Wykreślenie budynku z ewidencji. W jaki sposób i w jakim celu się tego dokonuje? Niechybna podwyżka podatków może ten proceder nasilić.

Wydaje się, że jak coś jest na działce zbudowane, choćby fundamenty, to już jest to działka budowlana. Nie do końca tak jest. Po co jednak wykreśla się budynki z ewidencji?


O czym przeczytasz?

W poprzednim artukule o budynkach widmo, ktundefinedry przeczytasz tutaj , pisałem o tym co oznacza dla kupującego nabycie takiej działki. Poniżej postaram się przybliżyć jak i właściwie po co się to robi.

Działka budowlana undefined definicja

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przez pojęcie działki budowlanej należy rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, ktundefinedrej wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektundefinedw budowlanych wynikające z odrębnych przepisundefinedw i aktundefinedw prawa miejscowego.

Uwzględniając powyższą definicję przyjmuje się, że działka budowlana powinna posiadać bezpośredni dostęp do drogi publicznej, bądź dostęp do ww. drogi przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności. Działka budowlana może być uzbrojona lub nieuzbrojona. Działka uzbrojona charakteryzuje się tym, że na jej obszarze znajdują się urządzenia infrastruktury liniowej i punkowej (tj. sieć wodno-kanalizacyjna, sieć elektryczna, sieć gazowa). Natomiast działka nieuzbrojona jest wolna od jakichkolwiek urządzeń.

Ustawa o gospodarce nieruchomościami za działkę budowlaną uznaje zabudowaną działkę gruntu ktundefinedrej wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynkundefinedw i urządzeń położonych na tej działce. W tym rozumieniu działką budowlaną może być tylko nieruchomość zabudowana, zatem działka niezabudowana nie jest działką budowlaną.

Działka budowlana w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunkundefinedw technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie to nieruchomość gruntowa lub działka gruntu, ktundefinedrej wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektundefinedw budowlanych wynikające z rozporządzenia, odrębnych przepisundefinedw i aktundefinedw prawa miejscowego.

Z powyższego rozrundefinedżnienia wynika zatem, że z działką budowlaną będziemy mieli do czynienia jeśli posiada cechy wskazane w ustawie, nawet jeśli nic nie będzie na niej posadowione, nawet fundamenty pod zabudowę.

Za działkę budowlaną uznaje się także teren na ktundefinedrym nieruchomości zostały już wybudowane, bądź też taki teren na ktundefinedrym była zabudowa, ale została wyburzona.

Jak ustalić czy działka jest działką budowlaną?

Jednym z najprostszych sposobundefinedw ustalenia czy dana działka jest w rzeczywistości działką budowlaną jest skorzystanie z portalu Geoportal, ktundefinedry umożliwia przeglądanie danych przestrzennych oraz wyszukiwanie zbiorundefinedw i usług danych przestrzennych należących do Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej.


Aby skutecznie skorzystać z wyszukiwarki gruntundefinedw przeznaczonych pod zabudowanie, koniecznym jest przede wszystkim ustalenie lokalizacji nieruchomości, bądź jej adresu administracyjnego. Powyższe dane umożliwią ograniczenie zakresu map do konkretnego rejonu, co w konsekwencji ułatwi wyszukanie odpowiedniej działki. Aby wyszukanie to było skuteczne wystarczy ustawić kursor na odpowiedniej działce, a następnie lewym przyciskiem myszy aktywować opcje związane z pomiarem długości i powierzchni oraz wyświetleniem danych szczegundefinedłowych związanych z obszarem.

Podstawową informacją, ktundefinedrą można uzyskać poprzez korzystanie z internetowych wyszukiwarek gruntundefinedw, jest numer ewidencyjny działki, ktundefinedry będzie podstawą do prowadzenia dalszego postępowania związanego z obrotem i sposobem zagospodarowania nieruchomości.

Aby dowiedzieć się czy dana działka jest działką budowalną można także skorzystać z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Dokument ten odnaleźć można we właściwym urzędzie gminy lub miasta.

Więcej informacji o miejscowych planach znajdziesz tutaj.

Jeśli okaże się, że dana działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to jej przeznaczenie można sprawdzić w Warunkach Zabudowy (tzw. WZ), wydawanych przez właściwego wundefinedjta, burmistrza lub prezydenta miasta. Aby uzyskać WZ koniecznym jest złożenie odpowiedniego wniosku w urzędzie gminy lub miasta na ktundefinedrego obszarze znajduje się działka.

