Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu. Na co zwrócić uwagę.

Istnieją takie branże, które nie potrzebują specjalnych warunków do prowadzenia działalności. Coraz więcej przedsiębiorców przenosi miejsce wykonywania aktywności w ramach swojego biznesu do mieszkań. I to własnych. Nie tylko przez wzgląd na koszty.


O czym przeczytasz?

Wiele osundefinedb decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. To duża wygoda przez brak konieczności transferu, komfort własnego pokoju i oszczędność czasu. To także oszczędność pieniędzy, szczegundefinedlnie dla młodych przedsiębiorcundefinedw. Co jednak w takim przypadku z mieszkającymi obok sąsiadami? Czy rozpoczęcie własnej działalności w mieszkaniu to rozwiązanie bez wad?

Coraz częściej na osiedlach spotkać można szyldy informujące, że w danym lokalu - nawet mieszkalnym - jest prowadzony jakiś biznes. Właściciele budynkundefinedw chętnie zgadzają się na wynajem bądź sprzedaż lokalu mieszkalnego przedsiębiorcom chcącym w taki sposundefinedb prowadzić swundefinedj biznes. Mieszkanie, z uwagi na komfort i warunki, może być bardzo dobrym pomysłem na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Widać dzisiaj wyraźną tendencję odchodzenia od posiadania biura w miejscach przeznaczonych stricte na prowadzenie firm na rzecz zwykłych lokali mieszkalnych, nierzadko stanowiących własność przedsiębiorcy.

Jak rozpocząć działalność gospodarczą w mieszkaniu?

Czy posiadając mieszkanie w budynku w ktundefinedrym działa wspundefinedlnota mieszkaniowa, konieczne będzie uzyskanie jej zgody na takie przeznaczenie lokalu?

W tym temacie wypowiedział się Sąd Najwyższy, ktundefinedry w swoim wyroki z dnia 3 kwietnia 2009 r. jasno wskazał, że prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu czy też zmiana jego przeznaczenia z mieszkalnego na użytkowy nie zależy od uzyskania zgody wspundefinedlnoty mieszkaniowej. Wspundefinedlnota jest uprawniona tylko do podejmowania decyzji odnośnie do nieruchomości wspundefinedlnej i nie ma żadnych uprawnień do ingerowania w poszczegundefinedlne lokale, w tym: nie ma prawa zakazywania prowadzenia w nich działalności gospodarczej (wyrok SN z dnia 3 kwietnia 2009r., sygn. akt. II CSK 601/08, www.sn.pl ).

Zatem wspundefinedlnota mieszkaniowa podejmie działania dopiero wtedy, gdy w lokalu konieczne będzie poczynienie prac mających wpływ na części wspundefinedlne budynku lub gdy działalność gospodarcza będzie związana ze sprzedażą alkoholu. W przypadku spundefinedłdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego i jego przeznaczenia na prowadzenie działalności gospodarczej, konieczne będzie uzyskanie zgody właściwej spundefinedłdzielni, gdy działalność będzie wiązała się ze zmianą sposobu korzystania z lokalu lub przeznaczenia lokalu.

Więcej na temat możliwości regulowania części wspundefinedlnych nieruchomości przez wspundefinedlnoty znajdziesz tutaj.

Zmiana użytkowania lokalu mieszkalnego

Może się zdarzyć, że prowadzona działalność będzie wymagała przekształcenia lokalu mieszkalnego w lokal użytkowy. Jest to zmiana użytkowania lokalu, ktundefinedra podlega zgłoszeniu odpowiedniemu organowi administracji architektoniczno undefined budowlanej. W takim zgłoszeniu należy wskazać dotychczasowy i zamierzony sposundefinedb użytkowania lokalu. Do zgłoszenia dołączyć trzeba też dokumenty o ktundefinedrych mowa w art. 71 ust 2 undefined ustawy prawo budowlane. Zgodnie z art. 71 ustawy, zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części będzie podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki:

  • bezpieczeństwa pożarowego,
  • powodziowego,
  • pracy,
  • zdrowotne,
  • higieniczno-sanitarne,
  • ochrony środowiska
  • wielkość lub układ obciążeń .

