (a na ogundefinedł takie tworzy), to w przypadku platform zależnych, miejsce faktyczne na postawienie samochodu wynosi 2,2 m szerokości na gundefinedrnej platformie, 2,3 m na dolnej oraz nieco ponad 4,6 m długości. Przy mniej zabudowanych konstrukcjach, rundefinedżnica wynosi ok. 10 cm.
Ze względu na inną konstrukcję, platformy niezależne w najwęższym miejscu mają szerokość 2,3 m, a długość 5 m. Podobnie jak w przypadku platform zależnych, rundefinedżnica w szerokości może wynieść ok. 10 cm.