Na zewnątrz mróz? Sprawdź, czy nie przegrzewasz swojego mieszkania

Marnujemy ciepło. Ponad połowa polskich domów jest przegrzewana. A to wpływa nie tylko na zasobność naszego portfela, ale również zdrowie. Zmniejszenie temperatury w domu już o 1 stopień zmniejszyłoby w Polsce emisję CO2 o około 1 mln ton rocznie.


O czym przeczytasz?

Zbyt ciepło w mieszkaniu

Lubimy ciepło i je utrzymujemy - o nawykach Polaków

Jak wynika z badań, ponad połowa Polaków utrzymuje w swoim domu temperaturę 22 stopni i więcej. Lubimy ciepło, a przeważająca większość budynków w naszym kraju posiada instalacje, które umożliwiają grzanie niemal bez ograniczeń. To, czy instalacje te są bezpieczne oraz jakie paliwo używane jest do spalania, to druga istotna kwestia. Zarówno w budynkach wielorodzinnych jak i domach prywatnych, wciąż ciepło uzyskiwane jest ze spalania węgla. Ma to niebagatelny wpływ na środowisko i jest główną przyczyną emisji dwutlenku węgla.

Z jednej strony to dobrze, że niedogrzanie nie jest problemem, który często dotyka Polaków. Na zimno w domu narzeka zaledwia jedna na dwadzieścia cztery osoby w Polsce, tymczasem w wielu krajach Europy statystyki są znacznie gorsze. Wychłodzone mieszkanie znacznie obniża komfort życia, może przyczyniać się do osłabienia odporności i gromadzenia się wilgoci. Jednak między wychłodzonym domem a nadmiernie nagrzanym znajduje się jeszcze złoty środek. 

Komfortowe życie w 20 stopniach

Zdaniem lekarzy, 20 stopni to optymalna temperatura pomieszczeń na co dzień. W takiej temperaturze nie jesteśmy narażeni na przeziębienie, ale również nie osłabiamy swojego układu immunologicznego nadmiernym ciepłem. Powyżej 21 stopni dochodzi do wysuszania śluzówki nosa, co prowadzi do zwiększenia podatności na infekcje. W przegrzewanych pomieszczeniach mogą pojawiać się dokuczliwe bóle głowy, senność, rozdrażnienie i odwodnienie. Jeśli pracujesz zdalnie być może zainteresuje Cię fakt, że w zbyt ciepłym mieszkaniu trudniej się skupić i znacząco spada nasza efektywność. Wysoka temperatura sprzyja również rozwojowi patogenów i grzybów - alergicy zdecydowadnie odczuwają poprawę samopoczucia w optymalnych 20 stopniach. 

Niektórzy specjaliści zalecają nawet bardziej obniżać temperaturę w pomieszczeniach do spania na noc - ich zdaniem, w 18 stopniach dłużej utrzymuje się faza snu głębokiego, w trakcie której organizm się regeneruje. W tej kwestii akurat zdania są podzielone, ponieważ wiele zależy od stanu zdrowia, w szczególności układu krążenia. Seniorom w takiej temperaturze może być zdecydowanie zbyt zimno, jednak co ciekawe, badania wskazują, że małe dzieci i niemowlęta lepiej śpią w lekkim chłodzie. 

Czy 1 stopień to dużo? O pozytywnym skutku skręcenia kaloryferów

Obniżając temperaturę w swoim domu nie tylko przyczyniasz się do polepszenia swojego stanu zdrowia, ale również efektywnie działasz na rzecz ekologii. Eksperci Politechniki Warszawskiej obliczyli, że gdyby we wszystkich polskich domach panowała temperatura 20 stopni emisja CO2 wynikająca z produkcji ciepła zmalałaby aż o 2 mln ton rocznie, czyli o 10%! Aby uzmysłowić sobie, jak to dużo, możesz wyobrazić sobie olbrzymi las złożony z 30 milionów drzew - dokładnie tyle ich trzeba, aby pochłonąć wspomnianą ilość dwutlenku węgla. 

To jednak nie wszystko. Skręcenie termostatu wiąże się również z finansami - obniżając temperaturę o 1 stopień oszczędzasz nawet 5% budżetu domowego w perspektywie roku. 

Ogrzewanie domu: jak wprowadzić nowe nawyki?

Jeśli jesteś osobą, która do tej pory utrzymywała w mieszkaniu temperaturę 25 stopni, z pewnością nagłe przejście do 20 stopni sprawi, że nie będziesz się czuć komfortowo. W takim przypadku najlepiej jest co parę dni obniżać temperaturę o 1 stopień, aż do uzyskania optymalnych 20. Po drugie, bardzo istotne jest to, w jaki sposób się ubieramy. Chociaż może wydawać się to oczywiste, warto zaznaczyć, że zimowe swetry czy bluzy z długim rękawem nie są tylko na wyjście z domu.

Zimowe swetry a ogrzewanie

Trzecia sprawa, to aktywność fizyczna - badania wykazują, że sportowcy “lubują” się w niższych temperaturach, a skłonności do podkręcania termostatu mają szczególnie mało aktywne osoby. Nie chodzi oczywiście o to, abyś przez cały czas w domu przytupywał z zimna i robił pajacyki. Zwykle 30 minut spaceru dziennie, albo nawet rozpoczęcie dnia od kwadransa rozgrzewki poprawia krążenie krwi i wpływa na nasz sposób odczuwania temperatury. 

7 wskazówek jak oszczędzać ciepło

  1. Nie zasłaniaj kaloryferów - meble powinny być oddalone od grzejników, a zasłony odsunięte.
  2. Kaloryfery to nie suszarka - suszenie odzieży na grzejnikach zakłóca obieg ciepła w pokoju. Co więcej, działając w ten sposób zwiększasz ich pracę nawet o 10%, co przekłada się na Twoje rachunki.
  3. Sprawdź, czy Twoje okna są szczelne i jeśli nie, rozważ ich wymianę.
  4. Sięgnij po gadżety - czy wiesz, czym są ekrany zagrzejnikowe? To mata, którą montuje się za grzejnikiem, a która odbija ciepło emitowane przez kaloryfer do wnętrza pokoju. 
  5. Wietrz pomieszczenia, ale krótko.
  6. Zarządzaj temperaturą z głową - jeśli wychodzisz z domu na dłużej, skręć termostaty. W nowym budownictwie przydatne w tym względzie okazują się rozwiązania typu smart home, które znacznie ułatwiają to zadanie. Zdecydowana większość pieców nowej generacji do domów jednorodzinnych posiada sterowniki umożliwiające ustawienie optymalnej temperatury w konkretnych zakresach godzinowych.
  7. Ciepła woda to też “ciepło” - dlatego rozsądnie korzystając z kurka oznaczonego kolorem czerwonym, również działasz na rzecz ekologii. 

Więcej materiałów edukacyjnych znajdziesz na stronie Nie marnuj ciepła. 20 stopni dla klimatu.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować