15 Łódź Design Festival LEPIEJ 2.0 - Łódź, Centrum Festiwalowe ul. Tymienieckiego 3, 16 - 19 września 2021

Już 16 września Łódź Design Festival pod hasłem LEPIEJ 2.0 powróci na cztery dni w wyjątkowej, jesiennej odsłonie. Wydarzenie odbędzie się stacjonarnie. Do obejrzenia kilkanaście wystaw, na które wstęp będzie bezpłatny

ŁDF21_LEPIEJ 2.0

Dobre projektowanie, lepsze życie. Specjalna wrześniowa edycja ŁDF 

Czy może być jeszcze LEPIEJ? 

Po edycji majowej festiwalu, podczas której, w miejskich przestrzeniach Łodzi można było podziwiać wystawy takie jak make me! czy must have, już 16 września Łódź Design Festival pod hasłem LEPIEJ 2.0 powróci w wyjątkowej, jesiennej odsłonie. Do dyspozycji zwiedzających oddanych zostanie kilkanaście wystaw, które będzie można zobaczyć bezpłatnie! Projekty zostaną zaprezentowane, jak dawniej, w łódzkim Centrum Festiwalowym przy ul. Tymienieckiego 3. 

Cieszymy się, że zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami będziemy mogli zaprosić wszystkich do naszego Centrum Festiwalowego przy ul. Tymienieckiego, które jak dawniej wypełnimy najciekawszymi projektami i pracami twórców chcących zmieniać świat na lepsze 

- mówi Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF, podkreślając, że wie, jak bardzo festiwalowa publiczność stęskniła się za tą przestrzenią.  

Pierwsza część tegorocznego festiwalu przygotowana była pod hasłem LEPIEJ w szczególnych warunkach pandemicznych. W bezpieczny sposób, w przeszklonych pawilonach wystawowych zlokalizowanych w różnych częściach miasta, zaprezentowali najważniejsze projekty – make me!, czyli innowacje, których wdrożenie zmieni świat na lepsze; must have – najlepsze polskie produkty rynkowe oraz wystawy komentujące współczesną rzeczywistość. „Postanowiliśmy przygotować drugą edycję, kontynuując nasze działania skierowane do Łodzian, a także do wszystkich osób zainteresowanych wybitnym, zmieniającym świat wzornictwem” - mówią organizatorzy. 

Organizatorzy chcą na nowo rozpocząć cykl opowieści o designie, docierając z nim do jak najszerszej publiczności. Zależy im na tym, żeby przyczynić się do zmiany sposobu, w jaki mówi się o wzornictwie, które bazuje na naukowych podstawach i rozwiązuje rzeczywiste problemy w naszym codziennym życiu.  

Dlatego bardzo ważnym elementem nadchodzącej edycji łódzkich dni designu będzie specjalne badanie, zrealizowane w celu zapełnienia luki w naukowej diagnozie czasu lockdownu i tego, co zmieniło się w naszym życiu przez fakt zamknięcia w mieszkaniach. Jego wyniki zostaną zaprezentowane podczas wydarzenia. 

Badanie, zatytułowane „Jakość życia w czasie pandemii”, które powstało we współpracy z agencją Question Mark i zaproszonymi ekspertami, miało na celu sprawdzić, co zmieniło się w naszych mieszkaniach oraz sposobie, w jaki z nich korzystamy i jak je postrzegamy.

Przeczytaj również: Nowatorskie badanie: Jak zaprojektować mieszkanie idealne na nowe czasy?

Zorientowaliśmy się, że nie tylko aspekt wizualny jest istotny. Bardzo ważne jest to, jak nasze mieszkania pachną czy brzmią, jak się w nich oddycha i czy możemy w ich przestrzeni być aktywni fizycznie. Wyniki badania zaprezentujemy podczas specjalnego bloku konferencyjnego  

– zapowiada Aleksandra Kietla, rzecznik prasowa ŁDF. 

Przeczytaj również: Projektowanie dla zmysłów. Czym jest design synestetyczny?

Zmiany, jakie organizatorzy rozpoczynają w tej edycji, mają na celu zwrócenie uwagi, że design to nie tylko ornament i estetyka, ale również rozwiązywanie ważnych problemów i naukowe podstawy związane z każdą dziedziną naszego życia

Wszystkie wystawy i wydarzenia w ramach LEPIEJ 2.0 będą dostępne całkowicie bezpłatnie. Do dyspozycji zwiedzających zostanie oddanych ponad 10 ekspozycji. Festiwal kieruje swój program do różnych grup wiekowych. wystawy, np. te historyczne, poświęcone polskiemu wzornictwu, zachęcają, aby zwiedzać je rodzinnie. W ten sposób każdy z widzów będzie mógł z własnej perspektywy odkrywać, jak projektowano na przestrzeni ostatniego wieku. 

