Zgubiłeś dowód osobisty? Wyjaśnimy, co zrobić w takiej sytuacji

Zgubiony dowód osobisty może wywołać sporo problemów, jeśli trafi w niewłaściwe ręce. To także duży stres dla osoby, która znalazła się w takiej sytuacji. Co zrobić, gdy zgubimy dowód osobisty i jak uniknąć tego typu zdarzeń w przyszłości?


O czym przeczytasz?

Zgubiony dowód osobisty – co robić?

Dowód osobisty to podstawowy dokument, który poświadcza naszą tożsamość. Jest niezbędny do zawierania wszelkich umów (w tym kredytów i pożyczek) oraz podczas wizyt w urzędzie. Dane osobowe zawarte w dowodzie można wykorzystać na wiele sposobów, dlatego ważne, aby go chronić. W przypadku utracenia dowodu osobistego konieczne jest zastrzeżenie go. Aby uniknąć kradzieży tożsamości, warto pomyśleć o zastrzeżeniu dowodu osobistego (taką usługę umożliwia Biuro Informacji Kredytowej - piszemy o tym poniżej). Zgubiony dokument można unieważnić na trzy sposoby:

przez Internet. Zgubiony dowód osobisty mogą unieważnić osoby, które mają założony Profil Zaufany. W tym przypadku należy:

  1. zalogować się przez Profil Zaufany,
  2. wybrać zakładkę – utrata lub uszkodzenie dowodu,
  3. nacisnąć przycisk „Zawieś e-dowód”
  4. wpisać otrzymany kod SMS i tym samym zatwierdzić wniosek Profilu Zaufanego.

Status dowodu zostanie od razu zmieniony w Rejestrze Dowodów Osobistych. Na skrzynkę ePUAP użytkownik otrzyma zaświadczenie o zgłoszeniu utraty dowodu.

w urzędzie gminy. Utratę dowodu osobistego można zgłosić w dowolnym urzędzie gminy. Nie musi to być urząd właściwy miejscu zamieszkania.

Dokument zostaje unieważniony natychmiastowo, na potwierdzenie urzędnik wyda zaświadczenie o zgłoszeniu utraty. Jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego. Nie jest to jednak dokument tożsamości, czyli nie zastępuje dowodu osobistego.

Do urzędu gminy należy zabrać ze sobą inny dokument tożsamości np. prawo jazdy, jeśli się je posiada. Na miejscu należy wypełnić formularz utraty dowodu osobistego, który można wcześniej pobrać przez Internet.

Jakie koszty musi ponieść osoba, która zgubi dowód osobisty? Zgłoszenie utraty dokumentu tożsamości nic nie kosztuje. Nie będziemy musieli płacić także za wyrobienie nowego dowodu.

w konsulacie w przypadku podróży zagranicznej. W przypadku podróży zagranicznej konieczne będzie zastrzeżenie dokumentu tożsamości w konsulacie. W tym przypadku należy wypełnić formularz utraty dowodu osobistego, który można pobrać przez internet lub wypełnić na miejscu. Formularz ten można wysłać także do konsulatu pocztą lub faksem.

Konsul przekazuje sprawę do urzędu gminy, który wydał dowód i dopiero urząd unieważnia dokument, gdy otrzyma zgłoszenie. Urzędnik konsulatu wyda zaświadczenie o utracie dowodu osobistego.

Fot.: gov.pl

Skradziony dowód osobisty – co robić?

Co należy zrobić, gdy dowód osobisty został skradziony? Wtedy należy zgłosić na Policję, tak jak w przypadku każdego innego przestępstwa. Policja wtedy przekazuje informację do urzędu gminy o kradzieży dokumentu. Unieważnienie dowodu w Rejestrze Dowodów Osobistych nastąpi w dniu zgłoszenia sprawy na Policję. Jeśli dowód osobisty został zgubiony, nie należy zgłaszać tego na Policję – nie doszło wtedy do przestępstwa.

W przypadku kradzieży dowodu osobistego należy jak najszybciej zgłosić tę informację na Policję (w przypadku przestępstwa) lub do urzędu (w przypadku zgubienia). Ważne jest także poinformowanie banku i innych instytucji finansowych, z którymi dana osoba współpracuje lub ma podpisaną jakąś umowę.

Fot.: gov.pl

Czasowe zawieszenie dowodu osobistego – kiedy ma sens?

Kiedy warto zawiesić dowód osobisty? Ma to sens wtedy, kiedy istnieje szansa, że dokument jeszcze się znajdzie. Gdy dojdzie do unieważnienia dowodu osobistego, to nawet gdy się on znajdzie, i tak należy wyrobić nowy dokument. Zawieszony dowód osobisty jest czasowo nieważny. Nie można wtedy z niego korzystać.

Na jaki okres można zawiesić dokument tożsamości? Ważność dowodu można zawiesić na 14 dni kalendarzowych. Dzięki temu, nikt niepowołany nie będzie mógł używać dowodu. Gdy dokument się odnajdzie, konieczne jest cofnięcie zawieszenia. Jeśli się tego nie zrobi w ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia zawieszenia, dowód zostanie unieważniony.

Dowód osobisty można zawiesić przez Internet korzystając z Profilu Zaufanego lub w dowolnym urzędzie gminy (podobnie jak w przypadku unieważnienia, nie musi to być urząd odpowiedni miejscu zamieszkania). Dzięki zawieszeniu, można będzie korzystać z dowodu, gdy ten się odnajdzie i zostanie odwieszony. Z tej usługi mogą korzystać wyłącznie osoby, które posiadają dokument tożsamości wydany po 4 marca 2019 r.

