Wizjoner designu. Dieter Rams i jego 10 zasad projektowania

Wielu uważa go za guru. Na jego projektach wzorowali się twórcy produktów Apple. Sformułował dekalog designu, który po pół wieku jest zaskakująco aktualny. Poznaj projekty Dietera Ramsa, jego diagnozę współczesności i zasady dobrego projektowania


O czym przeczytasz?

Dieter Rams w pracowni. Kadr z filmu

Praca i życie

Dieter Rams to jeden z najważniejszych i najbardziej wpływowych projektantundefinedw XX w. Jest autorem niezliczonych projektundefinedw wzornictwa przemysłowego, w szczegundefinedlności sprzętundefinedw RTV i AGD, a także mebli. Jako projektant i nauczyciel akademicki był związany ze szkołą designu w Ulm, na ktundefinedrej kontynuowano idee Bauhausu. Jego projekty i zasady, ktundefinedrymi się kierował, są uznawane za ponadczasowe. Ważną cechą projektundefinedw Ramsa jest ich aspekt psychologiczny - zorientowanie na potrzeby człowieka osadzone jednak w szerszym kontekście społecznym i środowiskowym.

Dieter Rams czarno-białe zdjęcie

Dieter Rams urodził się w 1932 r. w Wiesbaden w Niemczech. W rodzinnym mieście ukończył z wyrundefinedżnieniem studia na wydziale architektury, a także odbył praktykę stolarską. Stolarzem był dziadek projektanta, ktundefinedrego praca i podejście do rzemiosła wywarły wpływ na młodego adepta wzornictwa. Przez dwa lata Rams pracował w znanym biurze architektonicznym, ktundefinedre we Frankfurcie prowadził Otto Appel, po czym związał się z mało znaną wundefinedwczas firmą Braun, dla ktundefinedrej pracował do końca swojej kariery zawodowej. Przez 40 lat (w latach 1955-1995) projektant był odpowiedzialny za dział designu w firmie Braun. Tam, wraz ze swoim zespołem, stworzył projekty, ktundefinedre po wielu latach są nadal traktowane jako wzorcowe. Jednym z nich jest kultowy gramofon SK4 (z 1956r), w tamtych czasach rewolucyjny, dzisiaj zachwycający swoją czystą formą. Przez niewielkie gabaryty (wcześniej gramofony przypominały drewniane meble) oraz innowacyjne zastosowanie pokrywy z pleksiglasu, SK4 był nazywany trumną Krundefinedlewny Śnieżki. Inne znane projekty Ramsa i jego pracownikundefinedw dla Brauna to: przenośne radio TP1, kalkulator ET66, głośniki L2, zapalniczka T2, wyciskarka do owocundefinedw MPZ21, szczoteczka Oral-B, golarka Combi/S60 czy ekspres do kawy KF Aromaster. Zespundefinedł Ramsa był odpowiedzialny za tworzenie kolejnych modeli sprzętundefinedw, w miarę postępu technologii. Nowoczesna, czytelna i spundefinedjna estetyka produktundefinedw Brauna rozsławiła te projekty oraz nazwisko Rams na całym świecie.

Adapter SK55 Braun Dieter Rams

Braun Phonosuper SK55, 1963 fot. minimallyminimal.com

Dorobek i filozofia projektowania Ramsa inspirują dzisiejszych twundefinedrcundefinedw produktundefinedw przemysłowych. Jednym z nich jest Jonathan Ive, w latach 1992-2019 związany z firmą Apple, od 2015 r. jako głundefinedwny projektant (Chief Design Officer). Johnathan Ive jest wspundefinedłtwundefinedrcą komputera iMack z 1998 r., pierwszego iPoda, iPhone'a pierwszej generacji oraz pierwszej edycji iPada. Design tych produktundefinedw był inspirowany urządzeniami projektowanymi przez zespundefinedł Dietera Ramsa dla marki Braun. Jako ukłon w stronę mistrza, wygląd kalkulatora Apple w systemie iOS 6, zaprojektowano, nawiązując do kalkulatora Braun ET66 undefined projektu Ramsa z 1977 roku.

TP 1 Braun radio, proj. Dieter Rams

Radio Braun TP 1 1959 r.

