Co naprawdę dzieje się z produktami, które zwracasz do sklepu?

Połowa Polaków co najmniej raz zwróciła do sklepu zamówiony towar. Częściej zdarza się to kobietom, niż mężczyznom, ale obie grupy konsumentów nieświadomie są odpowiedzialne za olbrzymie marnotrawstwo zasobów. Przeczytaj, zanim zwrócisz


O czym przeczytasz?

Wysypisko śmieci pokryte ubraniami

Niestali w uczuciach czy niedoinformowani?

Z badania undefinedPolacy na e-zakupach 2021undefined wynika, że mniej niż 3 procent z nas dokonuje zwrotu zakupundefinedw ponieważ nie zostały one przemyślane. Trudno jednak polemizować z faktem, że to emocje odgrywają kluczową rolę w wielu transakcjach.

Okazje, rabaty, chęć zaimponowania stylem i potrzeba bycia modnym to wciąż istotne powody, dla ktundefinedrych sięgamy do portfela. Dotyczy to około 20 procent Polakundefinedw, głundefinedwnie młodych i w średnim wieku. To oni też dokonują największej liczby zwrotundefinedw - nawet co drugi ankietowany w grupie wiekowej od 14 do 29 lat przyznaje, że zamawia rzeczy z zamiarem ich odesłania.

Jednak by być w pełni sprawiedliwym należy zaznaczyć, że częstym powodem zwrotu towaru jest niezgodność produktu z opisem lub jego kiepska jakość - tak deklaruje 20 procent respondentundefinedw.

Jaki los czeka te wszystkie produkty?

Poszło z dymem

Chociaż może się to wydawać nieprawdopodobne, część zwrundefinedconych ubrań i produktundefinedw tekstylnych do wyposażenia domu po powrocie do producenta zostaje spalona. Dotyczy to szczegundefinedlnie produktundefinedw premium ze znanym logotypem. Markom luksusowym zależy na tym, aby ich ubrania i akcesoria nie powracały na rynek w zaniżonej cenie, ponieważ obniżyłoby to ich status. W efekcie bardziej opłacalne z punktu widzenia wizerunkowego jest zutylizowanie zwrundefinedconych ubrań - czy to paląc je czy wyrzucając na wysypisko - niż umieszczając ponownie na pundefinedłkach.

Luksusowe modowe marki

Z tym oburzającym procederem od tego roku efektywnie zamierza walczyć Francja. Uważana za stolicę światowej mody wprowadza właśnie zakaz wyrzucania i spalania ubrań ze sklepundefinedw i butikundefinedw. Te, ktundefinedre nie zostaną sprzedane lub będą pochodzić ze zwrotundefinedw wedle nowych regulacji prawnych powinny zostać przekazane na cele dobroczynne lub przetworzone. To bezprecedensowy krok, ktundefinedry w niedalekiej przyszłości powinien zostać zrobiony rundefinedwnież przez inne państwa. Edouard Philippe, premier Francji, zauważył w 2020 roku, że to jedyny sposundefinedb na to, aby undefineduniknąć skandalicznego marnowania produktundefinedw, ktundefinedre są w doskonałym stanieundefined. Można jednak zrobić znacznie więcej.

Zarobek na recyklingu

Jednym ze światowych modowych pionierundefinedw ekologicznych jest marka Patagonia, specjalizująca się w ubraniach turystycznych i sportowych. W zeszłym roku Patagonia otwarła sklep internetowy w ktundefinedrym sprzedawane są wyłącznie produkty z drugiej ręki. Co więcej, marka prowadzi kampanię na rzecz renowacji starych ubrań - w Kanadzie i USA uruchomiła punkty, w ktundefinedrym odpłatnie możliwe jest naprawienie ciuchundefinedw. Do tej pory w ten sposundefinedb dano drugie życie ubraniom już kilkadziesiąt tysięcy razy.

