Oszuści coraz częściej okradają nasze konta. Wszystko przez pandemię

Pandemia sprawiła, że częściej kupujemy przez internet. W efekcie coraz więcej z nas pada ofiarą oszustów


O czym przeczytasz?

Przybywa oszukańczych transakcji

Pandemia sprawiła, że coraz więcej kupujemy w internecie. Korzystamy już nie tylko z usług sklepów, które dobrze znamy, ale zdarza się nam robić zakupy w miejscach, których wcześniej nie znaliśmy. W efekcie przybywa też oszustw.

Co kwartał ponad 60 tys. oszustw

O tym, że rośnie liczba oszukańczych transakcji, informował już NBP. Według danych banku centralnego, w III kwartale ubiegłego roku doszło do ponad 64 tys. oszukańczych transakcji kartami. To prawie tyle samo co kwartał wcześniej, kiedy liczba oszukańczych transakcji również wynosiła ponad 60 tys. Danych za IV kwartał NBP nie opublikował, ale biorąc pod uwagę, że wtedy najczęściej kupujemy w internecie, można spodziewać się jeszcze większej liczby oszustw.

Przy czym oszukańcze transakcje kartami najczęściej dokonywane są w internecie. W III kwartale ubiegłego roku stanowiły one ponad 60 proc. wszystkich oszustw z użyciem kart. W takiej sytuacji oczywiście nie używa się kart fizycznie, jak w przypadku fałszerstwa karty i wypłaty pieniędzy w bankomacie, tylko dane karty, uzyskane przez złodziei właśnie przy zakupach w internecie. Dostęp do danych uzyskują po włamaniu do systemów sklepowych albo przez podstawione strony, udające sprzedawców internetowych.

Przybywa skarg

O tym, jak w czasie pandemii szybko rośnie liczba oszustw w internecie, mogą świadczyć także dane Rzecznika Finansowego. W 2020 roku do Rzecznika zwróciło się ponad 1160 osób z prośbą o intewencję w sprawie pieniędzy znikających z konta. Rok wcześniej takich próśb o pomoc było nieco ponad 600.

Same liczby mogą nie robić wrażenia, ale trzeba pamiętać, że do Rzecznika Finansowego o pomoc zgłaszają się osoby, którym bank odmówił zwrotu oszukańczo pobranych pieniędzy. Innymi słowy – prośba klientów nie dotyczy samego oszustwa, ale działań banków po tym, jak kradzież pieniędzy została wykryta.

Bank musi oddać pieniądze

Zgodnie z prawem, banki mają obowiązek zwrócić pieniądze, oszukańczo pobrane z konta. Powinny zrobić to następnego dnia po tym, jak wykryją kradzież lub po tym, jak klient zgłosi zniknięcie pieniędzy z konta. Ta zasada obowiązuje w prawie każdym przypadku, jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy bank ma dobrze uzasadnione i udokumentowane podejrzenie, że klient chce go oszukać. Wówczas jednak powinien o takim podejrzeniu poinformować policję.

Advertisement
Advertisement

Artykuły, które mogą Cię zainteresować

SmartHome oczami dzieci - wymarzony pokój

O jakim pokoju marzą dzieci? Przyjrzymy się bliżej inteligentnemu oświetleniu i sprawdzimy jak dzieci same zmieniają pokój w krainę marzeń. SmartHome w Komputroniku. http://Komputronik-SmartHome

Advertisement