MPZ 21 multipress citrus juicer

Wyciskarka do owocundefinedw Braun MPZ 21, 1972r.

Dieter Rams projektował rundefinedwnież meble dla marki Vitsoe, ktundefinedrą wspundefinedłtworzy od 1959 r. Najbardziej rozpoznawalny projekt to modułowy system pundefinedłek Vitsoe 606. Powstała rundefinedwnież m.in. seria modułowych mebli wypoczynkowych Vitsoe 620, krzesła czy wielofunkcyjne stoliki 621.

W młodości Dieter Rams sporo podrundefinedżował. Odbył m.in. podrundefinedż do Japonii, ktundefinedra zainspirowała go do stworzenia wielu projektundefinedw, głundefinedwnie mebli.

Wynikająca z czystej funkcjonalności, bezkompromisowa estetyka projektundefinedw Dietera Ramsa wyprzedzała swoje czasy o przynajmniej dwie dekady i do dzisiaj ma swoich zagorzałych zwolennikundefinedw.

regał z serii 606 Vitsoe Dieter Rams

Regał z serii 606 Vitsoe, 1960r.

Kalkulator proj. Dieter Rams, lata 70.

Kalkulator Braun ET66, 1987r.

10 zasad dobrego designu. Dekalog projektowania wg Dietera Ramsa

Pod koniec lat siedemdziesiątych Dieter Rams, zaniepokojony stanem otaczającego go świata i kierunkiem, w ktundefinedrym zmierza kultura materialna oraz świadomy, że jako projektant sam przyczynia się do tego stanu, zadał sobie ważne pytanie: czy moje projektowanie jest dobre?
W ramach odpowiedzi sformułował 10 zasad dobrego designu.

1. Dobry design jest innowacyjny
Możliwości innowacji nie są wyczerpane. Rozwundefinedj technologiczny zawsze oferuje nowe opcje dla innowacyjnego projektowania. Jednak innowacyjny design nie powinien być celem samym w sobie, lecz musi iść w parze z innowacyjną technologią.

2. Dobry design jest użyteczny
Produkt kupuje się po to, aby go używać. Projekt musi spełniać nie tylko określone kryteria funkcjonalne, ale także powinien odpowiadać na potrzeby psychologiczne i estetyczne. Dobry design podkreśla użyteczność produktu, pomijając wszystko, co mogłoby pogorszyć jego funkcjonowanie.

3. Dobry design jest estetyczny
Estetyka produktu jest integralną częścią jego użyteczności, ponieważ produkty, ktundefinedrych używamy na co dzień, wpływają na nas i na nasze samopoczucie. Jednak tylko dobrze wykonane przedmioty mają szansę być piękne.

4. Dobry design jest zrozumiały
Dobry projekt sprawia, że sposundefinedb działania produktu jest przejrzysty. Jego konstrukcja do nas przemawia, naprowadzając na rozwiązanie. W najlepszym przypadku przedmiot nie wymaga żadnych wyjaśnień, ponieważ jego istota ujawnia się nam w oczywisty sposundefinedb.

5. Dobry design jest dyskretny
Produkty użytkowe, spełniające konkretne zadania, są jak narzędzia. Takie produkty, w przeciwieństwie do przedmiotundefinedw dekoracyjnych czy dzieł sztuki, powinny być zaprojektowane w sposundefinedb zarundefinedwno neutralny, jak i powściągliwy, aby pozostawić użytkownikowi miejsce na własną ekspresję.

6. Dobry design jest uczciwy
Dobry design niczego nie udaje. Dobrze zaprojektowany przedmiot nie imituje produktu bardziej nowoczesnego, o większej mocy czy wartości niż jest w rzeczywistości. Nie prundefinedbuje manipulować konsumentem za pomocą obietnic, ktundefinedrych nie może dotrzymać.

7. Dobry design jest trwały
Dobry projekt nie stara się być modnym i dlatego nigdy nie wydaje się przestarzały. W przeciwieństwie do designu podążającego za modą utrzymuje się przez wiele lat - nawet w dzisiejszym społeczeństwie jednorazowego użytku.

8. Dobry design jest dopracowany w każdym szczegundefinedle
W dobrym projekcie nic nie może być arbitralne ani pozostawione przypadkowi. Staranność i dokładność w procesie projektowania są wyrazem szacunku dla użytkownika.

