Kawa i papierosy, czyli jak doskonały polski design z lat 60. został uratowany od zapomnienia

Meble projektu Rajmunda Teofila Hałasa. Perełki polskiego wzornictwa


O czym przeczytasz?

Nowymodel Kawa i papierosy stolik

Profesor Rajmund Teofil Hałas jeden z najwybitniejszych polskich projektantów, na przełomie lat 50. i 60. XX w. stworzył wiele doskonałych wzorów mebli, które ze względu na peerelowskie realia nie zostały wdrożone do produkcji. Na szczęście, w rodzinnych zbiorach przetrwały prototypy. Zainteresowała się nimi marka Nowymodel.org, która zajmuje się wprowadzaniem na rynek dawnych ikon polskiego designu. Meble projektu Rajmunda Teofila Hałasa są w końcu produkowane. Wskrzeszone zostały takie wzory jak: stolik Kawa i Papierosy, Półka (obecnie Regał) o zmiennych wysokościach, seria Imugo czy krzesła Czerwone-Białe-Czarne. 

Również marka 366 Concept wprowadziła do sprzedaży serię krzeseł 200-190 produkowanych według słynnego projektu Rajmunda Teofila Hałasa.

Stolik kawowy proj. Hałas

Stolik kawowy Kawa i Papierosy

Okazuje się, że nazwa „Kawa i papierosy” została wymyślona długo przed premierą filmu Jima Jarmuscha z 1986 r. o takim tytule.

Nie pamiętam, kiedy dokładnie powstał ten projekt. Prototyp mamy od wczesnych lat 60. Mąż mówił o tym stoliczku Kawa i Papierosy…

– wspominała Pani Stanisława Hałasowa, pokazując prototyp stolika kawowego twórcom marki Nowymodel.org. Zgrabna, lekka, organiczna forma stolika dziś znakomicie sprawdza się zarówno w mieszkaniach prywatnych, jak i w przestrzeniach kawiarnianych czy usługowych. Toczone z drewna bukowego nogi stolika wykończono naturalnym olejem, melaminowany biały blat ma zaokrąglone krawędzie, które pokryto czerwoną taśmą PCV tak jak prototyp z dawnych lat. Dostępna jest również w całości naturalna wersja – z nogami i blatem z drewna bukowego.

Regał Rajmunda Teofila Hałasa

Regał o zmiennych wysokościach

Regał zaprojektowany przez prof. Hałasa w 1959 r. został po raz pierwszy wdrożony do produkcji po ponad 60 latach — przez Nowymodel.org w 2013 r. To niezwykle prosty i funkcjonalny mebel, którego złożenie zajmuje zaledwie kilka minut i nie wymaga użycia żadnych narzędzi. Unikalny system łączenia półek za pomocą klamer ze stali nierdzewnej pozwala dowolnie konfigurować je w pionie i w poziomie. Regał może pełnić funkcję zarówno mebla przyściennego, jak i wolnostojącego, dzielącego przestrzeń. Półki regału wykonane są z olejowanego drewna dębowego. Oryginalny projekt zdobył tytuły must have Łódź Design Festival (2014) oraz Dobry Wzór (2016) organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego.

taborety Imugo hałas

Imugo plus Nowymodel Hałas

Taboret Imugo

Zaprojektowany w 1960 roku taboret Imugo zachwyca nowoczesną formą – jego ergonomiczne siedzisko przypomina skrzydła owada. Taborety, produkowane są przez Nowymodel.org od 2014 r, kiedy projekt prof. Hałasa po raz pierwszy ujrzał światło dzienne. Stołki różnią się kolorami siedzisk. Można wybrać między siedziskiem lakierowanym na biało, seledynowo albo pokrytym naturalnym fornirem z orzecha amerykańskiego wykończonego lakierem. Stelaż wykonany jest z drewna bukowego. Projekt został wyróżniony na Łódź Design Festival 2017 znakiem jakości must have.

Projekt zainspirował Nowymodel.org do pracy nad całą kolekcją siedzisk nawiązujących do oryginalnego taboretu z roku 1960. Rodzina Imugo+ składa się z nowej wersji taboretu Imugo – nieco większej i mocniejszej od pierwowzoru, dopasowanej do współczesnych norm i wymagań, oraz dwóch modeli hokerów różniących się wysokością (stołka kuchennego i barowego).