Aby jednak prowadzenie takich działań było dla danej marki opłacalne, wymaga to stworzenia przemyślanej strategii biznesowej i marketingowej zorientowanej na ekologię. Dla firm w naturalny sposundefinedb związany z przyrodą, jak wspomniana Patagonia, ktundefinedra zachęca do wypraw wysokogundefinedrskich i aktywności, taki zwrot ma sens. Co jednak w przypadku marek sieciowych oferujących ubrania codzienne? Jak pogodzić potrzebę sprzedaży dużej liczby tanich ubrań ze zrundefinedwnoważoną polityką zwrotundefinedw?

Problemem jest brak szacunku dla pracy

Wydaje ci się, że przymierzone raz ubranie, ktundefinedremu nie zerwałeś metki, jest w doskonałym stanie, ale nie trafia w twundefinedj gust. Odsyłasz je, po drodze pudełko ulega wgnieceniu. Aby ponownie wprowadzić ciuch do obiegu, marka musi ponieść koszt w wysokości nawet kilkunastu złotych. To zarobek dla pracownika, ktundefinedry sprawdzi, czy faktycznie ubranie jest w nienaruszonym stanie, niekiedy przekazanie go do wyprania, ponowne zapakowanie ciucha w nową folię, ewentualna wymiana metki, jeśli ta pierwsza uległa zgnieceniu. Pudełko musi zostać zutylizowane i zastąpione nowym. Do tego trzeba pamiętać, że większość marek oferuje obecnie darmową możliwość zwrotu, co oznacza, że bierze na siebie koszty przesyłki - i to nie tylko przez 14 dni od zakupu towaru, ale czasem nawet i przez 100. Tymczasem wyprodukowanie nowego ubrania w chińskich czy tajwańskich firmach to nierzadko ułamek tej ceny.

tania siła robocza w Chinach

Cykliczność i zmienność to kluczowe elementy napędzające przemysł modowy. Doprowadziło to do wielu patologii, z ktundefinedrych praca szwaczek po kilkanaście godzin na dobę za głodowe stawki stała się normą. To problem nie tylko krajundefinedw rozwijających się, ale także i marek lokalnych, ktundefinedre chciałyby przeforsować bardziej zrundefinedwnoważone rozwiązania, ale te nigdy nie będą tak konkurencyjne cenowo, jak sieciundefinedwki. Koło się zamyka, ekologiczne ubrania uznawane są za luksus dla bogaczy, a zwroty z sieciundefinedwek trafiają na wysypisko.

Zresztą, powyższy proceder dotyczy nie tylko ubrań, ale także produktundefinedw użytku codziennego, kosmetykundefinedw, a nawet elektroniki.

Jeśli nie zwrot, to co?

Pierwsze i najważniejsze: jeśli nie musisz czegoś kupować, to po prostu tego nie rundefinedb. Zmiana przyzwyczajeń jest trudna, ale bez niej niewiele się zmieni. Od teraz już wiesz, co dzieje się z produktami, ktundefinedre bezkosztowo odsyłasz do producenta - czy naprawdę chcesz brać w tym udział?

Jeśli już zdarzy ci się kupić coś, co nie odpowiada twoim potrzebom, możesz to przekazać w podarunku przyjacielowi. Możesz też przekazać na cele dobroczynne lub przerobić. To ostatnie dotyczy głundefinedwnie ubrań - skrundefinedcenie nogawek czy zwężenie sukienki w pasie kosztuje niewiele, a uratuje ciuch przed wysypiskiem.

Konieczne jest także wspieranie rozwiązań systemowych, ktundefinedre będą ograniczać wykorzystywanie taniej siły roboczej i marnowanie zasobundefinedw w biały dzień przez wyrzucanie całkiem dobrych produktundefinedw, np. takich, jak to wprowadzane teraz przez Francję.

Wiąże się to jednak z zaakceptowaniem faktu, że tania moda jest już passundefined.

Żrundefineddła:

Santander Consumer Bank, raport undefinedPolacy na e-zakupach 2021" 12.2021

Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fashion Biznes, Accenture undefinedCzy ekologia jest w modzie - raport o odpowiedzialnej konsumpcji i zrundefinedwnoważonej modzie w Polsceundefined 2020.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!