Ewidencja Gruntundefinedw i Budynkundefinedw (EGiB)

Ewidencja gruntundefinedw i budynkundefinedw jest publicznym rejestrem prowadzonym w systemie internetowym przez starostundefinedw i prezydentundefinedw miast. Zawiera szczegundefinedłowe informacje dotyczące danej nieruchomości. Ewidencja ta zawiera na bieżąco aktualizowane dane dotyczące:

  • gruntundefinedw undefined a w szczegundefinedlności ich położenia, granic, powierzchni, rodzajundefinedw użytkundefinedw gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorundefinedw dokumentundefinedw, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład ktundefinedrej wchodzą grunty;
  • budynkundefinedw undefined ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogundefinedlnych danych technicznych;
  • lokali undefined ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.

Oprundefinedcz powyższych w ewidencji znajdziemy także informacje odnośnie:

  • właścicieli nieruchomości,
  • miejsca stałego pobytu lub adres siedziby właścicieli nieruchomości,
  • wpisu do rejestru zabytkundefinedw,
  • obszaru gruntu wyrundefinedżnionego w ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw, a w szczegundefinedlności informację, czy grunt jest objęty formą ochrony przyrody,
  • katastralnej wartości nieruchomości,
  • umundefinedw dzierżawy, jeżeli od wykazania takich informacji w ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw uzależnione jest nabycie praw wynikających z przepisundefinedw o ubezpieczeniu społecznym rolnikundefinedw, a także z przepisundefinedw o rozwoju obszarundefinedw wiejskich.

Zmiany w EGiB

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 lipca 2010r. (I OSK 1327/09) potwierdził, że legitymacja do wystąpienia z żądaniem dokonania zmian w ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw przysługuje jedynie właścicielowi względnie organom i jednostkom organizacyjnym. Przymiot strony w postępowaniu o dokonanie zmian w ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw przysługuje jedynie podmiotom, ktundefinedrych prawa do nieruchomości podlegają ujawnieniu w ewidencji. Brak jest natomiast przesłanek do uznania, że interes prawny przysługuje potencjalnym (przyszłym) właścicielom nieruchomości, ktundefinedrzy zmian takich żądają. Nie jest zatem legitymowany do występowania w postępowaniu administracyjnym dotyczącym zmian w ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw
w charakterze strony ten, kto uzasadnia swundefinedj interes prawny zdarzeniami i okolicznościami przewidywanymi, takimi, ktundefinedre mają wystąpić dopiero w przyszłości.

Wykreślenie budynku z EGiB - podstawowe kwestie

Zarundefinedwno przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. undefined Prawo geodezyjne i kartograficzne, jak i rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw nie definiują pojęcia undefinedwykreślenia budynkuundefined z EGiB.

Pojęcie to pojawia się w ww. aktach jedynie w odniesieniu do zadań starosty obejmujących obowiązek zawiadomienia o zmianach w danych ewidencyjnych. Zgodnie bowiem z brzmieniem undefined 49 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia - w przypadku zmian w cechach adresowych nieruchomości oraz dopisywania i wykreślania budynkundefinedw starosta zawiadamia właściwe miejscowo jednostki statystyki publicznej.

O ile prawodawca nie wskazuje katalogu sytuacji, w ktundefinedrym będziemy mieli do czynienia z wykreśleniem budynku z EGiB, to ustalenia te można poczynić m.in. w oparciu o treść orzeczeń sądundefinedw administracyjnych.

Tak na przykład Wojewundefineddzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 25 marca 2015 r. (sygn. akt: II SA/GI 1432/14) wskazał, że budynek, ktundefinedry uległ pożarowi podlega wykreśleniu z EGiB. Dlaczego? W rozpatrywanej sprawie, budynek wpisany do EGiB, w wyniku pożaru uległ całkowitemu zniszczeniu, wskutek czego trwale utracił cechy budynku w świetle obowiązujących przepisundefinedw ustawy z dnia 7 lipca 1994r. undefined Prawo budowlane.

Zgodnie z definicją zawartą w treści art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. undefined Prawo budowlane,

przez pojęcie budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, ktundefinedry jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegrundefinedd budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Uwzględniając powyższe orzeczenie oraz treść cytowanego artykułu, należy zatem uznać, że aby można było mundefinedwić o wykreśleniu budynku z Ewidencji Gruntundefinedw i Budynkundefinedw koniecznym jest wystąpienie sytuacji, w ktundefinedrej istniejący dotychczas w EGiB budynek utracił cechy wskazane w ustawie Prawo budowlane (tj. nie jest trwale związany z gruntem, nie jest wydzielony za pomocą przegrundefinedd budowlanych oraz nie posiada fundamentundefinedw i dachu), np. w wyniku pożaru, zawalenia czy zerwania dachu.

Wykreślenie budynku z EGiB undefined jak to skuteczne uczynić?

Art. 22 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. undefined Prawo geodezyjne i kartograficzne, wprowadza obowiązek zgłaszania zmiany danych objętych ewidencją gruntundefinedw i budynkundefinedw, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian.

Adresatami powyższego obowiązku są przede wszystkim, zgodnie z treścią art. 20 ust. 2 pkt. 1 ww. ustawy właściciele nieruchomości. W odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego obowiązek ten obciąża oprundefinedcz właścicieli, także inne podmioty w ktundefinedrych władaniu lub gospodarowaniu (w rozumieniu przepisundefinedw o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa) znajdują się te nieruchomości. Natomiast w odniesieniu do gruntundefinedw, dla ktundefinedrych ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentundefinedw albo innych dokumentundefinedw nie można ustalić właścicieli undefined podmiotami obowiązanymi są osoby lub inne podmioty, ktundefinedre władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania.

Ważne: Obowiązek zgłaszania zmiany danych objętych ewidencją gruntundefinedw i budynkundefinedw nie dotyczy zmian wynikających z aktundefinedw normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktundefinedw notarialnych, materiałundefinedw zasobu, wpisundefinedw w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.

Wykreślenie budynku z EGiB następuje na wniosek właściciela nieruchomości lub innych osundefinedb fizycznych, bądź prawnych we władaniu ktundefinedrych znajduje się budynek lub jego część będąca przedmiotem wykreślenia. Wskutek złożenia w odpowiednim terminie (tj. 30 dni od zmiany uzasadniającej wykreślenie budynku, np. pożar) organ prowadzący Ewidencję Gruntundefinedw i Budynkundefinedw wydaje decyzję o wykreśleniu z niej budynku. Co do zasady, organem prowadzącym EGiB jest starosta powiatu wykonujący zadania administracji rządowej w dziedzinie geodezji i kartografii. W szczegundefinedlnych okolicznościach, organem powołanym do prowadzenia EGiB może być także odpowiednio wundefinedjt, burmistrz lub prezydent miasta.

Budynek jest na działce, ale nie ma go w EGiB undefined dlaczego?

Bardzo często można spotkać się z sytuacją, w ktundefinedrej właściciele gruntundefinedw lub też osoby fizyczne lub prawne, w ktundefinedrych władaniu znajduje się budynek lub jego część, decyduje się na nieuwzględnienie budynku w rejestrze. Dlaczego tak się dzieje?

Głundefinedwnym powodem powyższego działania są kwestie podatkowe. Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jeśli zatem budynek nie widnieje w EGiB, to organy podatkowe nie będą miały możliwości ustalenia wysokości zobowiązań w podatku od nieruchomości.

Czynnikiem mającym wpływ na brak chęci ze strony właścicieli na wykazywanie budynku w EGiB jest rundefinedwnież to, że jeśli dany budynek (lub też działka) nie znajduje się w Ewidencji - co przyczynia się do utrudnień w stworzeniu księgi wieczystej undefined to w przypadku wszczęcia postępowania egzekucyjnego przeciwko właścicielowi budynku wszczęcie postępowania egzekucyjnego z nieruchomości będzie bardzo utrudnione.

Budynki niewykazywane w EGiB

Zgodnie z brzmieniem undefined 78 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw, w ewidencji nie wykazuje się m.in.:

  • altan działkowych i obiektundefinedw gospodarczych, o ktundefinedrych mowa w ustawie z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych;
  • wiat o powierzchni zabudowy do 50 m2, sytuowanych na działce, na ktundefinedrej znajduje się budynek mieszkalny, lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, jeżeli łączna liczba tych wiat na działce nie przekracza dwundefinedch na każde 1000 m2 powierzchni działki.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!