7 ikon polskiego designu – kultowe meble z czasów PRL-u powracają w nowej odsłonie

Powojenne polskie wzornictwo wraca w wielkim stylu i zachwyca świat. Poznaj genialne projekty z lat 50. 60. 70. oraz ich historie, które w XXI w. doczekały się szczęśliwego zakończenia. Jak wskrzeszone ikony odnajdują się we współczesnych wnętrzach?


O czym przeczytasz?

Mid-century modern zza żelaznej kurtyny

Jedne z nich znał każdy, inne nie ujrzały światła dziennego. Projekty mebli wybitnych projektantundefinedw, ktundefinedre powstawały w realiach powojennej Polski, miały często pogmatwane losy. Obecnie, za sprawą marek, ktundefinedre produkują ich wznowione edycje, zyskują rzesze zwolennikundefinedw i uznanie na całym świecie.

Powodzenie, jakim cieszą się obecnie meble polskich projektantundefinedw sprzed ponad pundefinedł wieku, wynika m.in. z powrotu globalnej mody na wzornictwo mid-century modern, ktundefinedra panuje nie tylko w naszym kraju. Meble projektowane z myślą o niewielkich przestrzeniach doskonale sprawdzają się w dzisiejszych mieszkaniach i wpisują się w trend microliving. Bardziej kompaktowe, mobilne, lżejsze sprzęty lepiej odpowiadają wspundefinedłczesnemu stylowi życia, ktundefinedry jest mniej osiadły undefined częściej obecnie zmieniamy miejsce zamieszkania, stajemy się cyfrowymi nomadami.

Wszystkie poniższe projekty opisywaliśmy już indywidualnie, we wcześniejszych artykułach, ktundefinedre przybliżały rundefinedwnież sylwetki ich twundefinedrcundefinedw oraz inne zaprojektowane przez nich wzory mebli. Tym razem przedstawiamy zestawienie 7 wybranych projektundefinedw, ktundefinedre zyskały miano ikon polskiego designu.

Fotel 366 Jundefinedzef Chierowski / 366 Concept

Fotele J. Chierowski 366 Concept

Prawie każdy go pamięta. Najpopularniejszy fotel PRL-u, ikona polskiego wzornictwa z lat 60. produkowana w kolejnych wersjach przez dwie dekady, czyli model 366 projektu Jundefinedzefa Chierowskiego, dzisiaj doczekał się drugiego, zupełnie nowego życia. Wskrzeszenie tego kultowego projektu zawdzięczamy twundefinedrcom marki 366 Concept, ktundefinedrzy cały swundefinedj pomysł na biznes oparli na seryjnej produkcji i sprzedaży nowej edycji fotela. Produkcję, bazującą na pierwotnym projekcie, rozpoczęto w 2014 roku, po otrzymaniu wyłącznych praw licencyjnych i oryginalnych rysunkundefinedw od rodziny projektanta. Po ponad 50 latach od swojej premiery fotel otrzymał dokładnie takie wymiary i formę, o jakich marzył Jundefinedzef Chierowski. Śruby mocujące siedzisko do nundefinedg fotela zostały ukryte, co w czasach produkcji w państwowych zakładach, z powodu braku odpowiednich mocowań, okazało się nieosiągalne.

Wcześniej, do lat 80. powstało około miliona egzemplarzy kolejnych wcieleń fotela Chierowskiego. Produkowała je Świebodzicka Fabryka Mebli. Nazwa 366 to po prostu fabryczny numer modelu. O powodzeniu projektu, w pewnej mierze przesądził przypadek. W zakładzie w Świebodzicach wybuchł pożar, ktundefinedry strawił część hal produkcyjnych i maszyn. Fabryka pilnie potrzebowała nowych projektundefinedw mebli, ktundefinedre pozwolą na prostą, tanią i szybką produkcję. Projekt Jundefinedzefa Chierowskiego spełniał te oczekiwania i okazał się strzałem w dziesiątkę. Po pewnym czasie fotele 366 zagościły w bardzo wielu polskich mieszkaniach, a także kawiarniach i biurach. Ich zaletą były niewielkie gabaryty, ktundefinedre sprawdzały się w małych pomieszczeniach. Fotele były rundefinedwnież bardzo wygodne, ponieważ projektant zadbał o ergonomię.

