Uchwała krajobrazowa. Co to za akt i jaką ma wartość dla naszych odczuć estetycznych ? Część pierwsza.

Czy kształtując małą architekturę można się pokusić o kreowanie naszej przestrzeni z poczuciem dobrego smaku? Kto ma tę moc, która może definitywnie zwalczyć panującą "reklamozę"?


O czym przeczytasz?

Uchwała krajobrazowa undefined podstawa prawna

Uchwała krajobrazowa, a konkretnie uchwała w sprawie zasad i warunkundefinedw sytuowania obiektundefinedw małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytundefinedw, standardundefinedw jakościowych oraz rodzajundefinedw materiałundefinedw budowlanych, z jakich mogą być wykonane, jest aktem prawa miejscowego, ktundefinedry może zostać przyjęty przez gminę.

Uchwała ta dotyczy całego obszaru gminy, z wyłączeniem terenundefinedw zamkniętych ustalonych przez inne organy niż ministra właściwego do spraw transportu.

Szczegundefinedłowe kwestie związane z zakresem przedmiotowym uchwały krajobrazowej, trybem jej uchwalania oraz nakładania kar pieniężnych, regulują przepisy art. 37a - 37d ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Kto i w jakiej sprawie podejmuje uchwałę krajobrazową?

Rada gminy może ustalić w formie uchwały zasady i warunki sytuowania obiektundefinedw małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałundefinedw budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Co to jest krajobraz i krajobraz priorytetowy

Ustawodawca definiuje takie pojęcia jak krajobraz i krajobraz priorytetowy. Ten pierwszy to postrzegana przez ludzi przestrzeń, zawierająca elementy przyrodnicze lub wytwory cywilizacji, ukształtowana w wyniku działania czynnikundefinedw naturalnych lub działalności człowieka.

Można tutaj zastrzec, że w Europejskiej Konwencji Krajobrazowej krajobrazem jest undefinedobszar, ktundefinedrego charakter jest wynikiem działania i interakcji czynnikundefinedw przyrodniczych i/lub ludzkichundefined. Zatem w ujęciu wskazanego aktu undefinedobszarundefined został zmieniony na undefinedprzestrzeńundefined. Sam fakt, że krajobraz jest undefinedpostrzegany przez ludziundefined, musi mieć konkretne prawne konsekwencje.

W naszym systemie prawnym jest nimi określenie w rozporządzeniu Rady Ministrundefinedw zasad klasyfikacji krajobrazu, na cele tzw. audytundefinedw krajobrazowych.

Krajobrazem priorytetowym jest natomiast krajobraz szczegundefinedlnie cenny dla społeczeństwa ze względu na swoje wartości przyrodnicze, kulturowe, historyczne, architektoniczne, urbanistyczne, ruralistyczne lub estetyczno-widokowe i jako taki wymagający zachowania lub określenia zasad i warunkundefinedw jego kształtowania. Jest to definicja wprost przeznaczona do zaadaptowania i rozwinięcia w rozporządzeniu lub innych aktach.

Rodzaje obiektundefinedw, ktundefinedrych dotyczy uchwała krajobrazowa oraz jej funkcje

Regulacje uchwały krajobrazowej dotyczy trzech rodzajundefinedw obiektundefinedw:

  • reklam (w tym szyldundefinedw);
  • ogrodzeń;
  • obiektundefinedw małej architektury.

Najważniejsze funkcje i cechy uchwały krajobrazowej:

  • w odniesieniu do szyldundefinedw undefined określa zasady i warunki ich sytuowania, gabaryty oraz liczbę szyldundefinedw, ktundefinedre mogą być umieszczone na danej nieruchomości przez podmiot prowadzący na niej działalność;
  • może ustalać zakaz sytuowania ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych,
    z wyłączeniem szyldundefinedw;
  • dotyczy całego obszaru gminy, z wyłączeniem terenundefinedw zamkniętych ustalonych przez inne organy niż ministra właściwego do spraw transportu;
  • może przewidywać rundefinedżne regulacje dla rundefinedżnych obszarundefinedw gminy określając w sposundefinedb jednoznaczny granice tych obszarundefinedw;
  • może zawierać załącznik graficzny wraz z opisem, jednoznacznie określającym ich granice.
  • w zakresie dotyczącym ogrodzeń - nie ma zastosowania do ogrodzeń autostrad i drundefinedg ekspresowych oraz ogrodzeń linii kolejowych;
  • określa warunki i termin dostosowania istniejących w dniu jej wejścia w życie obiektundefinedw małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazundefinedw, zasad i warunkundefinedw w niej określonych (nie krundefinedtszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały);
  • może wskazywać rodzaje obiektundefinedw małej architektury, ktundefinedre nie wymagają dostosowania do zakazundefinedw, zasad lub warunkundefinedw określonych w uchwale;
  • może wskazywać obszary oraz rodzaje ogrodzeń dla ktundefinedrych następuje zwolnienie z obowiązku dostosowania ogrodzeń istniejących w dniu jej wejścia w życie do zakazundefinedw, zasad lub warunkundefinedw określonych w uchwale.

Czym jest reklama w kontekście kształtowania przestrzeni

Przez reklamę zgodnie z ustawą należy rozumieć undefinedupowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczneundefined.

Zastrzec tu można, że jest to definicja raczej reklamowania niż ściśle reklamy, ale uznać należy, iż ustawodawca chciał (trochę wbrew językowi polskiemu) uczynić bardziej przejrzystymi kolejne przepisy, gdyż na definicji reklamy oparte są dalsze definicje: tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego i pośrednio szyldu.

Najszerzej zdefiniowana jest tablica reklamowa, ktundefinedra ma być przedmiotem materialnym przeznaczonym do ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami.

W szczegundefinedlności tablicą reklamową może być:

1) baner reklamowy;

2) reklama naklejana na okna budynkundefinedw;

3) reklama umieszczana na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy.

I tu mamy pewną niespundefinedjność. Najpierw przez reklamę ustawodawca rozumie określone działanie, a zaraz potem określa jako reklamę przedmiot materialny. Dlatego w tym ostatnim przypadku należy zastosować nieco inne rozumienie pojęcia reklamy undefined właśnie jako undefinedprzedmiotu materialnego związanego z reklamąundefined, naklejanego na okna budynkundefinedw czy też umieszczanego na rusztowaniach.

Z kolei każdy inny przedmiot materialny przeznaczony do ekspozycji reklamy, niespełniający kryteriundefinedw tablicy reklamowej, stanowi urządzenie reklamowe. Niestety, można powiedzieć, że ustawodawca undefinednie gra czystoundefined. Lepiej byłoby bardziej ogundefinedlne zdefiniowanie urządzeń reklamowych i w ich ramach wyodrębnienie tablic reklamowych. Całość jeszcze bardziej rozmywa pojęcie szyldu, ktundefinedrym może być zarundefinedwno tablica reklamowa, jak i urządzenie reklamowe undefinedinformujące o działalności prowadzonej na nieruchomościundefined, na ktundefinedrej ta tablica lub szyld się znajdują.

I tak oto, analizując radosną twundefinedrczość legalistundefinedw dochodzimy do pewnej undefined wymuszonej undefined konkluzji, ktundefinedra, przy zachowaniu powyższych definicji, przedstawia się następująco:

  • pojęcie reklamy jest stosowane w dwundefinedch znaczeniach, ale za dominujące należy uznać znaczenie określające daną działalność;
  • obok siebie występują pojęcia tablicy reklamowej i urządzenia reklamowego, przy czym urządzeniem reklamowym jest każdy przedmiot materialny upowszechniający reklamę inny niż tablica reklamowa;
  • szyld jest kwalifikowaną formą tablicy reklamowej i urządzenia reklamowego.

Tryb i etapy uchwalenia uchwały krajobrazowej

Pierwszym etapem prac nad uchwałą krajobrazową jest podjęcie przez radę właściwej gminy uchwały o przygotowaniu przez wundefinedjta (burmistrza, prezydenta miasta) projektu uchwały. Następnie wundefinedjt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie:

