Kolor ma znaczenie. Kupujemy farby do mieszkania. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

O kolorystycznych trendach w aranżacji wnętrz, o rozwiązaniach najchętniej wybieranych przez Polaków, a także o tym, jak pandemia wpłynęła na rynek farb i oferowane klientom usługi, rozmawiamy z Martą Chowańczak, brand managerem marki Tikkurila

Tikkurila

Emilia Branecka-Ledwoń: Światowe trendy pokazują powrót beżu oraz „kolorów ziemi” do wnętrz. Czy te tendencje przyjmą się również w Polsce? Jakie kolory lubią Polacy? Jakie najchętniej wybierają do swoich mieszkań? 

Marta Chowańczak: W Polsce od lat malujemy nasze wnętrza przede wszystkim na jasne kolory. Obserwujemy światowe trendy w zakresie wykańczania wnętrz, ale także szukamy bezpiecznych rozwiązań, które będą modne i stylowe, a jednocześnie uniwersalne. Biel, ecru, beże już kilka lat temu wybierało do swoich wnętrz 35% Polaków. Aktualne trendy mogą więc jeszcze wzmocnić te wybory. Niemal drugie tyle z nas stawia na pastelowe tonacje. Od lat poszukujemy uniwersalnie pięknych rozwiązań i takimi też od lat pozostają jasne barwy - od bieli poprzez beże i pastele po szarości. 

No właśnie, co z szarością na ścianach? Czy nie jest już passe? 

Szarości, choć nie są już nowością, wciąż pozostaną obecne, ponieważ ten kolor wpisuje się w kanon klasycznej elegancji we wnętrzach.

Farby Tikkurila

Czy to prawda, że jako Polacy jesteśmy przede wszystkim praktyczni? Czy zatem najchętniej wybieramy farby zmywalne, odporne na zabrudzenia, trwałe? 

Poszukujemy praktycznych rozwiązań, co należy uznać za duży plus. Trwałość koloru, wysoka odporność na szorowanie na mokro czy na zabrudzenia jest odzwierciedleniem jakości farby. To dobrze, że stawiamy na jakość. 

Które rozwiązania najchętniej wybierają klienci w Polsce - gotowe odcienie zaproponowane przez producenta czy farby z mieszalnika? 

Sukces naszej głównej marki, Tikkurila, która jest oparta na mieszalniku i cieszy się dużym uznaniem na rynku, dowodzi, że istnieje duże grono Polaków poszukujących wyjątkowych rozwiązań aranżacyjnych oraz bardzo bogatej  palety barw – a w Tikkurila mamy ich ponad 13 tys. Gotowe kolekcje, które liczą zazwyczaj kilkadziesiąt odcieni oczywiście również mają swoich zwolenników i takie rozwiązania proponujemy w naszej drugiej skandynawskiej marce. Linie produktów marki Beckers oferują wysoką jakość i kilkadziesiąt odcieni w ramach stale aktualizowanych palet barw, tak by odpowiadały aktualnym trendom w aranżacji wnętrz. Propozycje gotowych kolorów stanowią zbiór podpowiedzi dla klientów i ułatwiają proces decyzyjny. Odcienie uzyskane z mieszalnika wymagają większego zaangażowania w wybór koloru, ale w zamian otrzymujemy unikalne wnętrze, czego wielu z nas szuka i potrafi docenić.  

Tikkurila

Tikkurila

Czy jako klienci chętnie sięgamy po wzorniki kolorów i próbki farb? Czy sprawdzenie koloru we wnętrzu przed pomalowaniem to dobry pomysł? 

Coraz częściej przed ostateczną decyzją o wyborze koloru, klienci chcą sprawdzić, jak będzie on wyglądał w ich własnym wnętrzu. I słusznie, bo dany odcień może nieco inaczej prezentować się w różnych pomieszczeniach, przy konkretnym świetle i w odmiennym otoczeniu. To kolejny wyraz rosnącej świadomości Polaków w podejściu do aranżacji wnętrz. W ofercie obu naszych marek znajdują się różnorodne testery kolorów, które są pomocne w wyborze tego najodpowiedniejszego.  Mają one różne formy, jak gotowe testery w saszetkach, małe 100 ml puszki barwione na wybrany spośród 13 tys. odcień,  a także samoprzylepne folie wielokrotnego użytku.  Dzięki tym rozwiązaniom, przy niewielkim koszcie, klient może łatwo wypróbować kilka kolorów, by dobrać ten wymarzony.  

Polecanym rozwiązaniem aranżacyjnym jest tzw. accent wall, czyli wyróżnienie jednej ze ścian w pomieszczeniu np. przez pomalowanie jej bardziej intensywnym lub ciemniejszym kolorem. Coraz bardziej popularne stają się również lamperie lub malowanie fragmentów ścian na kontrastowe kolory, np. w pokojach dziecięcych. Czy to dobre rozwiązanie i jak dobrać odcienie, aby ze sobą współgrały? 

Pomalowanie wybranej ściany lub jej fragmentu innym kolorem jest ciekawym zabiegiem aranżacyjnym, który pozwala stworzyć unikalne wnętrze, operując samą barwą ścian. Takie rozwiązania oraz propozycje łączenia kolorów, pokazujemy w naszych inspiracjach w katalogach czy na stronie internetowej. Wysublimowane wnętrza można stworzyć łącząc ze sobą podobne, pastelowe tonacje lub kolory mniej i bardziej intensywne z tej samej tonacji barw. Niezwykle oryginalne aranżacje powstają także dzięki zastosowaniu kontrastów czy zaskakujących połączeń. Nie ma na to uniwersalnego przepisu, potrzebny jest dobry pomysł oraz jego dopasowanie do wnętrza i gustu domowników.

Tikkurila

Tikkurila

Co jakiś czas na rynku pojawia się nowość aranżacyjna, typu farby perłowe lub z dodatkiem brokatu. Jak sprawdzają się takie nowinki? Czy klienci chętnie je „podchwytują”? 

Farby dekoracyjne, jak metalizowane czy perłowe oraz o unikatowych właściwościach, jak farba tablicowa, magnetyczna czy laserunek świecący w ciemności – znajdują się od lat w naszej stałej ofercie. To propozycja dla osób, które mają pomysł na zastosowanie efektów specjalnych w swoim domu. Farby te z założenia wykorzystywane są jednak jako dodatek i ozdoba wybranych ścian, nie zaś główny produkt do malowania. Pomysły na wykorzystanie takich nietypowych rozwiązań bywają bardzo różne – mogą także posłużyć do malowania mebli czy ozdób w domu. 

Tikkurila

Obecnie niezmiernie ważne są kwestie związane z ochroną środowiska. Jak pod tym względem zmienia się branża farb? 

Tikkurila jest pionierem we wdrażaniu przyjaznych środowisku rozwiązań w branży farbiarskiej. Nasze produkty z certyfikatem Ecolabel od lat dowodzą, że można dbać o estetykę swojego domu i jego otoczenia, a jednocześnie szanować swoje zdrowie i środowisko. Już wiele lat temu opracowaliśmy produkty wodorozcieńczalne do drewna oraz do dekoracyjnego malowania ścian, sufitów i innych powierzchni, tworząc ich receptury w taki sposób, by charakteryzowały je najwyższe parametry jakościowe i funkcjonalne. Przez lata edukowaliśmy także naszych klientów w różnych krajach, że produkty bazujące na przyjaznych człowiekowi i środowisku rozwiązaniach wodnych mogą być równie funkcjonalne, a nierzadko nawet wyższej jakości niż stosowane dotąd produkty rozpuszczalnikowe. Działanie w duchu zrównoważonego rozwoju jest wpisane w nasze DNA - stale udoskonalamy produkty, nie uznając kompromisów między jakością a ochroną środowiska, na co dowodem są liczne certyfikaty m. in. Ecolabel, M1, czy rekomendacja Polskiego Towarzystwa Alergologicznego. 

Tikkurila

Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na decyzje remontowo-zakupowe klientów? Czy poczuliśmy większą potrzebę zmiany otoczenia, sprawienia, by było np. bardziej przytulne lub kojące? Kolorem roku 2021 Tikkurila ogłosiła odcień Y354 Cumulus, czyli kolor letniego, błękitnego nieba. Domyślam się, że to nie przypadek. Ten kolor ma dawać nadzieję? 

Pandemia i związana z nią powszechna akcja #zostanwdomu zainspirowała wielu Polaków do zmian we własnych wnętrzach. Zmuszeni do spędzania większości czasu w domach, zdecydowaliśmy się przyspieszyć lub wreszcie zrealizować od dawna odkładane remonty. Poczuliśmy również potrzebę dokonania zmian. Jednocześnie pandemia i związane z nią ograniczenia oraz zagrożenia są niezwykle trudnym doświadczeniem dla całego świata. Nasz kolor roku 2021 - delikatny i podnoszący na duchu błękit Y354 Cumulus - ma wzbudzać nadzieję i inspirować do budowania poczucia wspólnoty w tworzeniu lepszego jutra. Ten odcień jasnego nieba będzie nastrajać optymistycznie, wprowadzając do pomieszczeń poczucie wyciszenia i harmonii, jednocześnie akcentując jasne horyzonty pełne nowych perspektyw, możliwości i celów. Hasło związane z naszym kolorem roku brzmi: „Głowa do góry. Przyszłość maluje się w jasnych barwach”.

Tikkurila

W związku z pandemią wiele usług przeniosło się do sieci. Firmy rozszerzają swoją działalność pod tym kątem i dostosowują swoją ofertę do nowych okoliczności. Czy podobnie było w przypadku Państwa marek? 

Biorąc pod uwagę to, że w związku z pandemią nastąpiło przeniesienie dużej części życia do sieci, zdecydowaliśmy, aby nasz projekt Porada Designera prowadzony dotąd wyłącznie w punktach stacjonarnych, zrealizować w formule online. Wirtualne porady doboru kolorów odbywają się już od kilku miesięcy i cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony klientów. Mimo początkowych obaw co do skuteczności tej formy, klienci są zadowoleni, że otrzymują merytoryczne wsparcie, a przy okazji mają też szansę przetestowania wybranych kolorów, ponieważ w ramach usługi istnieje możliwość otrzymania próbek farb.  W najbliższym czasie planujemy także wdrożenie aplikacji mobilnej - narzędzia, które pozwoli na sprawdzenie kolorów na ścianie za pomocą funkcji rozszerzonej rzeczywistości. Obejrzenie kolorów we własnym wnętrzu, zamiast jedynie próbki we wzorniku, będzie z pewnością wielkim ułatwieniem w wyborze właściwego odcienia.
Świat mocno zawirował w ciągu ostatniego roku i my także dostosowujemy się do nowych warunków, by pomóc naszym klientom w przeprowadzeniu planowanych przez nich zamian dekoracyjnych.

Tikkurila

Zdjęcia: materiały producenta tikkurila.pl

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

500 sekund o rynku nieruchomości #3 – luty 2021

O kredytach hipotecznych, większej dostępności finansowania zakupu mieszkań! O wyprowadzce poza miasto i o ekologii na mieszkanie.pl Świat nieruchomości w podsumowaniu miesięcznym, wspólnie z Fiat