Nie jesteś przekonany do samochodów elektrycznych? Czas zmienić zdanie

Czy to koniec aut z silnikiem spalinowym, diesli i hybryd? Uber, Ikea, Coca-Cola i Allegro zwracają się do Unii Europejskiej z apelem o zaprzestanie sprzedaży w całej Europie tego typu pojazdów. I to już od 2035 roku.


O czym przeczytasz?

Inspiracja: lockdown

Chociaż trudno wymienić wiele pozytywnych aspektach pandemii, bez wątpienia jednym z nich było przekonanie się w praktyce, jak zaprzestanie przemieszczania się wpływa na jakość powietrza. W trakcie pierwszego lockdownu poziom smogu w porundefinedwnaniu do ubiegłych lat obniżył się w całej Europie - wpływ na to miało nie tylko ograniczenie mobilności, ale oczywiście rundefinedwnież ogundefinedlne spowolnienie gospodarki. Naukowcom udało wysnuć się wnioski, jakie kroki należy podjąć, aby jedynie zmieniając nasze przyzwyczajenia komunikacyjne oczyścić powietrze do takiego poziomu, jak w pierwszej połowie ubiegłego roku.

Serwis TransportundefinedEnvironment przygotował dane, z ktundefinedrych jasno wynika, że zwiększenie liczby samochodundefinedw elektrycznych, pełna elektryfikacja autobusundefinedw oraz zmiana ok. 10% transportu na ruch pieszy czy rowerowy wystarczyłaby, aby znacznie poprawić jakość powietrza we wszystkich krajach UE. Poniższa grafika TundefinedE prezentuje, jakie zmiany należałoby wprowadzić w poszczegundefinedlnych stolicach europejskich.

Apel 27 firm do UE: skończmy z tymi spalinami

Pośrundefinedd 27 sygnatariuszy apelu wystosowanego do UE znalazły się takie marki jak: Coca-Cola European Partners, IKEA Retail, Sky, Uber i Allegro. Ponadto rundefinedwnież Volvo Cars, co nie powinno dziwić nikogo śledzącego newsy ze świata motoryzacji. Volvo niedawno ogłosiło, że od 2030 roku nie będzie produkować samochodundefinedw spalinowych i w pełni przechodzi na elektryczność. Dokument ma formę otwartą, dlatego sygnatariusze zachęcają kolejne podmioty do przyłączenia się do apelu.

Przedstawiciele apelu argumentują, że samochody - zarundefinedwno osobowe, jak i dostawcze - odpowiadają za ok. 15% całej europejskiej emisji dwutlenku węgla. Są także największym trucicielem jeśli chodzi o produkcję tlenkundefinedw azotu (26% całej emisji UE). Jeżeli naszym celem faktycznie jest spadek emisji dwutlenku węgla do 2030 roku o 55%, musimy zacząć działać już teraz. Procesy legislacyjne wymagają czasu - ktundefinedry rundefinedwnież potrzebny jest poszczegundefinedlnym producentom do dekarbonizacji swojej floty i zmiany modelu biznesowego. Niezbędne będzie także wsparcie dla mieszkańcundefinedw UE w celu zwiększenia popytu na zelektryfikowane pojazdy i udostępnienie infrastruktury do ich ładowania. Ustalenie jednej dla całej Unii daty granicznej, czyli 2035 roku, byłoby jedyną gwarancją dotrzymania terminu przez wszystkich producentundefinedw oraz osiągnięcia zamierzonego celu klimatycznego.

Elektryfikacja: nie ma co się zastanawiać, trzeba działać

W Polsce elektryczne samochody wciąż stanowią niewielki odsetek pojazdundefinedw poruszających się po drogach, jednak obserwuje się systematyczny wzrost zainteresowania tym sektorem. Najnowsze dane Centralnej Ewidencji Pojazdundefinedw mundefinedwią, że w naszym kraju zarejestrowanych jest ponad 22 tysiące aut wyposażonych we wtyczki, z czego ponad 10 tysięcy elektrycznych i ponad 11 tysięcy hybrydowych.

Wsparcie i zaangażowanie decydentundefinedw z UE w elektryfikację mobilności europejskiej pozwoli na obniżenie cen używanych i nowych pojazdundefinedw z wtyczką, a co za tym idzie, realnie wpłynie na jakość powietrza, jakim oddychamy. Nie ma innej drogi do redukcji gazundefinedw cieplarnianych w transporcie. Jak argumentują sygnatariusze wspomnianego apelu, tego typu działania przyniosą rundefinedwnież oszczędności dla konsumentundefinedw - na przykład w kontekście paliwa i eksploatacji samych pojazdundefinedw.

Z tym ostatnim tematem wiąże się jednak rundefinedwnież wiele wyzwań: dekarbonizacja będzie oznaczała utratę pracy dla tych, ktundefinedrzy nie będą poddawali się transformacji. Producenci silnikundefinedw spalinowych, układundefinedw wydechowych i związanych z nimi podzespołundefinedw, alternatorundefinedw, olejundefinedw silnikowych itp. czeka całkowita zmiana. Podobnie jak mechanikundefinedw z zakładundefinedw samochodowych specjalizujących się wyłącznie w serwisowaniu pojazdundefinedw emitujących spaliny. Z tego też względu firmy apelujące do UE poruszają rundefinedwnież kwestię wsparcia dla producentundefinedw pojazdundefinedw i ich podwykonawcundefinedw celem przeprowadzenia szkoleń i przygotowania planundefinedw transformacyjnych, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia undefinedskutkundefinedw ubocznychundefined przejścia na zielony transport.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!