W wielu spundefinedłdzielniach mieszkaniowych funkcjonuje tzw. administracja osiedla. Czym jest i jakie są jej kompetencje?
Podstawy funkcjonowania administracji osiedla
Art. 35 ustawy z dnia 16 września 1982 r. undefined Prawo spundefinedłdzielcze wskazuje otwarty katalog organundefinedw Spundefinedłdzielni Mieszkaniowej wymieniając w nim takie organy jak: Walne Zgromadzenie, Rada Nadzorcza oraz Zarząd. Czym jest zatem funkcjonująca w wielu spundefinedłdzielniach mieszkaniowych administracja osiedla?
Ustawodawca tworząc przepisy ustawy Prawo spundefinedłdzielcze wprowadził zapis w ktundefinedrym przyznał członkom spundefinedłdzielni mieszkaniowych uprawienia do powoływania także innych, niewskazanych w ustawie organundefinedw (art. 35 undefined 3 ustawy undefined Prawo spundefinedłdzielcze). Jednym z takich organundefinedw jest właśnie Administracja Osiedla.
Administracja Osiedla jest organem pozaustawowym (a więc ustawa nie wskazuje obowiązku jej ustanowienia), ktundefinedry może ale nie musi zostać powołany przez członkundefinedw spundefinedłdzielni mieszkaniowej.
Co zrobić aby dowiedzieć się czy w twojej spundefinedłdzielni funkcjonuje administracja osiedla, a jeśli to jest pewne undefined skąd uzyskać informacje o tym czym się zajmuje?
Zadania i kompetencje administracji osiedla
Gdy w twojej spundefinedłdzielni mieszkaniowej ustanowiono administrację osiedla, to zarundefinedwno jej zadania jak i kompetencje powinny zostać wskazane w statucie spundefinedłdzielni mieszkaniowej.
Z uwagi na fakt, iż powołanie administracji osiedla nie jest obowiązkowe ustawodawca nie wskazuje chociażby minimalnego katalogu przyznawanych jej zadań i kompetencji. A zatem, zarundefinedwno zadania jak i kompetencje administracji osiedla mogą być dowolnie kreowane przez członkundefinedw spundefinedłdzielni mieszkaniowej w treści uchwalanego prze nich statutu.
Jak słusznie wskazał Sąd Najwyższy w jednym z wyrokundefinedw, że zarejestrowany statut spundefinedłdzielni jest umową, do ktundefinedrej mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. Poszczegundefinedlne postanowienia statutu mogą więc być uznane za sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa (art. 58 undefined 1 KC). Najwyższym organem każdej spundefinedłdzielni - z mocy ustawy - jest walne zgromadzenie, a możliwość zastąpienia tego organu przez zebranie przedstawicieli nie jest dowolna, ale uwarunkowana od spełnienia określonych ustawowo przesłanek (Wyrok SN - Izba Cywilna z dnia 20 listopada 2002 r. V CKN 1474/00).
Poniżej wskazuję przykładowe zadania, ktundefinedre mogą należeć do właściwości administracji osiedla:
- realizacja planu gospodarczo undefined finansowego remontundefinedw i konserwacji;
- organizacja i nadzundefinedr wszystkich spraw związanych z porządkiem na Osiedlu;
- wspundefinedłpraca z poszczegundefinedlnymi działami Spundefinedłdzielni
- utrzymanie w należytym stanie technicznym budynkundefinedw mieszkalnych i całej infrastruktury,
- prowadzenie ewidencji zasobundefinedw Osiedla;
- przeprowadzanie analiz kosztundefinedw działalności Osiedla;
- dokonywanie wraz z dostawcami mediundefinedw odczytuje wskazania głundefinedwnych licznikundefinedw ciepła, wody, energii i gazu;
- sprawowanie nadzoru nad pracą jednostek świadczących usługi na rzecz Osiedla;
- koordynowanie odbioru i wywozu nieczystości;
- dokonywanie obowiązkowych przeglądundefinedw technicznych obiektundefinedw budowlanych i instalacji technicznych;
- wykonywanie remontundefinedw zasobundefinedw w ramach posiadanych funduszy siłami własnymi oraz obcymi (tj. z podmiotami zewnętrznymi);
- przygotowywanie i przekazywanie protokołundefinedw zdawczo - odbiorczych lokali mieszkalnych
i użytkowych.
Jak dowiedzieć się czy w danej spundefinedłdzielni funkcjonuje administracja osiedlowa oraz czym się zajmuje?
Najszybszym i najbardziej skutecznym sposobem na udzielenie odpowiedzi na pytanie czy w twojej spundefinedłdzielni mieszkaniowej funkcjonuje administracja osiedla, a jeśli tak undefined jakie są jej kompetencje będzie po prostu przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem twojej spundefinedłdzielni mieszkaniowej. Ponadto informacje o działaniu i kompetencjach administracji osiedla możemy znaleźć także w treści uchwalonego przez spundefinedłdzielnię mieszkaniową statutu. Warto pamiętać, że ze statutem spundefinedłdzielni mieszkaniowej możemy zapoznać się w jej siedzibie, a coraz częściej także znajdując jego test w odpowiednich zakładkach na stronie internetowej prowadzonej przez spundefinedłdzielnię mieszkaniową.