Krzesła czerwone projektu prof. Hałasa

Krzesła Rajmunda Teofila Hałasa

Krzesła Hałasa czarne Nowymodel

Krzesła Czerwone Białe Czarne

Rodzina trzech drewnianych krzeseł została zaprojektowana przez prof. Rajmunda Teofila Hałasa w latach 1957-62. Ich prototypy wykonano w latach 60. Krzesła nie weszły jednak do produkcji. Na szczęście prototypy przetrwały w zbiorach rodzinnych w Krajkowie. Po ponad 60 latach zostały zrekonstruowane i po raz pierwszy wdrożone do produkcji — to najnowszy produkt z serii „Ikony Polskiego Designu” Nowymodel.org. Trzy wersje krzesła różnią się detalami oparć i siedzisk. Każda z nich może występować w trzech kolorach: czerwonym, białym lub czarnym. Ich dynamiczna, bardzo oryginalna a zarazem prosta i funkcjonalna forma sprawdzi się we wnętrzach utrzymanych we współczesnym stylu skandynawskim.

Krzesła 200-190 Hałasa nowe

Krzesła 200-190 barowe tapicerowane

Krzesło 200-190

Niekwestionowaną ikoną polskiego wzornictwa jest również krzesło 200-190 - projekt prof. Hałasa z początku lat 60., który wskrzesiła obecnie marka 366 Concept. Krzesła wykonywane są z ekskluzywnego drewna jesionowego z mosiężnymi dodatkami. Dostępne są trzy wersje krzeseł: tapicerowana, z siedziskiem i oparciem z fornirowanej sklejki oraz mix - z tapicerowanym siedziskiem i oparciem ze sklejki. Krzesła z welurową tapicerką w wyselekcjonowanej palecie kolorów prezentują się niezwykle elegancko. W kolekcji 200-190 366 Concept znajdują się również stołki i krzesła w wersjach barowych oraz ławka.

prof. Rajmund Teofil Hałas

fot. wikipedia.org

Prof. Rajmund Teofil Hałas

Rajmund Teofil Hałas (1925-2008) był artystą plastykiem, architektem, projektantem mebli, pedagogiem, długoletnim profesorem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Urodził się w miejscowości Krobia w południowej Wielkopolsce w rodzinie o długiej tradycji w dziedzinie rzemiosła stolarskiego, zapoczątkowanej przez pradziadka Jakuba Węcławskiego w połowie XIX wieku. Zakład Jakuba przejął jego zięć Franciszek Hałas, który wyuczył fachu swego syna Teofila. Ten zaś w 1922 r. wybudował fabrykę mebli. Tradycje rodzinne kontynuowali synowie Teofila – Zygmunt i Rajmund Teofil, który po nauce w Gimnazjum Stolarsko-Rzeźbiarskim w Cieplicach Zdroju uzyskał dyplom mistrza stolarskiego. W 1951 r. Rajmund T. Hałas podjął studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na Wydziale Architektury Wnętrz, gdzie otrzymał dyplom pod kierunkiem prof. Jerzego Staniszkisa. Po studiach R. T. Hałas związał się z przemysłem meblarskim, kierował Pracownią Projektowania Mebli, działającą na potrzeby całej ówczesnej branży meblarskiej. W tamtym czasie zaprojektował Półkę o zmiennych wysokościach (1959) oraz grupę krzeseł: Czerwone – Białe – Czarne (1957-62). W 1960 r. Rajmund Teofil Hałas wraz z Czesławem Kowalskim (współautorem Meblościanki Kowalskich), Leonardem Kuczmą i Januszem Różańskim założył grupę Koło. Grupa ta zainicjowała starania o zorganizowanie Biennale Mebla w Poznaniu. W 1978 r. powołano Komitet Organizacyjny I Międzynarodowego Triennale Mebla. W 1964 r. Rajmund Teofil Hałas przebywał na stypendium w Finlandii, w helsińskim Instytucie Sztuk Przemysłowych, a rok później w Wielkiej Brytanii. Tam zetknął się z twórcami takimi jak Alvar Aalto czy Gordon Russell. Podróże na zachód zaowocowały po powrocie do kraju powołaniem w 1971 r. Katedry Wzornictwa Przemysłowego w PWSSP w Poznaniu, gdzie R.T. Hałas prowadził Pracownię Designu Inspirującego. Do końca życia profesor Hałas był aktywnie związany z poznańską uczelnią. Na emeryturze był konsultantem w Katedrze Designu oraz wykładał na Wydziale Architektury i Wzornictwa historię architektury i designu.
Z inicjatywy Marka Hałasa, bratanka Profesora, w budynkach dawnej fabryki mebli jego dziadka Teofila w Krobi powstało Muzeum Stolarstwa i Biskupizny, którego patronem jest Rajmund Teofil Hałas. W 2005 roku prof. Rajmund Teofil Hałas został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

Źródło: Nowymodel.org, 366concept.com

Artykuły, które mogą Cię zainteresować