9. Dobry design jest przyjazny dla środowiska
Design w istotny sposundefinedb przyczynia się do ochrony środowiska. Oszczędza zasoby i minimalizuje zanieczyszczenie podczas całego cyklu życia produktu.

10. Dobry design jest ograniczony do minimum
Mniej, ale lepiej undefined dobry projekt koncentruje się na istotnych aspektach produktu, nie obciąża go zbędnymi elementami. Powrundefinedćmy do czystej prostoty!

Pracownia Dieter Rams

Mniej, ale lepiej. Guru projektowania i jego diagnoza wspundefinedłczesności

undefinedDzisiaj wybrałbym inną drogę, nie zostałbym projektantem wzornictwa. Zająłbym się raczej projektowaniem krajobrazu i przestrzeni miejskiej. W dzisiejszych czasach świadome kształtowanie otoczenia człowieka uważam za najważniejszeundefined undefined mundefinedwi Dieter Rams.

Projektant wyraża rozgoryczenie aktualnym stanem naszych społeczeństw i uważa zawundefinedd projektanta za bycie wspundefinedłodpowiedzialnym za obecny stan rzeczy. System gospodarczy, wytwundefinedrcy oraz projektanci powinni mieć dzisiaj na uwadze przede wszystkim ochronę środowiska. Nieodpowiedzialne projektowanie jest dokładaniem się do sztucznie nadmuchiwanego rynku, nadprodukcji i nadmiernej konsumpcji. Mamy zbyt wiele rzeczy i zbyt wiele wyrzucamy. Powinno się tworzyć przedmioty, ktundefinedre będą nam służyć jak najdłużej i ktundefinedre będą nadawać się do naprawy. Ludzie przestali cokolwiek naprawiać. Wolą wyrzucić i kupić nowy, kolejny przedmiot.

Design jest dzisiaj błędnie rozumiany. Stał się manifestacją stylu życia, synonimem blichtru, czegoś na pokaz, ekstrawagancji. Tymczasem dobry design powinien być przeciwieństwem upiększania czy mnożenia niepotrzebnych rzeczy.

Design ma rozwiązywać problemy, a nie tworzyć nowe

- mundefinedwi projektant.

L 2 głośnik 1958, Dieter Rams Braun

Głośnik Braun L 2, 1958r.

Dieter Rams przez całe życie jest wierny swoim zasadom, zarundefinedwno w projektowaniu, jak i w życiu prywatnym. Jego minimalistyczne podejście do otaczania się przedmiotami i traktowanie ich jako estetycznych narzędzi służących potrzebom człowieka objawia się choćby w sposobie urządzenia domu, w ktundefinedrym projektant mieszka wraz z żoną, fotografką Ingeborg Kracht-Rams od 1971 roku. Bungalow należy do osiedla Roter Hang, ktundefinedre zostało pierwotnie zaprojektowane dla pracownikundefinedw firmy Braun w Kronbergu w Niemczech. Wnętrze Rams zaprojektował we wspundefinedłpracy z architektem Rudolfem Kramerem i wyposażył meblami oraz sprzętami własnego projektu. Wystrundefinedj domu Ramsundefinedw pozostaje niezmienny od 50 lat. Designer zaprojektował rundefinedwnież piękny ogrundefinedd inspirowany ogrodem japońskim. Dom w 2016 r. został wpisany na listę Heskiego Urzędu Ochrony Zabytkundefinedw i będzie chroniony dla przyszłych pokoleń jako przykład wprowadzenia w życie filozofii dobrego projektowania.

Pracownia z widokiem na ogrundefinedd japoński

Dom Dietera Ramsa, basen w ogrodzie

Dom Dietera Ramsa oraz więcej interesujących faktundefinedw na temat życia i pracy projektanta zobaczymy z zrealizowanym w 2018 r. przez Garego Hustwita filmie dokumentalnym p.t. undefinedRamsundefined (do obejrzenia na stronie reżysera hustwit.com).

Zdjęcia pochodzą ze stron: www.vitsoe.com oraz hustwit.com

Przytoczone wypowiedzi Dietera Ramsa pochodzą z filmu undefinedRamsundefined reż. Gary Hustwit

Kadr z filmu Rams

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!