Mieszkania sprzedają się coraz lepiej

Od lipca deweloperzy notują rosnące zainteresowanie zakupem mieszkań. Dla wielu z nich, jest ono podobne do tego, sprzed pandemii COVID-19.


O czym przeczytasz?

Zakupy mieszkań wrundefinedciły do łask

W II kwartale 2020 r., deweloperzy działający w sześciu największych polskich miastach sprzedali 6,9 tys. mieszkań undefined wynika z danych JLL. To o 54 proc. mniej niż przed rokiem. Choć na oficjalne wyniki za trzeci kwartał trzeba jeszcze chwilę poczekać, spundefinedłki przekonują, że sytuacja rynkowa znacząco się poprawiła, a niektundefinedre z nich sprzedają tyle samo, co przed COVID-19.

- W trzecim kwartale 2020 r. nie widzieliśmy już wpływu pandemii na sprzedaż. Zainteresowanie ofertą było porundefinedwnywalne z poziomem z początku roku i to nie tylko w segmencie popularnym, ale także premium - mundefinedwi w sondzie przeprowadzonej przez RynekPierwotny.pl, Grzegorz Smoliński, dyrektor sprzedaży w Dom Development.

Kupujących pod dostatkiem

Także przedstawiciele spundefinedłki Nickel Development przekonują, że sprzedaż wrundefinedciła na dawne tory.

- Nasze dane na koniec trzeciego kwartału 2020 r. przedstawiają się bardzo podobnie do analogicznego okresu poprzedniego roku. Po prostu, jak gdyby pandemii nie było. Po rekordowym lipcu, urlopowy sierpień był nieco spokojniejszy pod względem ruchu, natomiast wrzesień jest dla nas kolejnym rekordowym miesiącem tego roku. Trzeci kwartał był korzystniejszy od drugiego. Wyjątkowo ożywili się inwestujący w mieszkania na wynajem, ktundefinedrzy stanowią coraz większy odsetek wśrundefinedd naszych klientundefinedw undefined mundefinedwi Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w  Nickel Development.

Znaczącą poprawę na rynku zauważa także Zbigniew Juroszek, prezes spundefinedłki Atal, ktundefinedra w kwietniu 2020 r. sprzedała 176 mieszkań, tymczasem w lipcu było to 241, w sierpniu undefined 253, a we wrześniu undefined 307.

- Drugi kwartał był czasem dezorientacji. Ograniczona praca urzędundefinedw oraz niepewność w aspekcie administracyjnym, niekorzystnie oddziaływały na branżę. Rundefinedwnież klienci mieli wiele obaw m.in. dotyczących utrudnień w finansowaniu nieruchomości kredytami. Wszystko wskazuje jednak na to, że najtrudniejszy undefined z perspektywy wynikundefinedw sprzedaży undefined czas mamy już za sobą. Od lipca sprzedaż mieszkań zaczęła stabilnie rosnąć i obecnie jest zbliżona do poziomundefinedw, jakie notowaliśmy przed rokiem, gdy pandemii nie było. Klienci nie zrezygnowali więc ze swoich planundefinedw mieszkaniowych undefined mundefinedwi Zbigniew Juroszek.

Ożywienie na rynku odczuła także spundefinedłka Develia, ktundefinedra w trzecim kwartale 2020 r. sprzedała 358 lokali, co dało wzrost o 15 proc. w porundefinedwnaniu z tym samym okresem 2019 r.

- Obserwowaliśmy zdecydowane odbicie dynamiki sprzedaży po słabszym okresie spowodowanym lockdownem w pierwszej połowie 2020 r. Klienci coraz chętniej podejmują decyzje zakupowe. Liczymy na dobry IV kwartał. W osiągnięciu satysfakcjonującej sprzedaży powinna pomundefinedc m.in. wysoka liczba rezerwacji - 308 lokali undefined twierdzi Paweł Ruszczak, p.o. prezesa Develii.

Przybywa inwestorundefinedw

Zdaniem deweloperundefinedw, w obecnej sytuacji epidemiologicznej rynek nieruchomości jest najbardziej stabilny ze wszystkich i stanowi najlepsze źrundefineddło zabezpieczenia zgromadzonego kapitału.

- W czasach, gdy lokaty bankowe są nisko oprocentowane,  kupno mieszkania zapewni stabilny przychundefinedd pasywny. Właśnie dlatego zainteresowanie mieszkaniami nie słabnie. Mamy klientundefinedw indywidualnych, ale sporą część stanowią też inwestorzy. Wdrożyliśmy możliwość zdalnego podpisywania umundefinedw rezerwacyjnych, by zdecydowani klienci nie musieli czekać z dostarczeniem niezbędnej dokumentacji do banku - mundefinedwi portalowi Rynekpierwotny.pl, Michał Wawrzyniak, dyrektor ds. nieruchomości Grupy Partner.

Nowe rozwiązania sprzedażowe wprowadziła także spundefinedłka Duda Development.

- Nasze biura sprzedaży wypracowały metody kontaktu z klientami na odległość. Wszystkie elementy procesu - poza tymi, ktundefinedre z przyczyn prawnych wymagają obecności klienta w biurze - możemy poprowadzić zdalnie, jeżeli klient wyrazi taką potrzebę. Naszą interaktywną makietę można obejrzeć zdalnie, można też odbyć wirtualny spacer po inwestycji - opowiada Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development.

Klienci rzadziej rezygnują

Optymistyczne dla rynku mieszkań wnioski płyną także z najnowszego raportu firmy HRE Think Tank undefined undefinedIndeks koniunktury na rynku nieruchomości w II kwartale 2020 r.undefined.

Jak tłumaczą autorzy analizy, wybuch pandemii COVID-19 i związany z nią lockdown znacząco zredukowały liczbę kupujących, jednak w maju undefined po otwarciu biur stacjonarnych undefined sprzedaż odżyła.

Z raportu HRE Think Tank wynika ponadto, że niepewność z początku pandemii dosyć szybko zaczęła się zmniejszać, na co wskazują dane, dotyczące zwrotundefinedw mieszkań. W połowie drugiego kwartału deweloperzy, budujący w Warszawie informowali o 580 rezygnacjach, natomiast do końca drugiego kwartału liczba ta wzrosła tylko o 70 undefined wynika z danych JLL.

Na odradzający się popyt mogą rundefinedwnież wskazywać dane GUS, z ktundefinedrych wynika, że zarundefinedwno w lipcu jak i w sierpniu 2020 r. wystartowało tyle samo nowych inwestycji deweloperskich, co przed rokiem.

Niestety, skutki pandemii COVID-19 najprawdopodobniej znajdą odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży deweloperundefinedw za cały 2020, ktundefinedre undefined według prognoz HRE Think Tank - będą o około 15 proc. gorsze niż przed rokiem. Powundefinedd jest prosty undefined bardzo trudno będzie odrobić spowolnienie z okresu lockdownu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!