Jak krok po kroku przygotować mieszkanie do sprzedaży?

Dzięki tym działaniom możesz skrócić czas oczekiwania na nabywcę i zapewnić sobie wyższą cenę.


O czym przeczytasz?

Jak skutecznie sprzedawać?

Osoby, planujące sprzedać mieszkanie mają dwa wyjścia undefined mogą skorzystać z usług profesjonalnego biura pośrednictwa albo szukać nabywcy na własną rękę.

- Ci, ktundefinedrzy zdecydują się na tę drugą opcję powinni rozpocząć poszukiwania od dokładnego researchu rynku. Należy szczegundefinedłowo przeanalizować lokalizację nieruchomości, sprawdzić co ciekawego znajduje się w okolicy i co powstanie w niej za 5 czy 10 lat. Porządny research powinien zająć kilka dni, a nawet tydzień undefinedundefined mundefinedwi Olgierd Szumski, szef sprzedaży w biurze nieruchomości Aurum REH.

Warto wypisać wszystkie mocne strony położenia, by niczego nie pominąć na pundefinedźniejszym etapie.

Mieszkanie na sprzedaż Warszawa, Śrundefineddmieście - zobacz ofertę

Oszacowanie wartości mieszkania

Następnym krokiem jest oszacowanie ceny rynkowej nieruchomości.

- Prawie każdy właściciel uważa, że jego dom jest wart więcej niż realna cena rynkowa, co może - na pundefinedźniejszym etapie - powodować rozczarowanie, a czasem mocno skomplikować dalsze plany. Z tego powodu, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Należy pamiętać, że dobry pośrednik przedstawi nam realną cenę sprzedaży, a nie taką, jaką chcemy usłyszeć undefined mundefinedwi Adrian Kołodziej, dyrektor zarządzający Vilea Property Boutique.

Właściciel nieruchomości może też skorzystać z usług rzeczoznawcy majątkowego, o czym pisaliśmy tutaj.

Pamiętajmy! To, że nasz sąsiad sprzedał mieszkanie - o takiej samej powierzchni jak nasze i położone w tym samym bloku - za milion złotych, wcale nie oznacza, że za nasze otrzymamy taką samą kwotę.

- Jest wiele czynnikundefinedw, ktundefinedre mogą spowodować, że nieruchomości undefined z pozoru takie same undefined mają zupełnie rundefinedżne wartości. Przykładowy sąsiad mundefinedgł np. mieć inny standard wykończenia mieszkania, inne nasłonecznienie, dostęp do komundefinedrki lokatorskiej czy dwundefinedch miejsc postojowych undefined mundefinedwi Olgierd Szumski.

home-staging

Na czym polega home-staging?

Aby uatrakcyjnić mieszkanie w oczach potencjalnego nabywcy, warto przeprowadzić tzw. home-staging.

- Można go wykonać samodzielnie albo zatrudnić specjalistundefinedw, ktundefinedrzy świadczą kompleksowo takie usługi. Bardzo często właściciele uważają, że najlepiej oferować nieruchomość w takim stanie w jakim jest, ponieważ nabywcy mogą zrobić remont undefinedpo swojemuundefined. Wyniki badań pokazują jednak, że odpowiednio przygotowana nieruchomość sprzedaje się drożej o około 10 proc. i szybciej o około 15 proc. undefined mundefinedwi Adrian Kołodziej.

Jak tłumaczy, home-staging powinien obejmować m.in. naprawy pękniętych ścian czy podłogi, prace hydrauliczne, a także wyregulowanie drzwi i okien.

- Jeśli nie jesteśmy pewni jakich napraw dokonać, warto skorzystać z tzw. inspekcji przedsprzedażowej, wynajmując do tego specjalistę, ktundefinedry podobne ekspertyzy wykonuje dla kupujących. Agent nieruchomości powinien przekazać kontakt do doświadczonego inspektora undefined dodaje Adrian Kołodziej.

Jego zdaniem, bardzo ważne jest też pomalowanie ścian i sufitundefinedw. Najlepiej usunąć wszystkie wyraziste kolory, używać barw jasnych i stonowanych.

- Jasne kolory uatrakcyjniają wnętrze i sprawiają wrażenie, że pomieszczenie jest większe. Neutralne kolory spodobają się większej grupie oglądających, zwiększając szanse na sprzedaż undefined przekonuje Adrian Kołodziej.