Fotele J. Chierowski 366 Concept

Fotel 366 powrundefinedcił w nowej, nowoczesnej odsłonie. Zmieniły się sposundefinedb wykończenia drewna i materiały obiciowe. Wysoki połysk i bure tapicerki poszły w odstawkę. Obecnie podstawa wykonywana jest z litego drewna dębowego, o kilku naturalnych wybarwieniach i wykończeniach, do wyboru. Jeżeli chodzi o część tapicerowaną, w ofercie marki dostępna jest gama starannie dobranych, eleganckich tkanin, takich jak aksamit czy tweed, w kolorach zgodnych z wnętrzarskimi trendami. Oprundefinedcz podstawowego modelu fotela produkowane są także inne meble, takie jak sofa, stolik kawowy, fotele-ławki podwundefinedjne i potrundefinedjne, fotele na biegunach, czy dziecięca, mini wersja fotela. Od czasu założenia firmy, marka 366 rozwinęła skrzydła. Dzisiaj produkuje rundefinedwnież kolejne kolekcje mebli retro, na podstawie innych projektundefinedw i sprzedaje swoje meble na całym świecie.

Fotel 366 projektu Jundefinedzefa Chierowskiego w odświeżonej wersji 366 Concept zdobył wyrundefinedżnienie must have 2015, a także był wystawiany m.in. przez Muzeum Designu w Londynie. Model cieszy się nieustającym zainteresowaniem i popularnością rundefinedwnież za granicami naszego kraju, co pokazuje, że dobre wzornictwo jest uniwersalne i potrafi przetrwać prundefinedbę czasu.

Fotel RM58 Roman Modzelewski / VZOR

Fotele RM58 R. Modzelewski VZOR

Fotel RM58 powstał w 1958 roku na podstawie przełomowego projektu Romana Modzelewskiego. Roman Modzelewski był jednym z pierwszych projektantundefinedw w Polsce, ktundefinedrzy w latach 50. eksperymentowali z tworzywami sztucznymi. Wykonany ręcznie prototyp fotela RM58 był jednym z najwcześniejszych polskich przykładundefinedw mebli z laminatu poliestrowo-szklanego. Jego innowacyjność polegała jednak nie tylko na materiałach zastosowanych do produkcji. W pełni zamknięta bryła i organiczna forma siedziska nie miała swojego odpowiednika w swoim czasie ani w Polsce, ani gdzie indziej na świecie. Jeden z najwcześniejszych zachowanych prototypundefinedw RM58 (w kolorze białym) został kilka lat temu zakupiony do stałej kolekcji Victoria and Albert Museum w Londynie.

Czasy, w ktundefinedrych powstawał projekt Romana Modzelewskiego, ze względu na sytuację polityczno-gospodarczą w Polsce, nie sprzyjały jego karierze na światowym rynku. Projekt fotela RM58 zyskał jednak uznanie w kraju i za granicą. Sam Le Corbusier chciał odkupić prawa do jego produkcji. Z dużym prawdopodobieństwem można uznać, że gdyby nie okoliczności, fotel Modzelewskiego mundefinedgłby stać się światową ikoną designu. undefinedwczesne realia nie pozwoliły na seryjną produkcję, jednak pechowy los genialnego wzoru w końcu się odmienił. Projekt otrzymał swoją drugą szansę w XXI wieku. Został wprowadzony do produkcji za sprawą grupy VZOR i z miejsca stał się wizytundefinedwką polskiego designu. Był wielokrotnie prezentowany na wystawach i targach wzornictwa na całym świecie. Projektem zainteresowało się m.in. nowojorskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Fotel RM58 w krundefinedtkim czasie stał się bestsellerem nowojorskiego MoMA Design Store.

Fotele RM58 R. Modzelewski VZOR

Dzięki nieużywanej dotąd w polskim przemyśle meblarskim technologii formowania rotacyjnego, w 2012 roku odtworzono historyczny model fotela RM58. Precyzyjnie dopracowana forma stanowi stuprocentowe odwzorowanie względem oryginału. Wykorzystanie nowych technologii przemysłowych oraz nowych materiałundefinedw w produkcji pozwoliło pokonać ograniczenia rzemieślnicze i stworzyć produkt wysokiej jakości, ktundefinedry można wyprodukować szybko i stosunkowo tanio w dużych partiach. O wszelkich szczegundefinedłach, łącznie z paletą kolorystyczną, producenci decydują w porozumieniu z posiadaczką patentu, wdową po Romanie Modzelewskim, Werą Modzelewską.

