Rejestr źródeł ciepła. Powstaje Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków.

Właściciele i zarządcy budynków lub lokali od I kwartału 2021 roku będą musieli zgłaszać, czym je ogrzewają. Czym jest Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) i jakie są konsekwencje jej wprowadzenia?


O czym przeczytasz?

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynkundefinedw (CEEB)

Podstawę utworzenia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynkundefinedw (CEEB) stanowią przepisy znowelizowanej ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontundefinedw oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynkundefinedw. Szczegundefinedłowe regulacje w zakresie CEEB zostały zawarte w art. 27a undefined 27h ww. ustawy.

Zgodnie z nimi, Centralna Ewidencja Emisyjności Budynkundefinedw będzie przede wszystkim rejestrem źrundefineddeł energii budynkundefinedw. Ponadto rejestr ten ma także uwzględniać informacje dotyczące udzielonej pomocy publicznej w zakresie termomodernizacji i wymiany kotłundefinedw. W ewidencji znajdą się informacje dotyczące przede wszystkim domundefinedw mieszkalnych, ale pod uwagę zostaną wzięte rundefinedwnież lokale usługowe i budynki publiczne.

W oparciu o wprowadzone przepisy, właściciele oraz zarządcy nieruchomości zobowiązani zostaną do zgłoszenia źrundefineddeł ciepła o mocy do 1 MW, ktundefinedre ogrzewają budynek oraz źrundefineddeł energii elektrycznej, wykorzystywanych do ogrzewania budynku.

Czas, jaki został przewidziany na zgłoszenie to odpowiednio 14 dni od pierwszego uruchomienia urządzenia lub instalacji - w przypadku nowych źrundefineddeł ciepła lub 12 miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia na rejestrację w CEEB - w przypadku źrundefineddeł ciepła już pracujących.

Organem, powołanym do prowadzenia oraz administrowania danymi zgromadzonymi w CEEB jest minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa prowadzi centralną ewidencję emisyjności budynkundefinedw.

Kiedy powstanie i co będzie gromadzone w CEEB?

Zgodnie z zapewnieniami, w I kwartale 2021 r. ma rozpocząć się budowa oprogramowania umożliwiającego zbieranie danych od właścicieli i zarządcundefinedw nieruchomości. Prace projektowe całości systemu mają zostać zakończone w sierpniu 2023 r.

Dane gromadzone w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynkundefinedw

Zgodnie z treścią art. 27a ust. 1 ww. ustawy, w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynkundefinedw gromadzone będą:

1. dane i informacje o budynkach i lokalach w zakresie:

  1. źrundefineddła ciepła, w tym zasilania z sieci ciepłowniczej, wykorzystywanego na potrzeby budynku lub lokalu,
  2. źrundefineddła energii elektrycznej, wykorzystywanego na potrzeby budynku lub lokalu w celu ogrzewania lub podgrzania wody użytkowej,
  3. źrundefineddła spalania paliw, w rozumieniu art. 157a ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW, niewymagającego pozwolenia,
  4. przeprowadzonej kontroli lub czynności w zakresie:
    • kontroli źrundefineddła spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW, niewymagającego pozwolenia albo zgłoszenia lub spełnienia wymagań określonych w uchwale lub ustalenia wysokości należnej opłaty za korzystanie ze środowiska
    • gospodarowania odpadami komunalnymi lub odprowadzania nieczystości ciekłych,
    • wprowadzania gazundefinedw lub pyłundefinedw do powietrza przez przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 06 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorcundefinedw
    • w zakresie objętym świadectwem charakterystyki energetycznej budynkundefinedw,
    • kontroli stanu technicznego systemu ogrzewania,
    • kontroli przewodundefinedw kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych)
    • usuwania zanieczyszczenia z przewodundefinedw dymowych i spalinowych,
  1. przekazanej premii termomodernizacyjnej, przekazanej premii remontowej oraz zwrotu takich premii,
  2. ulgi podatkowej, o ktundefinedrej mowa w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osundefinedb fizycznych,
  3. udzielonego ze środkundefinedw publicznych finansowania albo dofinansowania:
    • przedsięwzięć termomodernizacyjnych, przedsięwzięć niskoemisyjnych lub przedsięwzięć remontowych,
    • odnawialnych źrundefineddeł energii, o ktundefinedrych mowa w art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źrundefineddłach energii,
    • innych przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza,

h. przyznanych świadczeń z pomocy społecznej lub innych form wsparcia finansowego ze środkundefinedw publicznych w zakresie:

    • dodatku mieszkaniowego, o ktundefinedrym mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych,
    • dodatku energetycznego, o ktundefinedrym mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne,
    • zasiłku celowego z przeznaczeniem na ogrzewanie, o ktundefinedrym mowa w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;

2. dane osundefinedb uprawnionych do wprowadzania danych i informacji do ewidencji;

3. dane właścicieli lub zarządcundefinedw budynkundefinedw lub lokali:

  1. imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy oraz adres jego miejsca zamieszkania lub siedziby,
  2. adres nieruchomości, w obrębie ktundefinedrej eksploatowane jest źrundefineddło ciepła lub źrundefineddło spalania paliw,
  3. numer telefonu, o ile posiada,
  4. adres poczty elektronicznej, o ile posiada.

Jakie źrundefineddła ciepła podlegają obowiązkowi zgłoszenia do CEEB?