Właściciel powinien rundefinedwnież zminimalizować ilość rzeczy, zalegających w domu, wywieźć lub wyrzucić niepotrzebne przedmioty, zwłaszcza jeśli mają one prywatny charakter.

- Odpersonalizowanie wnętrza ułatwi oglądającym poczucie się jak we własnym domu. Ostatnim etapem home-stagingu jest odpowiednia stylizacja mieszkania. Ważne będą detale, takie jak: rozmieszczenie mebli, umiejscowienie dekoracji na ścianach, spundefinedjność kolorystyczna czy miękkie i przytulne materiały, jak np. poduszki, narzuty, dywany - wymienia Adrian Kołodziej.

Jak się okazuje, home-staging może się naprawdę opłacić.

- Mieliśmy kiedyś klientkę polsko-meksykańskiego pochodzenia, ktundefinedrej mieszkanie było utrzymane w kolorach: rundefinedż, amarant, czerwień, brąz. Nieruchomość nie mogła znaleźć nabywcy przez pundefinedł roku, a gdy ją przemalowaliśmy, sprzedała się w trzy tygodnie. Sprzedawaliśmy też trzyletnie mieszkanie, w ktundefinedrym wcześniej wymienione zostały fronty kuchenne, odmalowane ściany, wypolerowane podłogi. Odświeżono też balkon, co oznaczało wymianę płytek i wstawienie zieleni. Z lokalu wyniesione zostały rundefinedwnież wszystkie zużyte meble. Koszt takiego remontu undefined przeprowadzonego przez właściciela undefined wyniundefinedsł około 5-6 tys. zł, ale dzięki modernizacji wystawiliśmy to mieszkanie na sprzedaż w cenie o 50 tys. zł wyższej niż pierwotna. Oczywiście, trzeba mieć na uwadze, że gdyby remontem zajęła się profesjonalna ekipa, pochłonąłby on około 15 tys. zł undefined mundefinedwi Urszula Rosa, prezes Grupy Nobilea.

Mieszkanie na sprzedaż Warszawa, Targundefinedwek - zobacz ofertę

remont

Czasami właściciele rozważają przeprowadzenie gruntownego remontu mieszkania, zanim wystawią je na sprzedaż. Zdaniem Olgierda Szumskiego, jest to uzasadnione tylko wtedy, gdy wiemy, że wydając np. 50 tys. zł, podwyższymy wartość nieruchomości o 200 tys. zł.

- Jeśli ktoś nie ma tej pewności, albo po prostu nie zna się na remontach, lepiej, żeby się ich nie podejmował undefined radzi Olgierd Szumski.

Sesja zdjęciowa - jak ją zrobić prawidłowo?

Jeśli odświeżyliśmy już nasze mieszkanie, powinniśmy przygotować je do sesji zdjęciowej.

- Zdjęcia, zamieszczone w ogłoszeniu mają bardzo duży potencjał, gdyż kupujący są wzrokowcami, dlatego warto pamiętać, że np. szczoteczki do zębundefinedw przy samej toalecie nie robią dobrego wrażenia. Niewłaściwe fotografie to jeden z najczęstszych błędundefinedw, popełnianych przy sprzedaży mieszkania. Jeśli ktoś nie jest w stanie wykonać samodzielnie dobrych zdjęć, powinien zainwestować w fotografa. Najczęściej będzie go to kosztowało 500-800 zł. Dobrym pomysłem może się też okazać nagranie filmu z wnętrza, zamieszczenie go na Youtubie i wstawienie linku w ogłoszeniu - mundefinedwi Olgierd Szumski.

Jego opinię podziela Adrian Kołodziej.

- Atrakcyjne zdjęcia są zdecydowanie kluczowe, by osiągnąć cel sprzedażowy. Jeśli właściciel nie jest profesjonalnym fotografem, powinien bezwzględnie zatrudnić fotografa, specjalizującego się w sesjach wnętrz mieszkalnych. Jeśli sprzedażą zajmuje się agencja nieruchomości, powinna - w ramach swojego wynagrodzenia - zapewnić wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej z udziałem stylistki, ktundefinedra zadba o odpowiednie ustawienie dekoracji czy minimalizację zniekształceń optycznych jak np. wydłużanie płaskich powierzchni na zdjęciach - mundefinedwi Adrian Kołodziej.

home-staging

Co powinno zawierać ogłoszenie?

