Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej. Co to takiego i dlaczego są tak istotne?

Wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej to dokumenty szczególnie ważne w postępowaniach sądowych i administracyjnych związanych z przedsięwzięciami dotyczącymi nieruchomości. Czym są te dokumenty i kto może ubiegać się o ich wydanie?


O czym przeczytasz?

Wypis a wyrys

Mianem undefinedwypisuundefined określa się sporządzone według określonego wzoru zestawienie tabelaryczne zawierające komplet danych dotyczących konkretnej działki, budynku lub lokalu.

Wypis stanowi oficjalny wydruk z państwowego rejestru, podpisany przez uprawnionego do tego pracownika. Wypis może przybierać formę wypisu pełnego lub uproszczonego.

Wypis pełny zawiera klauzulę informacyjną o tym, że wypis stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej. Wypis uproszczony natomiast nie zawiera informacji o możliwości użycia tego dokumentu w sprawach związanych z księgami wieczystymi. Wypis uproszczony stanowi formę oficjalnego potwierdzenia zapisundefinedw w ewidencji gruntundefinedw.

Od undefinedwypisuundefined należy odrundefinedżnić pojęcie undefinedwyrysuundefined.

Wyrys z mapy ewidencyjnej jest przedstawieniem informacji gromadzonych w ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw w postaci mapy. Zakres danych zawartych na wyrysie jest ściśle określony przepisami prawa.

Wyrys stanowi oficjalny wydruk z państwowego rejestru, zawierający odpowiednie klauzule, ktundefinedry opatrzony jest podpisem upoważnionego do tego pracownika.

W tym miejscu przeczytasz na temat wykreślenia budynku z ewdiencji W jaki sposundefinedb i w jakim celu się tego dokonuje.

Wypis z ewidencji gruntundefinedw - jakie informacje zawiera?

Wypis z ewidencji gruntundefinedw zawiera informacje dotyczące:

  1. nazwy urzędu udostępniającego wypis z rejestru gruntundefinedw;
  2. położenia działki ewidencyjnej w trundefinedjstopniowym podziale kraju;
  3. numeru jednostki rejestrowej gruntundefinedw do ktundefinedrej przyporządkowana została działka ewidencyjna, stanowiący część składową identyfikatora tej jednostki rejestrowej;
  4. danych właściciela/władającego;
  5. danych działki ewidencyjnej;
  6. wartości gruntu, jeżeli została ustalona oraz data ustalenia tej wartości;
  7. oznaczenia dokumentundefinedw określających inne prawa do działki niż własność i prawo użytkowania wieczystego;
  8. numeru rejestru zabytkundefinedw prowadzonego na podstawie przepisundefinedw o ochronie dundefinedbr kultury;
  9. identyfikatora rejonu statystycznego, do ktundefinedrego należy działka ewidencyjna.

Wypis z rejestru gruntundefinedw niezbędny do założenia księgi wieczystej winien być przez starostę opatrzony klauzulą: undefinedDokument niniejszy jest przeznaczony do dokonania wpisu w księdze wieczystejundefined.

Kiedy konieczny jest wypis z rejestru gruntundefinedw i wyrys z mapy ewidencyjnej?

Wpis z rejestru gruntundefinedw oraz wyrys z mapy ewidencyjnej są dokumentami niezbędnymi w przypadku m.in. zakładania księgi wieczystej.

Wymundefinedg ten wynika wprost z treści art. 26 ust. 1 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ktundefinedry kształtuje zasadę zgodnie z ktundefinedrą, podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej są dane katastru nieruchomości.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 25 ustawy z dnia 14 lutego 2003 r. o przenoszeniu treści księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym, do czasu przekształcenia ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw w kataster nieruchomości przez pojęcie undefinedkataster nieruchomościundefined należy rozumieć ewidencję gruntundefinedw.

Uzyskanie wypisu z rejestru gruntundefinedw i wyrysu z mapy ewidencyjnej konieczne jest także w przypadku konieczności przeprowadzenia podziału, scalenia, zamiany czy zbycia (sprzedaży) nieruchomości.

Organy powołane do wydawania wypisundefinedw z rejestru gruntundefinedw i wyrysundefinedw z map ewidencyjnych

Wypis z rejestru gruntundefinedw oraz wyrys z mapy ewidencyjnej udostępniane są na wniosek, przez starostę powiatu, w obszarze ktundefinedrego położona jest nieruchomość, ktundefinedrej dotyczy wniosek.

Starosta ma obowiązek utrzymania ewidencji gruntundefinedw i budynkundefinedw w stanie aktualności oraz w stanie zgodności z dostępnymi dokumentami i materiałami źrundefineddłowymi. Starosta, jako organ odpowiedzialny za wydawanie ww. dokumentundefinedw zobowiązany jest także do zapewnienia ochrony danych ewidencyjnych przez ich utartą bądź zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym dostępem oraz nieuprawnionym ujawnieniem.

Ważne! W przypadku miast na prawach powiatu, organem powołanym do udostępniania wypisundefinedw z rejestru gruntundefinedw i wyrysundefinedw z map ewidencyjnych jest prezydent miasta.

Podmioty uprawnione do ubiegania się o wydanie wypisu z rejestru gruntundefinedw i wyrysu z mapy ewidencyjnej?