Fot.: gov.pl

Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego

Osobie, która utraciła dowód osobisty, organ gminy wyda zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dokumentu tożsamości. Czy zastępuje to dowód osobisty? Częściowo tak – w przypadku konieczności załatwienia spraw urzędowych lub stawiennictwa na rozprawie sądowej osoba, która utraciła dokument, można pokazać zaświadczenie o utracie dokumentu.

Należy pamiętać, że zaświadczenie o utracie dowodu zastępuje dowód osobisty do czasu jego wydania, jednak nie dłużej niż przez 2 miesiące.

Jak wyrobić nowy dowód osobisty?

Wyrobienie nowego dowodu osobistego, w przypadku gdy został on skradziony, zniszczony lub zgubiony, nic nie kosztuje. Po tym, jak utrata dokumentu tożsamości zostanie zgłoszona, należy złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu. Składa się go przez internet lub w urzędzie dowolnej gminy.

Wyrobienie nowego dowodu osobistego wygląda tak samo, jak w przypadku wymiany dowodu z powodu utraty ważności. Aby wyrobić nowy dowód należy:

- złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego,

- załączyć jedną kolorową fotografię o wymiarach 3,50 cm x 4,50 cm w pozycji frontalnej,

- zaświadczenie o utracie,

Czy nowy dowód jest już gotowy do odbioru, można sprawdzić za pośrednictwem strony https://obywatel.gov.pl/. Dowód należy odebrać w siedzibie urzędu gminy, w którym został złożony wniosek.

Fot. obywatel.gov.pl

Jak zastrzec dowód osobisty?

Aby uniknąć kradzieży tożsamości, warto pomyśleć o zastrzeżeniu dowodu osobistego. Taką usługę umożliwia BIK. Uniemożliwia to wyłudzenie na twoje nazwisko kredytu czy podszycia się pod ciebie na wypadek kradzieży dokumentów.

Fot. bik.pl

Aktywowanie usługi zajmuje kilka chwil. Należy:

  • Wypełnić formularz
  • Potwierdzić tożsamość zakładając konto BIK,
  • Ustawić hasło i zalogować się
  • Usługa jest aktywna – logując się na konto w każdej chwili można zastrzec dokument.

Aby założyć konto BIK trzeba:

  • wybrać ofertę i wypełnić formularz
  • przejść do systemu płatności i wykonać przelew wysokości 1 zł w celu potwierdzenia danych
  • na adres mailowy przyjdzie link aktywacyjny
  • klikając w link aktywacyjny, na numer telefonu przyjdzie sms potwierdzający z kodem autoryzacyjnym -> konto zostanie utworzone.

Zastrzeganie dokumentu jest bezpłatne. Czy anulowanie zastrzeżenia jest możliwe? Tak, należy pamiętać jednak, że nie ma pewności czy odzyskane dokumenty nie zostały skopiowane lub wykorzystane do celów przestępczych. Związek Banków Polskich odradza takie działanie. Najbezpieczniej jest pozostawić zastrzeżenie w systemie i wyrobić nowy dokument. Jakie dokumenty można zastrzec przez portal BIK? Obecnie możliwe jest zastrzeżenie dowodu osobistego, polskiego paszportu i karty stałego pobytu.

fot. bik.pl

Czy trzeba spłacać kredyt zaciągnięty na zgubiony dowód osobisty?

Czy osoba, na którą został zaciągnięty kredyt w banku bez jej wiedzy, odpowiada za jego spłatę? Nie, ale musi udowodnić, że doszło do popełnienia przestępstwa. Jeśli oszust zdążył zaciągnąć kilka kredytów na utracony dowód, może to oznaczać nawet konieczność przeprowadzenia postępowania sądowego. Dlatego warto pamiętać o niezwłocznym zgłoszeniu utraty dowodu osobistego i zastrzeżeniu go.

W sytuacji utraty dowodu osobistego bardzo przydadzą się także alerty BIK. To usługa, która wysyła informację za każdym razem, gdy ktoś próbuje zaciągnąć kredyt na nasze dane oraz w chwili, gdy sprawdza nas w Rejestrze Dłużników BIG Info Monitor. Może to być sygnał, że na nasze nazwisko ktoś chce skorzystać z jakiejś usługi lub podpisać umowę np. u operatora telefonicznego. Koszt aktywacji alertów BIK to 24 zł rocznie.

fot. bik.pl

Biuro Informacji Kredytowej umożliwia także wykupienie całego Pakietu BIK, który zapewnia zarówno możliwość zastrzeżenia dokumentów, korzystania z alertów BIK, jak i pozwala na śledzenie historii spłaty poszczególnych pożyczek oraz innych zobowiązań (np. rachunków za prąd, gaz, telefon itp.) Koszt tej usługi to 99 zł rocznie.

fot. bik.pl

Dowód to niezwykle ważny i przydatny dokument. Warto więc wiedzieć, gdzie się udać oraz jak poradzić sobie w razie utraty dokumentu tożsamości - gdzie i jak go szybko wyrobić. Wiele możliwości zgłoszenia oraz wyrobienia dowodu pozwala szybko odnaleźć się w trudnej sytuacji zarówno tradycjonalistom, lubiącym załatwiać sprawy  bezpośrednio w urzędach, jak i tym, który lubią korzystać z dobrodziejstwa internetu i wszystkie urzędowe dokumenty składają i przetwarzają online. 

Advertisement
Advertisement

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Pachnące pomarańcze z goździkami

Idealny dodatek do herbat, a podczas suszenia może być także naturalnym świątecznym zapachem, który nada naszym mieszkaniom wyjątkowego i magicznego klimatu.

Advertisement