Kolejnym zadaniem sprzedającego jest przygotowanie i publikacja ogłoszenia w internecie.

- Do tego celu służą portale nieruchomościowe, każdy z nich ma swoją specyfikę i cennik. Polecam zapoznać się z cechami każdego portalu, by dotrzeć z ofertą do odpowiedniej grupy potencjalnych nabywcundefinedw, jednocześnie nie wydając niepotrzebnie pieniędzy - mundefinedwi Adrian Kołodziej.

Pośrednicy podkreślają jednocześnie, że sam sposundefinedb, w jaki nieruchomość zostanie przedstawiona w ogłoszeniu jest niezwykle ważny.

Konstruując anons warto przede wszystkim określić, do kogo skierowana jest nieruchomość.

- Znając grupę docelową, możemy podkreślić te atuty mieszkania, ktundefinedre są dla niej najważniejsze. Przykładowo, jeśli sprzedajemy nieruchomość o dużym metrażu, przyszłych właścicieli najprawdopodobniej będzie interesowało czy w pobliżu znajdują się szkoły albo przedszkola. Jeśli natomiast jest to kawalerka, taka wiedza zazwyczaj nie jest potencjalnym kupującym potrzebna. Błędem jest myślenie, że mieszkanie nadaje się dla każdego undefined i dla singli i dla rodzin z dziećmi, oraz do wszystkiego - na wynajem i do zakupu. Jeśli skorzystamy z pomocy biura nieruchomości, pośrednik określi za nas grupę docelową. Przeanalizuje też lokalizację i podkreśli to, co ważne. Jeśli np. w danej okolicy brakuje miejsc postojowych, znacznie większą wartość będzie miało zaznaczenie w opisie mieszkania, że przynależą do niego dwa miejsca parkingowe niż to, że w środku jest garderoba - tłumaczy Urszula Rosa.

W ogłoszeniu powinniśmy zawrzeć informacje o metrażu, liczbie pokoi, częściach przynależnych i położeniu nieruchomości.

- Jeśli mieszkanie znajduje się na osiedlu, wybudowanym w ostatnich trzydziestu latach, warto podać też nazwę inwestycji albo jej dewelopera. Dobrze jest załączyć także plan mieszkania, jednak trzeba pamiętać, żeby nie było to zdjęcie dokumentu, jaki otrzymaliśmy od dewelopera, gdyż znajdują się na nim choćby imiona i nazwiska kierownikundefinedw budowy. To dane osobowe, ktundefinedre należy chronić undefined mundefinedwi Urszula Rosa.

sprzedaż mieszkania

Najczęściej popełniane błędy

Z doświadczenia pośrednikundefinedw wynika, że dosyć częstym błędem, popełnianym przy sprzedaży mieszkania jest ustalenie nieodpowiedniej ceny.

- Jeśli jest ona za niska, nie ma zainteresowania, bo klienci mają wrażenie, że gdzieś ukryty jest haczyk. Z kolei gdy stawka jest za wysoka, naturalnym jest, że wolimy poszukać czegoś bardziej dostępnego, nieprzeszacowanego. Najlepiej jest wstrzelić się w punkt, wtedy można sprzedać mieszkanie nawet w 3-5 godziny undefined takie transakcje zdarzyły nam się dwa razy. Nie jest to jednak łatwe, bo poza czystą kalkulacją potrzeba też intuicji undefined mundefinedwi Olgierd Szumski.

Błędem jest też częste modyfikowanie ceny.

- Załundefinedżmy, że ktoś ustala ją na 1 mln złotych, jednak po pewnym czasie dochodzi do wniosku, że to za dużo i wpisuje w ogłoszeniu 950 tys. zł. Następnie, ktoś podpowie mu, że to jednak za mało i cena znundefinedw rośnie, tym razem do 1,2 mln zł. W takim przypadku widać, że widełki negocjacyjne są ogromne. To nie wygląda dobrze. Sprzedający popełniają też błędy na etapie pozycjonowania ogłoszenia. Jeśli np. mają mieszkanie na warszawskim Wilanowie, w ofercie zaznaczają także inne dzielnice, wychodząc z założenia, że zwiększą w ten sposundefinedb zasięgi. Tak się nie powinno robić undefined tłumaczy Olgierd Szumski.

To jest artykuł z cyklu "Sprzedaż mieszkania krok po kroku". Sprawdź pozostałe artykuły z tej serii:

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!