90 proc. "apartamentów" to wcale nie apartamenty

Słowo „apartament” kojarzy się z jakością z najwyższej półki. Niestety, często pod tym hasłem kryje się bardzo niewiele.


O czym przeczytasz?

Jakość z najwyższej pundefinedłki

Według słownika języka polskiego PWN, słowo undefinedapartamentundefined ma dwa znaczenia. W pierwszym jest to: undefinedluksusowo urządzone, wielopokojowe mieszkanie lub podobne pomieszczenie w hoteluundefined. W drugim natomiast - undefinedreprezentacyjne i prywatne wnętrze pałacoweundefined. A jakie undefinedapartamentyundefined można znaleźć w ofertach sprzedaży?

Jak twierdzi Jarosław Krawczyk, ekspert serwisu Otodom.pl, pod tym pojęciem często kryją się po prostu mieszkania o podwyższonym standardzie.

- Pojawił się też termin undefinedmikroapartamentundefined, ktundefinedrym określane są malutkie, czasem nawet kilkunastometrowe lokale, a ze źrundefineddłosłowiem łączy je tylko podwyższony standard, ktundefinedry też nie jest regułą i niekoniecznie oznacza luksus undefined mundefinedwi Jarosław Krawczyk.

Jak dodaje, w serwisie Otodom.pl można znaleźć obecnie ponad 21 tys. ogłoszeń, zawierających słowo undefinedapartamentundefined.

- Część z nich to faktycznie apartamenty w centrach dużych miast albo miejscowościach turystycznych, a część to nawet 30-metrowe kawalerki undefined dodaje Jarosław Krawczyk.

To musi być unikat

Mimo rundefinedżnych interpretacji słowa undefinedapartamentundefined, eksperci od nieruchomości zapewniają, że można wskazać cechy, ktundefinedre powinno mieć takie lokum.

Zdaniem Jarosława Jędrzyńskiego, przedstawiciela portalu RynekPierwotny.pl, apartamenty można podzielić na standardowe i luksusowe.

- Ten segment mieszkaniundefinedwki wyrundefinedżnia przede wszystkim lokalizacja. Zawsze musi być topowa, prestiżowa, a w przypadku apartamentundefinedw luksusowych - unikatowa, a więc w okolicach śrundefineddmiejskich, najlepiej w pobliżu atrakcyjnych terenundefinedw zielonych i miejskiej infrastruktury handlowej, gastronomicznej czy rekreacyjnej undefined tłumaczy Jarosław Jędrzyński.

Jego opinię podziela Aleksander Skirmuntt z firmy Maxon Nieruchomości​.

- Lokalizacja jest kluczowa, np. w przypadku Warszawy powinno to być Śrundefineddmieście, ale też bliski Mokotundefinedw, Ochota, Saska Kępa, Żoliborz, ogundefinedlnie dzielnice lub ich części, powszechnie uważane za prestiżowe. Ta charakterystyka dotyczy też innych miast undefined twierdzi Aleksander Skirmuntt.

Apartamentowiec z prawdziwego zdarzenia powinien mieć także basen, saunę, centrum spa, siłownię czy też pomieszczenia klubowe do dyspozycji lokatorundefinedw.

- Budynek powinien być wyposażony w lobby, ochronę i nowoczesne rozwiązania technologiczne, jak klimatyzacja czy wysokiej klasy wideofon. Samo mieszkanie powinno charakteryzować wysokiej klasy wykończeniu i wyposażenie. W niektundefinedrych opracowaniach pojawiają się też wymiary undefined np. sufit na wysokości co najmniej 2,85 m i minimum 30-metrowy salon undefined wymienia Marcin Krasoń, ekspert obido.pl.

Jak dodaje Jarosław Jędrzyński, kiedyś mundefinedwiło się też, że apartament powinien mieć co najmniej 100 mkw., dwie sypialnie oraz wyraźnie oddzieloną części prywatnej od oficjalnej.

- Teraz bardziej liczy się umiejscowienie lokalu w odpowiednim budynku, bo np. 60-metrowemu i 2-pokojowemu lokum w Złotej 44 w Warszawie trudno odmundefinedwić statusu apartamentu Najważniejszy jest maksymalny stopień funkcjonalności i luksusowego wykończenia. Kameralne apartamentowce w niskiej zabudowie powinny także zapewniać wszystkim lokalom przestronne tarasy. Apartamenty niemal w 100 proc. sprzedawane są w stanie wykończonym, a nie deweloperskim, jak cała reszta lokali z pierwszej ręki undefined zaznacza Jarosław Jędrzyński.

Kluczowa jest także cena, ktundefinedra w przypadku apartamentundefinedw musi być wyraźnie wyższa od średniej dla oferty deweloperskiej w danym mieście.