Edukacyjny charakter będzie mieć ekspozycja „Elementarz polskiego designu” Ewy Solarz, prezentująca 100 lat polskiego projektowania poprzez pryzmat 100 obiektów. Wśród nich: meble, szkło czy porcelana, czyli przedmioty powszechnie kojarzone z designem, ale też obiekty mniej oczywiste: kroje liter, logotypy, dziecięce zabawki, lokomotywa, neon, szybowiec, skuter, a nawet Ptasie Mleczko i gumowe kółko Ringo. Wystawa łączy również przeszłość z teraźniejszością, pokazując dorobek polskiego wzornictwa przez osiągnięcia współczesnej polskiej grafiki – prezentuje 100 dzieł projektantów zinterpretowanych przez 25 znakomitych ilustratorów. 

Zaprezentowane zostaną również nowe rozwiązania, które proponują młodzi projektanci. Organizatorzy chcą dać szansę studentom i wykładowcom na skonfrontowanie ich pomysłów z rynkową rzeczywistością i społecznym odbiorem. Zmierzą się oni z takimi tematami, jak praca w domu, zieleń w miastach czy wykorzystanie odpadów

Misją, jaką stawiają przed sobą organizatorzy ŁDF, jest ukazywanie wzornictwa w całym jego bogatym spektrum – od rozwiązań niezbędnych po projekty zachwycające i luksusowe. W tym duchu w maju, wspólnie z Mazda Polska, zaprezentowali wspaniałe obiekty autorstwa Pani Jurek, natomiast we wrześniu zapraszają na wystawę jednego z najlepszych współczesnych projektantów, polskiego „star designera” Oskara Zięty. To artysta, którego prace są wielowymiarowe i odpowiadające na zróżnicowane wyzwania współczesności. Wystawa „INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty” jest przykładem myślenia o projektowaniu w sposób odpowiedzialny, cyrkularny. Stal i aluminium wykorzystane przez Ziętę to materiały, które mogą być wielokrotnie przetwarzane. Projekty należące do ekspozycji wzbudzają zachwyt swoją unikalnością, stają się obiektami fascynacji i pożądania. Wśród nich znajdzie się m.in. najlżejsze krzesło świata, czyli Ultraleggera. To zapowiedź jednej z najbardziej atrakcyjnych wizualnie wystaw na ŁDF w ostatnich latach. 

Ten sposób opowiadania o przedmiotach, które nas otaczają, będzie towarzyszył również wystawie „Przedmioty domowe. Rzeczy w życiu człowieka”, przygotowanej przez Aleksandrę Koperdę z Hygge Blog. Czym jest przedmiot w codziennym świecie człowieka? Jak nadajemy mu wartość, dzięki której żyje? Zbiór przedmiotów codziennego użytku, wybranych przez 15 bohaterów książki „Odwiedziny. Rozmowy o dizajnie”, to 35 eksponatów funkcjonujących w domowym kontekście, mających zarówno subiektywną, jak i obiektywną wartość. Każdy z przedmiotów ma swoje znaczenie, inaczej widziane przez właścicieli i przez historyków designu, których perspektywy łączy ta wystawa. 

Pod hasłem „100%LoveOriginal“Stowarzyszenie #loveOriginal zaprezentuje na swojej wystawie wybór przedmiotów stworzonych przez artystów i designerów. Przekazują w nich oni swoją osobowość i talent, wyrażają siebie, tworzą własne trendy, czerpią z tradycji i delektują się materiałami, pisząc historię wzornictwa użytkowego. W ten sposób Stowarzyszenie #loveOriginal chce po raz kolejny zaapelować do polskiego konsumenta o wybieranie oryginalnych produktów, a zarazem bojkot wnętrzarskich podróbek. 

Organizatorzy szykują na wrzesień jeszcze wiele atrakcji – to m.in. specjalna, autorska selekcja ŁDF prezentująca producentów z Polski, przygotowana przez czołowe polskie projektantki kolekcja dywanów Agnelli, zanurzona w tkance miejskiej wystawa fotograficzna „Mesydż” Dawida Furkota czy premiera wyjątkowego, łódzkiego słuchowiska dla dzieci. 

Żeby być na bieżąco z programem drugiej, nietypowej edycji 15. ŁDF, warto śledzić stronę lodzdesign.com oraz profile festiwalu w mediach społecznościowych. Do zobaczenia! 

Więcej informacji: 

www.lodzdesign.com

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.  

Advertisement
Advertisement

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

SmartHome oczami dzieci - wymarzony pokój

O jakim pokoju marzą dzieci? Przyjrzymy się bliżej inteligentnemu oświetleniu i sprawdzimy jak dzieci same zmieniają pokój w krainę marzeń. SmartHome w Komputroniku. http://Komputronik-SmartHome

Advertisement