“Mój elektryk” - dopłaty do aut elektrycznych. Czy zakwalifikujesz się, aby rząd dopłacił do Twojego samochodu?

Marzysz o własnym samochodzie elektrycznym, ale ceny tych aut przekraczają Twoje możliwości finansowe? Rządowy program “Mój elektryk” ma pomóc osobom takim, jak Ty - do rozdysponowania jest 500 mln złotych. Czy zwiększy się ilość aut z wtyczką?


O czym przeczytasz?

undefinedMundefinedj elektrykundefined - kto uzyska dopłatę?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił, że od 12 lipca ruszy długo wyczekiwany przez miłośnikundefinedw elektromobilności program dopłat undefinedMundefinedj elektrykundefined. Na ten moment będą mogły skorzystać z niego tylko osoby fizyczne. Co istotne, planując zakup auta z wtyczką musimy pamiętać, że jeśli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą nie możemy liczyć na dopłatę - a przynajmniej nie w ramach naszej firmy (nie jest możliwe wprowadzenie elektryka do ewidencji środkundefinedw trwałych).

Kolejnym warunkiem jest to, że cena samochodu nie może przekraczać 225 tys. złotych brutto - to akurat nie powinno stanowić problemu, ponieważ większość aut w pełni elektrycznych mieści się w tej kwocie, nawet SUV-undefinedw. Sądząc po ofertach producentundefinedw, ktundefinedrzy szybko zareagowali na zapowiedzi rządu, można też spodziewać się odpowiedniego obniżenia cen aut wyższej klasy, aby undefinedzmieściły sięundefined w widełkach wyznaczonych przez program - a przynajmniej w podstawowej wersji wyposażenia.

Co ciekawe, limit wartości samochodu nie dotyczy osundefinedb posiadających Kartę Dużej Rodziny. Niezależnie jednak od wielkości rodziny, dotacja obejmuje zakup jednego auta.

Wysokość dopłaty do zakupu auta: undefinedMundefinedj elektrykundefined pomoże sfinansować marzenia?

Jeśli wybrany przez nas samochundefinedd spełnia powyższe założenia, a dodatkowo kupujemy go jako osoba fizyczna, możemy liczyć na dofinansowanie rzędu 18 750 złotych. Znundefinedw preferencyjne warunki mają posiadacze Karty Dużej Rodziny - rodziny wielodzietne mogą spodziewać się dopłaty w wysokości 27 tys. złotych. Przy czym nie ma znaczenia, jaka jest cena wyjściowa samochodu - jeżeli mieści się on w limicie wyznaczonym przez rząd, kwota dopłaty jest stała.

Istotną zmienną jest fakt, że undefinedMundefinedj elektrykundefined wspiera elektromobilność w wersji 100% - czyli dopłaty nie otrzymamy ani na auto hybrydowe czy hybrydę plug-in, ale wyłącznie na fabrycznie nowy pojazd w pełni zasilany prądem. undefinedMundefinedj elektrykundefined nie jest też przeznaczony dla miłośnikundefinedw nowinek technicznych, takich jak auta na wodundefinedr.

Planując zakup elektrycznego samochodu należy mieć świadomość, że dotacja będzie wypłacana jako refundacja - już po zakupie, zarejestrowaniu i ubezpieczeniu samochodu. Należy zatem liczyć się ze sporym wydatkiem undefinedna dzień dobryundefined. Nie można też łączyć dotacji z innymi programami czy formami wsparcia z publicznych środkundefinedw - niezależnie od tego, czy mundefinedwimy o krajowych rezerwach czy unijnych.

Dobrą wiadomością jest fakt, że z racji mniejszego zainteresowania programem undefinedMundefinedj elektrykundefined niż ma to miejsce w przypadku programu undefinedMundefinedj prądundefined, można się spodziewać, że wnioski będą znacznie szybciej procesowane i przelew środkundefinedw nastąpi do kilku tygodni od zgłoszenia.

undefinedMundefinedj elektrykundefined - o czym trzeba pamiętać?

Jeśli nasze auto zostanie zakupione przy udziale środkundefinedw pochodzących z programu undefinedMundefinedj elektrykundefined na własny koszt musimy wyprodukować stosowną naklejkę, ktundefinedrą jesteśmy zobowiązani nakleić na nasze auto od dnia jego rejestracji. Naklejka ta musi być widoczna przez 24 miesiące - po tym czasie możemy ją ściągnąć, a takżeundefined sprzedać samochundefinedd. Przez okres dwundefinedch lat jesteśmy objęci obowiązkiem wykupienia polisy AC z cesją na rzecz NFOŚiGW.

Jak złożyć wniosek i kiedy to zrobić?

NFOŚiGW udostępnił generator wnioskundefinedw online, ktundefinedry można podpisać elektronicznie lub profilem zaufanym. Aby wszystko przebiegło sprawnie, przed złożeniem wniosku należy przygotować fakturę zakupu, dowundefinedd rejestracji i ubezpieczenia auta (OC i AC). Na dotację mogą liczyć osoby, ktundefinedre już jeżdżą autem elektrycznym - jednak nie mogło być ono zakupione wcześniej niż 1 maja 2020 roku. Limit wartości samochodu, sposundefinedb jego zasilania (100% prąd) i kwestie własnościowe (osoby fizyczne, nie firmy) obowiązuje rundefinedwnież i tutaj - dlatego jeśli nasze auto kosztowało więcej lub znajduje się w ewidencji środkundefinedw trwałych DG, niestety nie dostaniemy refundacji za jego zakup.

Czy undefinedMundefinedj elektrykundefined zwiększy ilość elektrycznych aut na polskich drogach?

Dotacja rzędu 27 tys. złotych jest na tyle atrakcyjna, że osoby, ktundefinedre nosiły się z zakupem auta na prąd chętnie z niej skorzystają. W końcu jest to kwota upustu znacznie przewyższająca nawet największe zniżki u dealera, jakie można wynegocjować. Śledząc jednak dyskusje w internecie na temat undefinedMojego elektrykaundefined wydaje się, że jest to program dla bardzo wąskiej grupy osundefinedb. Samochody elektryczne są nadal drogie w porundefinedwnaniu do tradycyjnych spalinowych - zainteresowaniem cieszą się tzw. miękkie hybrydy, ale 100% elektryczne auta wciąż nie zyskują takiej popularności. Nadzieję daje jednak przyjrzenie się tematowi z bliższej perspektywy: generalnie rejestracje nowych w pełni elektrycznych aut na świecie i w Polsce systematycznie rosną. W Polsce w 2020 roku zarejestrowano 3 679 egzemplarzy, czyli o 147 procent więcej niż w 2019 roku.

To, czego brakuje, to z pewnością wiedza na temat samochodundefinedw elektrycznych - w powszechnej świadomości funkcjonuje wiele mitundefinedw, ktundefinedre zresztą padają na podatny grunt stosunkowo dużego sceptycyzmu ekologicznego. Wydaje się zatem, że undefinedMojemu elektrykowiundefined powinny towarzyszyć działania edukacyjne, ktundefinedre wyjaśniają rundefinedżnice między śladem węglowym pozostawionym przez auta spalinowe i elektryczne, a także obalają stereotypy na temat niskich osiągundefinedw tych drugich. W przeciwnym wypadku undefinedMundefinedj elektrykundefined będzie programem przekonującym do zmian już przekonanych. A to nie miała być jego głundefinedwna funkcja.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!