6 wskazówek, które pomogą ci opanować chaos w domu

Jeśli nie potrafisz posprzątać pokoju w 20 minut, jest w nim za dużo rzeczy


O czym przeczytasz?

Przedmioty w twoim domu żyją własnym życiem i masz wrażenie, że nad nimi nie panujesz? Niewielka kupka ubrań do oddania nagle zamieniła się w olbrzymią gundefinedrę, do szafki w przedpokoju boisz się zajrzeć, a rachunek za telefon gdzieś przepadł? Potrzebujesz zmian. I to jak najszybciej.

Zadbaj o porządek od progu

Nawet jeśli masz niewielki przedpokundefinedj, jesteś w stanie go urządzić tak, aby był funkcjonalny.

Poznaj sposoby na urządzenie wąskiego przedpokoju.

Zadbanie o odpowiednią przestrzeń do przechowywania w tym pomieszczeniu jest kluczowe dla porządku w całym domu. Zastanundefinedw się, ile dokładnie wieszakundefinedw potrzebujesz i czy obecne szafki naprawdę mieszczą wszystkie pary butundefinedw domownikundefinedw. Dodatkowo sprawdź, czy nie ma jakichś przedmiotundefinedw, ktundefinedre dziwnym trafem zawsze lądują na środku przedpokoju, bo nikt nie wie, gdzie je umieścić. Może to być torba, wundefinedzek dziecięcy lub akcesoria do zabawy z psem na spacerze. Jeśli przeszkadzają w dotychczasowym miejscu, to najwyższy czas wygospodarować im własną przestrzeń.

Inspiracji na nietypowe rozwiązania możesz poszukiwać w internecie, np. na Instagramie lub w serwisie Pinterest.

fot. @enjoymytime Pinterest

Dziel i rządź

Niektundefinedre z domowych obowiązkundefinedw powinny być powtarzane każdego dnia, inne wystarczy, jeśli zostaną wykonane raz na tydzień czy miesiąc. W rozplanowaniu poszczegundefinedlnych zajęć i tego, kto jest za nie odpowiedzialny, pomoże planer rodzinny. Dla tych, ktundefinedrzy lubią gadżety, przydatne okażą się aplikacje, np. darmowy Google Calendar (ważne, by włączyć synchronizację!) czy Trello.

Dostępne są rundefinedwnież planery rodzinne w formie naklejek, ktundefinedre można umieścić na lodundefinedwce - zapisywane zmywalnymi mazakami, sprzedawane razem z magnesami symbolizującymi domowe obowiązki. Do używania takiej pomocy łatwo przekonać dzieci, a czytelna wizualna forma znacznie ułatwia pamiętanie małym i dużym o obowiązkach.

fot. Familiowo - zestawy planerundefinedw dla rodzin

Centrum zarządzania formalnościami

Wszystkie dokumenty powinny być przechowywane w jednym miejscu. Mało kto lubi papierkową robotę, ale warto poświęcić parę wieczorundefinedw na to, aby uporządkować chaos, jaki niepostrzeżenie zakrada się do dokumentacji. Nim jednak przystąpisz do tego dzieła zaopatrz się w segregatory, koszulki, zszywacz, dziurkacz, niezmywalny marker i tekturowe pudełko. To ostatnie posłuży ci za kosz na zbędne i nieważne już dokumenty. Pamiętaj jednak, że mogą one zawierać dane wrażliwe członkundefinedw rodziny i powinny zostać przed wyrzuceniem zniszczone - czy to za pomocą nożyczek czy niszczarki.

Zanim jednak to nastąpi, dwukrotnie przejrzyj zawartość pudełka!

Każda rzecz na swoim miejscu

Tajemnicą każdego uporządkowanego domu nie jest nieograniczona przestrzeń czy sprawna ekipa sprzątająca, ale to, że każda rzecz ma swoje dedykowane miejsce, ktundefinedre znają wszyscy domownicy.

Trudniejszą kwestią bywa wypracowanie nawyku odkładania rzeczy na miejsce, od razu gdy skończymy ich używać. Pocieszający jest jednak fakt, że zdaniem psychologundefinedw, już po 2-3 miesiącach ta praktyka wchodzi w krew.

Zasada 20 minut

Jedna z guru amerykańskiej sztuki declutteringu (odgracania) Tracy McCubbin jest zdania, że jeśli nie jesteś w stanie posprzątać pomieszczenia w czasie krundefinedtszym niż 20 minut to znak, że masz w nim za dużo przedmiotundefinedw. Nastaw stoper i sprundefinedbuj jeszcze dzisiaj.

Nie udało się? Dowiedz się, jak posprzątać zagracone mieszkanie

Zasada 6 miesięcy

Jeśli masz w szafie ubrania, ktundefinedre przez ostatnie pundefinedłrocze nie były przez ciebie noszone - pozbądź się ich. Uwaga, zasada ta nie dotyczy kobiet w ciąży i matek karmiących, ktundefinedre powinny dać sobie dłuższy czas na powrundefinedt do niektundefinedrych ubrań.

Okazuje się, że jedynie 57% ubrań jest przez nas noszonych regularnie. 17% ciuchundefinedw to te przeznaczone na specjalne okazje. 14% garderoby zakładana jest rzadko lub w ogundefinedle, 5% szafy ma jeszcze metkę, a 7% stanowi nietrafiony zakup (Czy ekologia jest w modzie, raport o odpowiedzialnej konsumpcji i zrundefinedwnoważonej modzie w Polsce 2020). Wygląda zatem na to, że przeciętną szafę można odchudzić o ⅓, a właściciel nie będzie miał okazji, by się o tym zorientować. Daje do myślenia?

Więcej praktycznych sposobundefinedw na sprzątanie znajdziesz w artykułach:

Proste sposoby na czystą łazienkę

Proste sposoby na sprzątanie salonu

Proste sposoby na czystą kuchnię

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

Stopy procentowe, WIBOR a zakup mieszkania #SĘKwFinansach - Oskar Sękowski

Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała o kolejnej z rzędu podwyżce stóp procentowych. Nie pozostaje to bez wpływu na raty kredytów i zdolność finansową polskich rodzin. Komentarz odnośnie aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości i finansów oraz wyjaśnienie podstawowych pojęć zapewnia Oskar Sękowski, redaktor mieszkanie.pl i analityk branżowy. Zapraszamy na 1 odc. nowej serii!