  1. podaje do publicznej wiadomości, w tym przez udostępnienie w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej, informację o podjęciu przez radę gminy uchwały o przygotowaniu przez wundefinedjta (burmistrza, prezydenta) projektu uchwały;
  2. sporządza projekt uchwały krajobrazowej;
  3. zasięga opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska o projekcie uchwały krajobrazowej;
  4. uzgadnia projekt uchwały krajobrazowej z wojewundefineddzkim konserwatorem zabytkundefinedw w zakresie kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu;
  5. uzgadnia projekt uchwały krajobrazowej z ministrem właściwym do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarundefinedw ochrony uzdrowiskowej;
  6. zasięga opinii właściwego organu Państwowej Straży Pożarnej o projekcie uchwały krajobrazowej;
  7. zasięga opinii marszałka wojewundefineddztwa o projekcie uchwały krajobrazowej;
  8. ogłasza w prasie lokalnej, przez obwieszczenie oraz udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej, a także w sposundefinedb zwyczajowo przyjęty na danym terenie o wyłożeniu projektu uchwały krajobrazowej do publicznego wglądu.

Ważne! Wundefinedjt (burmistrz, prezydent miasta) ogłasza w prasie lokalnej, przez obwieszczenie oraz udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej, a także w sposundefinedb zwyczajowo przyjęty na danym terenie, o wyłożeniu projektu uchwały do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed terminem wyłożenia i wykłada ten projekt do publicznego wglądu, także przez jego udostępnienie w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej, na okres co najmniej 21 dni.

W czasie wyłożenia i przez okres 14 dni po zakończeniu okresu wyłożenia wundefinedjt (burmistrz, prezydent miasta) zbiera uwagi do projektu.

Wundefinedjt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie rozpatruje zgłoszone uwagi i sporządza listę nieuwzględnionych uwag.

Ważne! Brak zajęcia stanowiska w terminie miesiąca od dnia otrzymania projektu uchwały krajobrazowej przez wojewundefineddzkiego konserwatora zabytkundefinedw i ministra właściwego do spraw zdrowia w zakresie zagospodarowania obszarundefinedw ochrony uzdrowiskowej uznaje się za uzgodnienie projektu uchwały w przedłożonym brzmieniu. Ponadto w przypadku niewyrażenia opinii w terminie miesiąca od dnia otrzymania projektu uchwały krajobrazowej przez dyrektora ochrony środowiska, organ Państwowej Straży Pożarnej oraz marszałka wojewundefineddztwa wymundefinedg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony.

Rada gminy uchwalając uchwałę krajobrazową rozstrzyga jednocześnie o sposobie rozpatrzenia uwag nieuwzględnionych przez wundefinedjta (burmistrza, prezydenta miasta).

W toku procedury uchwalenia uchwały krajobrazowej wundefinedjt, burmistrz albo prezydent miasta wykonuje obowiązki określone w treści rozporządzenia 2016/679, tj. obowiązki związane ze zbieraniem informacji o danych określonych osundefinedb.

Ponadto informuje o ograniczeniu prawa dostępu do informacji o źrundefineddle danych osobowych uzyskanych w toku prowadzenia postępowań dotyczących sporządzania aktundefinedw planistycznych w związku z realizacją czynności przez udostępnienie stosownych informacji w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej, na swojej stronie internetowej oraz w widocznym miejscu w swojej siedzibie.

Ważne! Okres vacatio legis (tj. okres między publikacją uchwały a jej wejściem w życie) wynosi minimum 12 miesięcy.

Wyłączenia zastosowania przepisundefinedw o uchwale krajobrazowej w odniesieniu do reklam

Zgodnie z treścią ustawy, przepisundefinedw dotyczących reklam nie stosuje się do upowszechniania informacji wyłącznie:

  • trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia;
  • o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołundefinedw lub innych związkundefinedw wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenundefinedw użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Ta druga grupa jest ponadto ograniczona obszarowo. Oznacza to, że nawet jeżeli na danej tablicy są upowszechniane informacje wyłącznie o charakterze religijnym, to zlokalizowane poza undefinedterenami użytkowanymi jako miejsca kultu i działalności religijnejundefined oraz poza cmentarzami muszą zostać objęte przepisami gminnej uchwały reklamowej.

W drugiej części artykułu przeczytasz m.in. o zaskarżaniu uchwały, sankcjach za nielegalne reklamy i egzekucji administracyjnej.

____

Jeżeli masz pytanie związane z nieruchomościami napisz do nas na redakcja@mieszkanie.pl , a my postaramy się zgłębić temat i odpowiedzieć w formie artykułu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!