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, wypis z rejestru gruntundefinedw zawierający w swej treści pełne dane właścicieli nieruchomości, tj. ich nazwiska, numery PESEL oraz numery ksiąg wieczystych, może zostać wydany przez starostę za odpłatnością, na żądanie:

  • właścicieli gruntundefinedw oraz osundefinedb i jednostek władających gruntami i budynkami;
  • organundefinedw administracji publicznej albo podmiotundefinedw niebędących organami administracji publicznej realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, ktundefinedrych dotyczy udostępniany zbiundefinedr danych lub wypis;
  • operatorundefinedw sieci w rozumieniu ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

Ważne! W przypadku ubiegania się o wydanie wypisu z rejestru gruntundefinedw i wyrysu z mapy ewidencyjnej innych podmiotundefinedw niż wymienione w pkt. 1-3, wskazane jest, aby podmioty te wykazały interes prawny w tym zakresie. Przy czym, uzasadnienie interesu prawnego powinno wynikać wprost z przepisu prawa oraz powinno być uwiarygodnione dokumentami.

Wniosek o wydanie wypisu z rejestru gruntundefinedw i wyrysu z mapy ewidencyjnej

Wniosek o wydanie wypisu z rejestru gruntundefinedw oraz wyrysu z mapy ewidencyjnej składa się w Starostwie Powiatowym, właściwym dla miejsca położenia nieruchomości, a w przypadku dużych miast urzędujących na prawach powiatu - w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej bądź w Wydziałach Geodezji i Katastru Nieruchomościami.

Wniosek o udostępnienie dokumentundefinedw z EGiB można złożyć na stosownym formularzu udostępnianym na stronie internetowej Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, bądź w przypadku wizyty w urzędzie - wniosek o udostępnienie danych z katastru nieruchomości można pobrać u pracownika ośrodka.

Należy pamiętać, że wniosek o wydanie wskazanych dokumentundefinedw zostanie rozpatrzony przez starostę pozytywnie tylko wundefinedwczas, gdy składającym wniosek będzie właściciel bądź władający nieruchomością oraz organ administracji publicznej bądź niepublicznej realizujący zadania publiczne związane z wnioskowanymi gruntami jak i operator sieci elektroenergetycznej. W pozostałych przypadkach wnioskujący o wydanie omawianych dokumentundefinedw musi wykazać interes prawny w dostępie do danych identyfikujących właściciela lub władającego nieruchomością objętą wnioskiem.

Ważne! Wzory wnioskundefinedw o wydanie wypisu z rejestru gruntundefinedw zostały ujednolicone dla całego kraju. Wzundefinedr wniosku o udostępnienie danych zgromadzonych w rejestrze można pobrać ze strony internetowej www.obywatel.gov.pl.

Opłata za udostępnienie wypisu z rejestru gruntundefinedw lub wyrysu z mapy ewidencyjnej

Opłaty za udostępnienie wypisu z rejestru gruntundefinedw lub wyrysu z mapy ewidencyjnej zostały ujęte w załączniku do ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne w Tabeli nr 11, i przedstawiają się następująco:

  1. wypis z rejestru gruntundefinedw w postaci dokumentu elektronicznego - 40,00 zł;
  2. wypis z rejestru gruntundefinedw w postaci dokumentu drukowanego - 50,00 zł;
  3. wypis z rejestru gruntundefinedw bez danych osobowych w postaci dokumentu elektronicznego - 24,00 zł;
  4. wypis z rejestru gruntundefinedw bez danych osobowych w postaci dokumentu drukowanego - 30,00 zł;
  5. wypis z rejestru gruntundefinedw oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego - 140,00 zł;
  6. wypis z rejestru gruntundefinedw oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego - 150,00 zł;
  7. wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego - 105,00 zł;
  8. wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego - 110,00 zł;
  9. wypis z rejestru budynkundefinedw albo wypis z rejestru lokali w postaci dokumentu elektronicznego - 25,00 zł;
  10. wypis z rejestru budynkundefinedw albo wypis z rejestru lokali w postaci dokumentu drukowanego - 30,00 zł;
  11. wypis z kartoteki budynkundefinedw albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu elektronicznego - 15,00 zł;
  12. wypis z kartoteki budynkundefinedw albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu drukowanego - 20,00 zł;
  13. uproszczony wypis z rejestru gruntundefinedw (bez adnotacji dotyczących, jakości danych ewidencyjnych oraz klauzuli upoważniającej do oznaczania nieruchomości w księdze wieczystej na podstawie tego dokumentu) za każdą działkę ewidencyjną - 15,00 zł.

Ważne! Opłatę za przekazanie dokumentu uiszcza się na konto starostwa lub w kasie urzędu, jeszcze przed jego wydaniem. Należy pamiętać, że podana cena dotyczy jednej nieruchomości położonej w jednym obrębie ewidencyjnym.

Termin na udostępnienie wypisu z rejestru gruntundefinedw lub wyrysu z mapy ewidencyjnej

Powszechnie przyjmuje się, że wnioski o wydanie wypisu z rejestru gruntundefinedw oraz wyrysu z mapy ewidencyjnej rozpatrywane są przez organ w terminie od 2 do 7 dni.

Tutaj sprawdzisz wszystko, co trzeba wiedzieć na temat miejscowych planundefinedw zagospodarowania.

____

Jeżeli masz pytanie związane z nieruchomościami napisz do nas na redakcja@mieszkanie.pl , a my postaramy się zgłębić temat i odpowiedzieć w formie artykułu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!