Oprundefinedcz pierwszej kolekcji klasycznej, czyli wykończonej na wysoki połysk, marce VZOR udało się rundefinedwnież uzyskać matową wersję fotela w wielu nowych, wspundefinedłczesnych odmianach kolorystycznych, ktundefinedra dzięki siedzisku z polietylenu może być użytkowana rundefinedwnież na zewnątrz. W 2016 r. do serii CLASSIC i MATTE dołączyła kolekcja SOFT, czyli nowe, tapicerowane wcielenie historycznego fotela. Miękka wersja dostępna jest także z nowymi rodzajami podstawy: zamiast czterech nundefinedżek, możemy mieć fotel na jednej nodze i dysku lub na jednej nodze z podstawą czteroramienną. Tapicerowane siedzisko z pianki poliuretanowej jest dostępne w ponad 80 tkaninach.

Marka VZOR w pundefinedźniejszym czasie wprowadziła także kolejne modele foteli zaprojektowanych przez Romana Modzelewskiego: RM56 z siedziskiem z formowanej sklejki i geometryczny tapicerowany fotel RM57 nagrodzony przez IWP wyrundefinedżnieniem Dobry Wzundefinedr 2019.

Fotel Tulipan Teresa Kruszewska / FAMEG

Fotel Tulipan T. Kruszewska FAMEG

Polski powojenny design w zeszłym roku doczekał się kolejnej niezwykłej reedycji. Firma FAMEG wprowadziła do produkcji fotel Tulipan, legendarny projekt Teresy Kruszewskiej z 1973 roku. Prototyp fotela tulipan, tak jak wiele innych projektundefinedw tej projektantki powstał w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku (dziś FAMEG) i niemal pundefinedł wieku czekał na wdrożenie do produkcji seryjnej. Tapicerowany fotelik był oryginalnie jednym z elementundefinedw zestawu mebli wypoczynkowych. Kielichowata, organiczna forma fotela była efektem badań nad możliwościami plastycznymi sklejki, ktundefinedre Teresa Kruszewska prowadziła od lat 50. Projekt cechuje niezwykłe połączenie subtelnej formy z funkcją. Świadome myślenie jednocześnie o estetyce i właściwej konstrukcji jest charakterystyczne dla tej projektantki. Premiera nowej odsłony fotela odbyła się w lutym 2020 r. podczas targundefinedw Arena Design w Poznaniu.

Regał o zmiennych wysokościach Rajmund Teofil Hałas / Nowymodel

Regał R. T. Hałas Nowymodel

Profesor Rajmund Teofil Hałas jeden z najwybitniejszych polskich projektantundefinedw, na przełomie lat 50. i 60. XX w. stworzył wiele doskonałych wzorundefinedw mebli, ktundefinedre ze względu na peerelowskie realia nie zostały wdrożone do produkcji. Na szczęście, w rodzinnych zbiorach przetrwały prototypy. Zainteresowała się nimi marka Nowymodel.org, ktundefinedra zajmuje się wprowadzaniem na rynek dawnych ikon polskiego designu. Meble projektu Rajmunda Teofila Hałasa są w końcu produkowane. Wskrzeszone zostały takie wzory jak: stolik Kawa i Papierosy, Pundefinedłka (obecnie Regał) o zmiennych wysokościach, seria Imugo czy krzesła Czerwone-Białe-Czarne.

Regał zaprojektowany przez prof. Hałasa w 1959 r. został po raz pierwszy wdrożony do produkcji po ponad 60 latach undefined w 2013 r. To niezwykle prosty i funkcjonalny mebel, ktundefinedrego złożenie zajmuje zaledwie kilka minut i nie wymaga użycia żadnych narzędzi. Unikalny system łączenia pundefinedłek za pomocą klamer ze stali nierdzewnej pozwala dowolnie konfigurować je w pionie i w poziomie. Regał może pełnić funkcję zarundefinedwno mebla przyściennego, jak i wolnostojącego, dzielącego przestrzeń. Pundefinedłki regału wykonane są z olejowanego drewna dębowego. Oryginalny projekt zdobył tytuły must have Łundefineddź Design Festival (2014) oraz Dobry Wzundefinedr (2016) organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego.