- W przypadku apartamentundefinedw luksusowych zazwyczaj osiąga lub przekracza dwukrotność tej średniej undefined dodaje ekspert serwisu RynekPierwotny.pl.

Rzeczywistość naciągana

Analizując oferty rynkowe, bardzo szybko zauważymy, że dla sprzedawcundefinedw definicja słowa "apartament" jest bardzo szeroka. Przykład? Spośrundefinedd wspomnianych 21 tys. ogłoszeń z serwisu Otodom.pl, tylko co dziesiąte ma jednocześnie co najmniej 100 mkw. i cztery pokoje, a także kosztuje co najmniej milion złotych.

- Kwotę przekraczającą 2 mln zł wyłożyć trzeba na 800 dostępnych nieruchomości. W miarę podnoszenia oczekiwań względem nieruchomości możemy dojść do bardzo wysokich kwot: najdroższe dostępne apartamenty kosztują kilkanaście, a nawet ponad 20 mln zł. Takich nieruchomości, przekraczających cenę 10 milionundefinedw jest jednak już tylko kilkanaście - mundefinedwi Jarosław Krawczyk.

Także i my postanowiliśmy zgłębić temat nieruchomości z najwyższej pundefinedłki. Przeanalizowaliśmy informacje prasowe, dotyczące inwestycji deweloperskich, jakie spłynęły do nas w ostatnich tygodniach. W prawie 20 na ponad 50 takich komunikatundefinedw znalazło się słowo "apartament". Oto wybrane nieruchomości, sprzedawane jako te z najwyższej pundefinedłki, a w rzeczywistości - zbliżone standardem do segmentu popularnego.

Wrocław: osiedle z mieszkaniami o powierzchni od 24 mkw., stan deweloperski, a więc brak wykończenia, odległość od centrum miasta: 6 km, w sąsiedztwie brak terenundefinedw zielonych, w budynku brak recepcji i innych udogodnień typu: basen, sauna, siłownia. Zachwalając inwestycję deweloper koncentruje się na tym, że "niektundefinedre lokale są dwupoziomowe".

Warszawa: słowo undefinedapartamentyundefined pojawia się już w nazwie inwestycji, tymczasem jej wyrundefinedżniki to: 9 km od centrum miasta, cena: około 10 tys. zł za 1 mkw. (mniej niż średnia dla Warszawy undefined według CBRE), mieszkania niewykończone, jedyne "atrakcje" to plac zabaw, rowerownia i garaż podziemny.

Krakundefinedw: mieszkania z segmentu popularnego, powierzchnia lokali - od 26 mkw., jako udogodnienia wskazano: "możliwość podłączenia klimatyzacji oraz systemundefinedw inteligentnego zarządzania domem, dostępność komundefinedrek lokatorskich i stojaki na rowery".

Gdynia: deweloper kusił widokiem na morze, z kolei na taki można było liczyć w przypadku... dwundefinedch mieszkań. "Udogodnieniaundefined dla mieszkańcundefinedw to balkony, tarasy i ogundefinedrdki, stojaki na rowery, cichobieżne windy, na parterze - kilka punktundefinedw usługowych i sklep spożywczy.

Kieruj się gustem, nie hasłem

Eksperci nie mają wątpliwości, że powszechne używanie pojęcia undefinedapartamentundefined przez deweloperundefinedw ma charakter marketingowy.

- Wystarczy rzut oka na lokalizację inwestycji bądź jej wizualizację, by stwierdzić czy mamy do czynienia z apartamentowcem z prawdziwego zdarzenia undefined uważa Jarosław Jędrzyński.

Poza tym, kierowanie się samym nazewnictwem nie ma większego sensu.

- Szukajmy takiego mieszkania, ktundefinedre spełnia nasze oczekiwania i na ktundefinedre nas stać, niezależnie od tego, czy w ofercie zwie się mieszkaniem czy apartamentem undefined radzi Jarosław Krawczyk.

Jak dodaje Aleksander Skirmuntt, deweloperzy nadużywający słowa "apartamenty" raczej nikomu tym krzywdy nie zrobią.

- Kto się zna to nie uwierzy, a kto się nie zna, to co najwyżej lepiej się poczuje, wiedząc że kupił "apartament" undefined twierdzi Aleksander Skirmuntt.

Według szacunkundefinedw portalu RynekPierwotny.pl, nowe apartamety w Polsce odpowiadają za około 5-7 procent rynku. Natomiast wartość rodzimych apartamentundefinedw luksusowych nie przekracza 1 proc.

- Z danych High Level Sales undefined Marketing wynika natomiast, że w siedmiu największych miastach w 2019 r. sprzedano nieco ponad tysiąc nieruchomości luksusowych. W ujęciu wartościowym rynek oszacowany został na 1,82 mld zł undefined dodaje Marcin Krasoń.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!