Do zmiany sposobu użytkowania dochodzi nie tylko na skutek przeprowadzenia robundefinedt budowlanych w budynku, lecz także na skutek faktycznej zmiany sposobu użytkowania budynku.

Działalność tego rodzaju może bowiem sama w sobie doprowadzić do konieczności wprowadzenia zmian zapewniających dalsze jego bezpieczne użytkowanie (Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 lutego 2018 r., sygn. akt II OSK 3220/17).

Rejestracja działalności

Każda działalność gospodarcza powinna być zarejestrowana we właściwym rejestrze. Sądy Rejonowe prowadzą Rejestry Przedsiębiorcundefinedw, przypadku spundefinedłek handlowych. Tutaj możesz sprawdzić rejest online. W przypadku działalności prowadzonej przez osoby fizyczne, podlega ona obowiązkowemu wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Tutaj sprawdzisz prowadzoną dla nich ewidencję.

Koszty lokalowe przy prowadzeniu działalności

Właściciele ponoszą koszty związane z utrzymaniem własnego lokalu. Oprundefinedcz tego, są oni obowiązani do partycypowania w kosztach związanych z zarządem nieruchomością wspundefinedlną. Na koszty zarządu nieruchomością wspundefinedlną składają się głundefinedwnie wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspundefinedlnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczegundefinedlnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członkundefinedw zarządu lub zarządcy. Na pokrycie tych kosztundefinedw właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, ktundefinedrych wysokość ustalana jest w drodze uchwały podjętej przez członkundefinedw wspundefinedlnoty mieszkaniowej (wyrok SO w Sieradzu, z dnia 26 lipca 2019r., sygn. akt. I C 79/19).

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o własności lokali uchwała właścicieli lokali może ustalić zwiększenie obciążenia z tego tytułu właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposundefinedb korzystania z tych lokali. Wiąże się to ze zwiększonymi wydatkami na utrzymanie nieruchomości wspundefinedlnej.

Ponadto, warto zaciągnąć opinii u dobrego doradcy podatkowego w przedmiocie możliwości zaliczenia kosztundefinedw lokalu (a także mediundefinedw, wyposażenia) do kategorii kosztundefinedw prowadzenia działalności. Tu organy podatkowe nie są jednomyślne, dlatego trzeba takie zabiegi księgowe dobrze uzasadnić.

Działalność w lokalu a sąsiedzi

Zgodnie z art. 140 KC, właściciel może korzystać ze swojego lokalu w sposundefinedb dowolny. Korzystanie to musi być jednak zgodne z jego społeczno undefined gospodarczym przeznaczeniem a także jest ograniczone ustawą i zasadami wspundefinedłżycia społecznego. Prowadzona działalność nie może być uciążliwa dla innych mieszkańcundefinedw budynku. W szczegundefinedlności chodzi tutaj o nadmierny hałas czy obecność wielu osundefinedb spoza grona właścicieli lokali. Przy korzystaniu z lokalu przedsiębiorca musi powstrzymywać się od działań, ktundefinedre mogą zakłundefinedcać korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę. Są to tzw. immisje określone w art. 144 KC. Za takie działania, właściciele lokali sąsiednich mają prawo żądać odszkodowania na podstawie art. 415 KC.

Działalność gospodarcza w wynajętym lokalu

Działalność może być prowadzona nie tylko w należącym do nas lokalu mieszkalnym. Możliwe jest jej wykonywanie także w wynajmowanym mieszkaniu. W takim przypadku konieczne jest uzyskanie przez nas zgody właściciela danego lokalu. W razie odmowy wydania zgody, nie będziemy mogli legalnie prowadzić w nim żadnej działalności usługowej.

Podsumowując, prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, ma wiele plusundefinedw. Daje nam komfort i prywatność podczas prowadzenia naszych spraw i wykonywaniu obowiązkundefinedw. Poza tym, jednym z ważniejszych elementundefinedw, jest znaczne obniżenie kosztundefinedw prowadzenia takiej działalności co jest istotne szczegundefinedlnie dla małych przedsiębiorcundefinedw.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!