Krzesła 200-190 Rajmund Teofil Hałas / 366 Concept

Krzesła 200-190 R. T. Hałas 366 Concept

Rundefinedwnież marka 366 Concept wprowadziła do sprzedaży meble produkowane według słynnego projektu Rajmunda Teofila Hałasa - serię krzeseł 200-190. Krzesła to projekt prof. Hałasa z początku lat 60. Wykonywane są z ekskluzywnego drewna jesionowego z mosiężnymi dodatkami. Dostępne są trzy wersje krzeseł: tapicerowana, z siedziskiem i oparciem z fornirowanej sklejki oraz mix - z tapicerowanym siedziskiem i oparciem ze sklejki. Krzesła z welurową tapicerką w wyselekcjonowanej palecie kolorundefinedw prezentują się niezwykle elegancko. W kolekcji 200-190 366 Concept znajdują się rundefinedwnież stołki i krzesła w wersjach barowych oraz ławka.

Zestaw R1378 Janusz Rundefinedżański / Politura

Zestaw R1378 J. Rundefinedżański Politura

Inną młodą, prężnie rozwijającą się marką zaangażowaną w przywracanie do życia rodzimego powojennego wzornictwa jest POLITURA, ktundefinedra odkryła dla szerszego odbiorcy m.in. projekty Edmunda Homy, a także doskonałe wzory Janusza Rundefinedżańskiego. Meble te nie były w czasach PRL-u produkowane masowo, tak jak np. znane wszystkim fotele 366 Jundefinedzefa Chierowskiego. Ich forma, mniej opatrzona, zachwyca świeżością, funkcjonalnością i undefinedskandynawskąundefined estetyką.

Zestaw R1378 został zaprojektowany przez Janusza Rundefinedżańskiego w 1962 roku na Targi Krajowe w Poznaniu. Komplet należał do tzw. undefinedmebli problemowychundefined i miał stanowić odpowiedź na sytuację mieszkaniową Polakundefinedw. Meble wprawdzie nie trafiły wundefinedwczas do produkcji, jednak Janusz Rundefinedżański stworzył projekt ponadczasowy, ktundefinedry dziś wydaje się jeszcze bardziej aktualny. Zestaw R1378 składa się z foteli i stolika kawowego z ruchomym elementem undefined tacą.

Fotel R1378 ma stelaż wykonany z drewna - jesionowego lub dębowego, do wyboru. Drewno jest naturalne, wykończone pundefinedłmatowym olejem. Wygodne siedzisko i oparcie z pianki są tapicerowane jedną z wielu dostępnych tkanin. Wyjątkowa forma stelaża oraz niezwykle bogate usłojenie drewna, czyni z każdego fotela R1378 prawdziwy unikat. Wersja w tapicerce wełnianej nadaje projektowi minimalistyczny, skandynawski charakter.

Stelaż stolika R1378 rundefinedwnież wykonany jest z drewna jesionowego lub dębowego, wykończonego naturalnym olejem w pundefinedłmacie. Przesuwana, zdejmowana taca oraz blat stolika wykonane są z płyty fornirowanej. Stolik R1378 - za swoją prostotę i funkcjonalność - został w 2016 r. wyrundefinedżniony nagrodą must have przyznawaną przez Łundefineddź Design Festival. Pod przesuwanym, zdejmowanym blatem bez problemu zmieści się laptop, smartfon, książka lub gazeta.

Krzesło PAJĄK H106 Edmund Homa / Politura

Krzesła PAJĄK H106 E. Homa Politura

Zaprojektowany w 1967 roku przez Edmunda Homę prototyp krzesła został wykonany z rzadkiego drewna afromozji. Projekt został odrzucony przez centralną Komisję Zjednoczenia Przemysłu Meblarskiego, ze względu na undefinedzbyt wyrafinowaną formęundefined. Jedyny egzemplarz znalazł się w magazynie i w trakcie przemian systemowych zaginął bez wieści. Po 40 latach został odnaleziony przez Edmunda Homę w domu jednego z pracownikundefinedw fabryki, gdzie przez dekady służył jako mebel codziennego użytku. Dziś, za sprawą założycieli marki POLITURA, jeden z najwybitniejszych polskich wzorundefinedw XX wieku powrundefinedcił na należne mu miejsce undefined do grona żywych ikon powojennego designu.

Zdjęcia: materiały producentundefinedw

Advertisement
Advertisement

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!

Advertisement