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie, obowiązkowi zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynkundefinedw podlegać będą następujące źrundefineddła ciepła:

  1. sieć ciepłownicza;
  2. kotły grzewcze na paliwa stałe;
  3. piece kaflowe lub wolnostojące opalane paliwem stałym;
  4. kominki na paliwo stałe;
  5. kotły olejowe;
  6. gazowe podgrzewacze przepływowe lub/i pojemnościowe;
  7. kominki gazowe;
  8. grzejniki gazowe;
  9. nagrzewnice gazowe;
  10. promienniki gazowe;
  11. trzony kuchenne;
  12. piecokuchnie centralnego ogrzewania;
  13. kuchnie węglowe;
  14. pompy ciepła;
  15. instalacje ogrzewania elektrycznego;
  16. kolektory słoneczne.

Obowiązek złożenia deklaracji o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw

Obowiązek złożenia deklaracji o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw ciążyć będzie na właścicielach oraz zarządcach budynkundefinedw lub lokali. Zgodnie bowiem z treścią art. 27g ww. ustawy, właściciel lub zarządca budynku lub lokalu składa do wundefinedjta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia tego źrundefineddła ciepła lub źrundefineddła spalania paliw.

Natomiast - jak już wspomniałem - termin na złożenie deklaracji dotyczących istniejących źrundefineddeł ciepła będzie wynosił 12 miesięcy od ogłoszenia rozporządzenia.

Forma i elementy deklaracji o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw

Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie, deklaracja o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw będzie mogła zostać złożona w postaci:

  • elektronicznej, za pomocą środkundefinedw komunikacji elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotundefinedw realizujących zadania publiczne z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję, lub
  • pisemnej.

Deklaracja o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw złożona przez właściciela lub zarządzę budynku lub lokalu będzie musiała spełniać wymogi wskazane w treści art. 27g ust. 3 ustawy. Zgodnie z treścią ww. artykułu, deklaracja musi zawierać:

  • imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby;
  • adres nieruchomości, w obrębie ktundefinedrej eksploatowane jest źrundefineddło ciepła lub źrundefineddło spalania paliw;
  • numer telefonu właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile go posiada;
  • adres poczty elektronicznej właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu, o ile go posiada;
  • informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źrundefineddeł ciepła lub źrundefineddeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.

Ważne! W przypadku zmiany liczby lub rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źrundefineddeł ciepła, bądź spalania, ich przeznaczeniu lub wykorzystywanych w nich paliwach właściciel lub zarządca budynku lub lokalu jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia, w ktundefinedrym zaistniała zmiana. W terminie 30 dni od dnia otrzymania deklaracji w postaci pisemnej wundefinedjt, burmistrz lub prezydent miasta wprowadza
do ewidencji dane i informacje zawarte w deklaracji z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję.

Wzundefinedr deklaracji o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu określi wzundefinedr formularza deklaracji w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotundefinedw realizujących zadania publiczne.

Udostępnianie danych zawartych w CEEB

W pierwszej kolejności, dane zawarte w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynkundefinedw podlegać będą udostępnieniu właścicielom budynkundefinedw lub lokali, po podaniu informacji określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, ktundefinedrych podanie jest wymagane w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych zawartych w CEEB.

Właścicielom budynkundefinedw lub lokali dane dotyczące ich budynkundefinedw lub lokali zgromadzone w ewidencji udostępniane będą w postaci elektronicznej.

Warto jednak pamiętać, że informacje zawarte w CEEB mogą być także udostępnianie odpowiednim organom, jeśli dane te będą niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań. Podmiotami umocowanymi do przeglądania danych zawartych w Ewidencji będą m.in. organy Inspekcji Ochrony Środowiska, nadzoru budowlanego, ośrodki pomocy społecznej, włodarze gmin i miast oraz organom udzielającym pomocy ze środkundefinedw publicznych (pełny katalog podmiotundefinedw uprawnionych do pozyskiwania danych zwartych w Ewidencji został wskazany w treści art. 27 d ust. 1 ustawy).

Przy czym, minister będzie mundefinedgł wyrazić zgodę, w drodze decyzji, na udostępnienie danych i informacji zgromadzonych w ewidencji ww. podmiotom albo ich jednostkom organizacyjnym, za pomocą urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania elektronicznego wniosku, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

  • posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane i informacje uzyskał;
  • posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych i informacji niezgodnie z celem ich uzyskania;
  • jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywanych zadań albo prowadzonej działalności.

Sankcja za niezłożenie deklaracji o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw

Jeśli właściciel lub zarządca budynku lub lokalu, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi, nie złoży w przewidzianym ustawą terminie deklaracji o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw podlegać będzie karze grzywny (na ten moment wysokość grzywny nie została jeszcze ustalona).

Ważne! Karze nie będzie podlegał właściciel lub zarządca budynku lub lokalu, ktundefinedry złożył deklarację po terminie, jeżeli złożenie deklaracji nastąpiło przed dniem, w ktundefinedrym wundefinedjt, burmistrz lub prezydent miasta powziął wiadomość o popełnieniu wykroczenia.

Zgodnie z przepisami ustawy, orzekanie w sprawach nałożenia kary grzywny za niezłożenie w terminie deklaracji o źrundefineddłach ciepła lub źrundefineddłach spalania paliw odbywać się będzie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

____

Jeżeli masz pytanie związane z nieruchomościami napisz do nas na redakcja@mieszkanie.pl , a my postaramy się zgłębić temat i odpowiedzieć w formie artykułu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!